Vi har idag en 25A-huvudsäkring till huset. Det är ett ganska stort hus på dryga 300 kvm som vi köpet drog 40k kWh per år. Efter många energiförbättrande åtgärder ligger numera årsförbrukningen på ca 20k kWh per år. Rent lekmannamässigt så gör vi inget särskilt med huset. En bergvärmepump som är säkert 80% av förbrukningen och resten vanlig hushållsel.

Syftet med att minska huvudsäkringen är kostnaden. Skulle vi gå ned till 20A så sparar vi 2500 kr per år. Skulle 16A fungera så skulle vi spara 4000 kr.

Att gå ned till i alla fall 20A känns som att det skulle fungera utan problem. Men hur kan jag kontrollera/testa innan byte?

Byt till den mindre säkringen. Den passar.

• Gilla
  • Arg
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Du kan själv sätta i mindre säkringar. När det formella bytet görs, så behöver du låta en elektriker byta passdelen i säkringshållaren, så att större säkringar inte går att sätta i. men man kan alltid sätta mindre säkring. Så byt nu, och se om det överlever vintern.

Vill man sedan öka marginalen så kan man sätta in belastningsvakt som ex. drar ned värmepumpens arbete om förbrukningen blir för hög. Eller minskar laddströmmen till elbil om du har det.

Bytet av passdelen måste göras av elektriker, för nätbolaget går inte med på att sänka ditt abbonemang om de inte får in en anmälan från elektriker (och dessutom olagligt att göra själv).

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du kan själv sätta i mindre säkringar. När det formella bytet görs, så behöver du låta en elektriker byta passdelen i säkringshållaren, så att större säkringar inte går att sätta i. men man kan alltid sätta mindre säkring. Så byt nu, och se om det överlever vintern.

Vill man sedan öka marginalen så kan man sätta in belastningsvakt som ex. drar ned värmepumpens arbete om förbrukningen blir för hög. Eller minskar laddströmmen till elbil om du har det.

Bytet av passdelen måste göras av elektriker, för nätbolaget går inte med på att sänka ditt abbonemang om de inte får in en anmälan från elektriker (och dessutom olagligt att göra själv).
Tack! Låter som en bra plan. Då är jag med på vad elektrikern faktiskt gör för jag läste på att anmälan som du säger måste komma från en behörig.

Koppla upp en mätare till HAN-porten på elmätaren och dokumentera förbrukningen per minut. Det är rätt informativt faktiskt.

Notera också att en 20A säkring tål 22-24A under väldigt lång tid...

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi förbrukade ca 48 000 kwh/år i vårt 30 tals hus. Hade 32A huvudsäkringar. Bytte till bergvärme (förbrukningen ned till 18 000 kWh), instllatörens elektriker säkrade ned till 25A, men anmälde aldrig. När jag stötte på mot bergvärmefirman fick jag ingen respons. Så jag kontaktade nätägaren som skickade ut en kille som kontrollerade att passdelarna vara bytta. Visade sig att elektrikern som var anställd av bergvärmefirman hade fått sparken. Han drev konkurrerande verksamhet medan han var anställd.

Jag har valt att hålla fast vid 25A tills jag vet hur nätägarnas avgift kommer att se ut när effektavgift införs.

Min känsla är att det kommer vara svårt att få lov att säkra upp när många ska ladda sina elbilar om nätterna.

Idag skulle jag klara mig på 16A utan problem men vill inte riskera att inte så säkra upp vid behov.

P PurreP skrev:
Jag har valt att hålla fast vid 25A tills jag vet hur nätägarnas avgift kommer att se ut när effektavgift införs.

Min känsla är att det kommer vara svårt att få lov att säkra upp när många ska ladda sina elbilar om nätterna.

Idag skulle jag klara mig på 16A utan problem men vill inte riskera att inte så säkra upp vid behov.
Jag följer inte riktigt resonemanget. Menar du att det kan bli så att nätägare nekar fastighetsägare att skaffa högre säkring?

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Det skulle kunna hända. Nätet har begränsad kapacitet. Det är många som nekats att sälja el från sina solpaneler, pga nätet saknar kapacitet.

I Sollentuna är effektavgift infört sedan över 20 år sen. Där är det samma grundavgift och effektavgift från 16A till 25A. Den faktiska elnätskostnaden för en fastighet är då beroende av de största effektuttagen under en månad. Då kan det vara så att den som har en 16A-servis får betala mer än den som har 25A. Kanske en hint om var det tar vägen för TS framöver. Vilken kommun är det alt elnätsbolag?

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
I Sollentuna är effektavgift infört sedan över 20 år sen. Där är det samma grundavgift och effektavgift från 16A till 25A. Den faktiska elnätskostnaden för en fastighet är då beroende av de största effektuttagen under en månad. Då kan det vara så att den som har en 16A-servis får betala mer än den som har 25A. Kanske en hint om var det tar vägen för TS framöver. Vilken kommun är det alt elnätsbolag?
Vi bor i Danderyd, E.ON. Och ska tilläggas att detta inlägg drevs av att jag idag fick ett mail från E.ON där de informerade om de ökade elnätskostnaden. Där de bland sina tips skrev att man kunde se över huvudsäkringens storlek.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Min förväntan är just att effektavgiften är oberoende av säkringsstorleken. Om det visar sig bli annorlunda kommer jag säkra ner till 16 eller 20A.

R roli skrev:
Byt till den mindre säkringen. Den passar.
Jag vill bara varna lite för att byta till en mindre säkring, OM lasten ofta kommer att ligga nära och lite över säkringens märkström kan det få till följd att värmen från säkringen sprider sig till omgivande delar och med tiden orsakar varmgångsskador. Det är inte direkt ovanligt när man har lite för små huvudsäkringar.
Så byter du säkringar till mindre kan du ju vara uppmärksam och kolla i mätarskåpet efter varmgång efter perioder av kyla och lite större laster

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.