Jag har en liten stuga, ca 15 m2 med ett lika stort trädäck utan tak. .Jag har en stor vinkelmöbel i akaciaträ ute på däcket .Den är för stor att förvaras inne i stugan. Nu till vintern funderar jag på att helt enkelt lägga en presenning över den, så den skyddas från snö och regn. Eller blir det värre då, med fukt ? Eller är det bättre att låta den stå som den är?

BirgitS
Välkommen till forum,et!

Där vi bodde förut hade vi en presenning över vår utemöbel. Presenningen las luftigt över (tältaktigt) med glipa nertill för att få lite luftcirkulation.

• Gilla
Tomten11
  • Laddar…
Vi har en presenning som är avsedd för utemöbler som vi lägger över våra möbler. Jag brukar sätta träklossar under benen så de kommer upp från marken. Vet inte hur stor nytta det gör men det känns bra att de inte står på fuktig mark.

• Gilla
Tomten11
  • Laddar…
All utomhusförvaring under pressening brukar innebära mögelfläckar/prickar. Speciellt om man täcker för nederbörd ovanifrån men låter möbler så på sitt vanliga underlag. Kan man plasta in helt och slänga in en torrboll underlättar det avsevärt men bäst är givetvis att bita i det sura äpplet och få in dom på något sätt

• Gilla
Tomten11
  • Laddar…
Sätt upp ett tält av brädor och plast/pressening och ha öppet i nederkanten så vädras fukten ut. Det är mest om man lägger något tätt direkt på möblerna som det blir problem.
Underlaget är intressant men bara om det av någon anledning är fuktigt under ett skydd.

Är det bra virke i möblerna och de är väl underhållna så tål de också att stå ute utan skydd.

• Gilla
Tomten11
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.