Byggahus.se
Jag inser att jag måste ta upp hål i murstocken för att kunna gjuta in röret från kamininsatsen på rätt sätt. Eftersom rökkanalen inte är rak ovanför så vore det nog smidigt att sätta in en lucka samtidigt.
Hur tar jag upp hålet på smartast/smidigast vis? Ganska säker på att det är rödtegel under. Vitputsad murstockshörna i rum före borrning för kaminrörsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Borra en hål i fyrkant lagom att sätta ett galler i. Hugg bort teglet med huggmejsel (eller vinkelslip om du kan hantera dammet)
Montera slangen/ röret i murstocken och sätt sen in gallret i hålet så får du lite bättre cirkulation på varmluften runt insatsen.

Edit: inser nu efteråt att du vill sätta en sotlucka,anpassa då hålen du borrar och hugger upp efter den.
 
Alltså… Dåligt ålderstecken: att man oroar sig i onödan är ju ett ålderstecken…
Borrade i en fyrkant efter sotluckans mått och bilade bort resten. Hur smidigt som helst.

Bra ålderstecken: jag tänkte till före och täckte ganska bra med plast och drog fram grovdammsugaren på en gång…



Nyborrat och bilat hål i vit vägg för installation av sotlucka, skyddad arbetsyta med plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat öppet tegelutrymme med plastskydd och synliga rör som förberedelse för sotlucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Det är lätt hänt att jag med stigande ålder tänker, äh hur mycket kan det damma eller smutsa ner😂
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.