H henk2055 skrev:
Jag tycker överallt när man läser i tidningar och hör politiker prata osv så räknar man på att en "normalstor villa" ska förbruka 20000 kwh/år.

Vi är en helt normal familj på två vuxna och tre barn som bor i ett helt normalt 1,5-plans hus från 80-talet på 156 m2 en bit norr om Göteborg. Vi har en luft/luft värmepump på nedervåningen, el-element där uppe och en eluppvärmd varmvattenberedare. Vi har 20 grader inomhus på vintern. Vi är medvetet sparsamma med elen, men utan att vara snåla.

Under första halvåret, Januari tom Juni har vi förbrukat 5800 kw/h. När året är slut gissar jag på att vi landar på 12000 kw/h.

Jag förstår inte riktigt hur vi skulle kunna komma upp i 20000 kw/h per år. Då hade vi fått slösa riktigt ordentligt. Det kan inte vara så svårt att komma ner i 12000 kw/h per år i en "normalstor villa". Så istället för att subventionera elräkningarna borde man subventionera energieffektivisering.
Det är helt klart så att det finns många hus som drar mycket energi/m2. Men fram tills i princip nu har det ju inte funnits något incitament att investera pengar för att åtgärda det. Men det är nog ett arbete som kommer intensifieras, men går ju inte på en helg heller. Hantverkare, material etc. finns inte i oändlighet så om det är superlönsamt med dagens energipriser så tar det tid innan man ser någon större effekt på nationell nivå.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
engs engs skrev:
Bauhaus har "kampanj" på dessa verkar det som, löjligt liten rabatt i kampanjen men verkar ändå vara billigast enligt prisjakt.
Kanske blir lite OT, Är det denna som avses?
https://www.bauhaus.se/luftvarmepump-panasonic-cu-cs-cz25wke#go-to-description

Jag har köpt (men inte packat upp) en förfylld Julapump för 6000:-. Inselo "kopplar in" den pumpen för 1900:- inkl ROT om man fixat håltagning och monterat stativ och fästplatta för inne/utedel. För stdinstallation var det 3700:- Så Julapumpen kostar då 9700:-, bauhaus Panasonic 14990:- med montering.
Panasonic verkar inte ha WiFi utan det är tillägg? Men förmodligen bättre kvalitet.
De verkar presentera på pappret rätt lika.
Julas montageservice komplett ingår inte material för kanalpaket eller stativ.
Kanske ingår det hos Bauhaus, isåfall känns det som ett bättre köp... Lägger man på kanalpaket och stativ så är det upp minst 1500 på Julapumpen... Nån som vet?

Undrar om Panasonic är 50% bättre köp?
 
Då undrar jag om det är värt att köpa billigaste julapumpen? Jag fick nyss min Mitsubishi Electric FT25 installerad för 18900:- installerat & klart. Mitsubishi är ett av de pålitligaste märkerna.

6HizN61h.jpg
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Då undrar jag om det är värt att köpa billigaste julapumpen? Jag fick nyss min Mitsubishi Electric FT25 installerad för 18900:- installerat & klart. Mitsubishi är ett av de pålitligaste märkerna.

[bild]
Var det med "allt" (kanaler, väggkonsol etc) ?

Jag köpte min pump på impuls, har BVP, men gammal. Vill inte stå helt utan VP OM nåt skulle krångla i vinter. Likaså tänkte jag att möjligheten att "köra ikapp" och då utan att spetsa med direktverkande el som tillskott borde öka med en VP som snabbt kan få upp tempen på inneluften på NP tillsammans med en vedkamin på ÖP. Men är det ett par tusenlappar mellan en Jula och ett "riktigt" märke så känner jag att jag kanske borde tänka om...

Snålvarianten att jag gör mkt jobb själv så tänker jag att jag kan landa installationen på ca 10.000. Men ska man jämföra äpplen och äpplen kostar julas pump med installation (och stativ + kanal) ca 12.000. (6+3.7+2). Ingår det i andra standardinstallationer är det 3.000 mer för en Panasonic. Då känns Jula inte lika kul längre.
 
Japp det var allt sånt inräknat.
 
engs
J JohanLun skrev:
Kanske blir lite OT, Är det denna som avses?
[länk]

Jag har köpt (men inte packat upp) en förfylld Julapump för 6000:-. Inselo "kopplar in" den pumpen för 1900:- inkl ROT om man fixat håltagning och monterat stativ och fästplatta för inne/utedel. För stdinstallation var det 3700:- Så Julapumpen kostar då 9700:-, bauhaus Panasonic 14990:- med montering.
Panasonic verkar inte ha WiFi utan det är tillägg? Men förmodligen bättre kvalitet.
De verkar presentera på pappret rätt lika.
Julas montageservice komplett ingår inte material för kanalpaket eller stativ.
Kanske ingår det hos Bauhaus, isåfall känns det som ett bättre köp... Lägger man på kanalpaket och stativ så är det upp minst 1500 på Julapumpen... Nån som vet?

Undrar om Panasonic är 50% bättre köp?
Ja precis den, ja jag vet inte riktigt. Har tittat på Jula-pumpen tidigare, ångrar nu jag inte köpte den innan de krånglade med krav på installation av certade för att plugga ihop enheterna.

Edit: Känns inte som OT för mig, direkt relaterat till ämnet elförbrukning inför vintern.

Edit 2: ser ut att ha 16C som lägst innertemp, önskar ha max 10C så den går bort av det.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
engs engs skrev:
Ja precis den, ja jag vet inte riktigt. Har tittat på Jula-pumpen tidigare, ångrar nu jag inte köpte den innan de krånglade med krav på installation av certade för att plugga ihop enheterna.
Jag tror du inte behöver oroa dig, köp en pump och skit i att svara Inselo. De fick inte tag på mig och har skickat ett SMS, jag har inte svarat än då jag fortfarande (enl ovan diskussion) funderar om jag gjort rätt val. Jag tror att om jag inte ringer dem så rinner det ut i sanden och jag kan koppla in pumpen själv om jag vill... (nu tänkte jag faktiskt låta dem göra det men...).
 
tommib
J JohanLun skrev:
Prismodellen är rationell sålänge basproduktionen räcker till för efterfrågan.

Den havererar när det finns andra länders marknader som slutat fungera.
Nej, modellen havererar inte. Den gör exakt vad den är avsedd att göra, nämligen ökar priset tills utbud och efterfrågan matchar. Modellen är inte designad för att ge lägsta möjliga pris, den är designad för att hålla ett stabilt elnät. Endast i undantagsfall måste man lägga begränsningar på hur mycket el man får avropa, vilket skedde i baltikum igår då de slog i pristaket.


J JohanLun skrev:
Om vi tittar på tex flygstolar så säljer man ju "bas-stolarna" för ett pris och har ett varierande pris för att fylla (rea ut) eller sälja dyrt (när det saknas kapacitet) där de som antingen är i stort behov eller kan vara flexibla kan göra att man "fyller produktionen".
Flygstolarna är i princip motsatt situation, dvs att man rear ut billiga stolar för att få in någon intäkt alls när man ändå flyger. Detta gäller inte för t.ex. fossileldad (eller biobränsleeldad) kondenskraft där bränslekostnaden är en icke oväsentlig del av driftskostnaden.


J JohanLun skrev:
Om man vet att man "alltid" köper X antal MWh så kan man köpa dem, om det var transparent till konsument så kunde jag avtala om ett billigt pris för tex 1kWh / dag som är det jag "alltid" köper, tex ett fastpris för 1kWh där jag får betala i princip hela den kostnaden även om jag inte använder den. Om jag sen vill köpa mer el så får jag betala ett högre pris för den. Då får man en mer förutsägbar konsumtion och produktion. Kalla dagar vet man blir svindyra och då får man köra el på dem, men om man kommer till sin normala förbrukning så blir priset normalt.
Om du tror att detta är en bra affärsmodell så föreslår jag att du startar ett elhandelsbolag som använder sig av den. Jag är inte medveten om att något företag som vänder sig mot privatkunder använder sig av den så du kanske blir svinrik. Lycka till!


J JohanLun skrev:
Givetvis tjänar elbolagen inte lika mycket på detta - i gengäld slipper de sälja elen för 5 öre när det blåser mycket.
Du menar som att du avtalar om fast pris? Det kan du göra idag. Inte för 5 eller ens 50 öre men du kan avtala om fastpris.

J JohanLun skrev:
Avropen av "basel" går före export. Export och "toppel" går på nån slags liknande rörlig modell som idag.

Dvs nån slags mix mellan fastpris och spotpris, som ändå ger incitament att konsumera när det finns överflöd av el och spara när det är brist.
Du menar som det fungerar idag. Med terminskontrakt på el för storförbrukare. Det verkar också finnas något som heter mixpris när jag tittar på elskling, kanske något för dig?


Problemet som jag ser det är att vi inte längre har en stabil basproduktion samt att vi exporterar mer till länder där elpriset gått upp orimligt mycket pga gaspriserna. Då blir det såhär. Du efterfrågar i praktiken utförselstopp om än med andra ord, vilket inte är förenligt med EUs regler om fri rörlighet. Eller så argumenterar du för priskontroller. Eller båda samtidigt. Det är lite beroende på hur man tolkar dig. Bägge är problematiska och adresserar inte det underliggande problemet som är för låg planerbar elproduktion samt otillräckliga incitament att vara "flexibel" i sin efterfrågan.
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej, modellen havererar inte. Den gör exakt vad den är avsedd att göra, nämligen ökar priset tills utbud och efterfrågan matchar. Modellen är inte designad för att ge lägsta möjliga pris, den är designad för att hålla ett stabilt elnät. Endast i undantagsfall måste man lägga begränsningar på hur mycket el man får avropa, vilket skedde i baltikum igår då de slog i pristaket.
Jag har stor respekt för dina svar, då jag tidigare på forumet ansett att du verkar vara inläst och ha ett logiskt tänkande. Jag förstår ditt svar.

Det jag hävdar är att elmarknaden inte är en marknad som är lämpad att ha fri och oreglerad då den är så speciell. Vi har regleringar på andra saker också. Där det inte passar att ha en fri marknad.

Givetvis kan nordpol fortsätta "skinna" oss om det kommer råda fortsatt brist på el utomlands och gå att sälja till rövarpriser. Modellen pajar inte som "modell" sett, utan den kommer krascha på att folk kommer vara så upprörda att politikerna inte har en möjlighet att INTE ingripa. Att över tid hålla på och dela ut bidrag för att folk ska ha råd med el, det är inte långsiktigt hållbart. Det är som att vi skulle privatisera akutsjukvården fullt ut och det kostar 1MSEK att bryta benet, sen ska staten gå in med nåt generellt bidrag så alla får 100.000 SEK för att betala läkarkostnader.

Problemet är alltså främst politiskt.
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Kanske det blir som i Kina, där folket slutar betala huslånen, eller som i UK där allt större del börjar vägra betala energiräkningarna.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
tommib
J JohanLun skrev:
Problemet är alltså främst politiskt.
Helt enig. Det är politiken som har fört oss hit och det är politiken som måste lösa problemet. Det finns ingen magisk ingenjörsmässig lösning. Det går inte att bygga så mycket planerbar kraft att vi kan mätta hela den europeiska marknaden och få ner priserna till forna tiders nivå.

J JohanLun skrev:
Det jag hävdar är att elmarknaden inte är en marknad som är lämpad att ha fri och oreglerad då den är så speciell. Vi har regleringar på andra saker också. Där det inte passar att ha en fri marknad.
Det är en åsikt man kan ha. Jag delar den till viss del men inte så mycket att jag skulle vara beredd att offra allt som frihandeln ger i fördelar. Om vi inför exportkontroller så är det väldigt sannolikt att vi får sådana riktade mot oss. Då blir det jobbigt i SE4 ibland. Kanske även SE3.

J JohanLun skrev:
Givetvis kan nordpol fortsätta "skinna" oss om det kommer råda fortsatt brist på el utomlands och gå att sälja till rövarpriser.
Det är ju inte NordPool som skinnar oss. Nordpool är en prismatchningsmekanism. Om det är någon som skinnar oss så är det elproducenterna men de kan inte heller göra så mycket annat. Alternativet till den här prismekanismen är som sagt ransonering. Det är så man måste göra med en otillräcklig resurs om inte priset tillåts variera. Ransoneringen kan se ut på olika sätt och vara mer eller mindre gynnsam för olika grupper men det är likafullt ransonering.

J JohanLun skrev:
den kommer krascha på att folk kommer vara så upprörda att politikerna inte har en möjlighet att INTE ingripa
Håller med. Politikerna måste göra något och de verkar vara inne på det absolut sämsta alternativet, dvs direkta ekonomiska bidrag för att lindra smällen på kort sikt. Lite som att kissa i byxorna för att få det varmt.

Jag tycker att vi behöver hjälpas åt men även jag tycker att det får finnas någon gräns i överföringslänkarna till andra länder. Bygg ikapp vårt behov av energiproduktion, även om det kanske är lite suboptimalt. Detta för att energipolitik är samma som säkerhetspolitik. Detta har väldigt tydligt demonstrerats senaste åren och det är helt obegripligt att man inte gjort mer redan då. Vi är som vanligt naiva...
 
  • Gilla
dibb och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Helt enig. Det är politiken som har fört oss hit och det är politiken som måste lösa problemet. Det finns ingen magisk ingenjörsmässig lösning. Det går inte att bygga så mycket planerbar kraft att vi kan mätta hela den europeiska marknaden och få ner priserna till forna tiders nivå.
Finns det någon begränsning i hur mycket det får byggas i Sverige. Alltså kärn-, vind, vattenkraft?

Om det inte gör det kan vi snart se en ökning av produktionen både här men också i övriga Europa. Riskkapital ska väll ta vägen nånstans tänker jag, om det nu inte ska tillbaka till börsen.
 
D
M mlb88 skrev:
Finns det någon begränsning i hur mycket det får byggas i Sverige. Alltså kärn-, vind, vattenkraft?

Om det inte gör det kan vi snart se en ökning av produktionen både här men också i övriga Europa. Riskkapital ska väll ta vägen nånstans tänker jag, om det nu inte ska tillbaka till börsen.
Har du eller någon annan pengarna så bara bygg, allt är möjligt!
 
  • Gilla
mlb88
  • Laddar…
tommib
Vattenkraft är starkt begränsat, till den grad att du sannolikt kan glömma att det ska byggas några nya vattenkraftverk.

Vind är begränsat såtillvida att alla lätta* platser nu är utbyggda och utbyggnadstakten har saktat in. Ja, du kan projektera men räkna med att det tar lång tid innan spaden är i marken.

Kärnkraft är begränsat till tre platser i landet och därmed i praktiken till några få företag (Fortum, Uniper, Vattenfall). Vattenfall har en politiskt tillsatt styrelse som i praktiken är emot kärnkraft. Den politiska risken är också enorm för kärnkraften, vilket har visats med all önskvärd tydlighet med t.ex. effektskatten samt olika uttalanden från partier som vill förbjuda kärnkraften.


*Både i betydelsen fysiskt lätta att bygga på och politiskt lätta i betydelsen inte så många som protesterar.
 
  • Gilla
Klaugust och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
D djac skrev:
Har du eller någon annan pengarna så bara bygg, allt är möjligt!
Såvitt jag vet är kärnkraftsbygge begränsat till de få platser där det finns kärnkraftverk idag. Dvs du får inte bygga någon annanstans. Därutöver är det mycket regler och myndigheter inblandade. Det senare innebär att det tar mycket lång tid, bl a med hänsyn till överklaganden, innan du får ett gällande godkännande för bygget.
Det finns dessutom en politisk risk, vilket medför svårigheter att få finansiering från företag och banker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.