398 läst ·
6 svar
398 läst
6 svar
Hur ta reda på om det finns mögel?
Konstaterade fullt med svart- och vitmögel under tröskelbrädorna vid våra franska balkonger i våras. (Fuktskadat golv även vid balkongdörren.) Tog bort möglet, Anticimex fukttestade - ingen fukt - så vi hoppades på det bästa. Nu är jag jättesjuk, trodde det ”bara” var bihåleinflammation men det är mycket värre än så. Idag kom jag att tänka på möglet (vilket jag hade förträngt) och började lukta i sovrummet på golvet under den franska balkongen - och det är otvetydigt mögellukt.
Försäkringsbolaget hjälper inte och täcker ej, varken vår egen eller BRF. Tidigare ägare (vi köpte i feb -25) har enligt grannar haft dessa dörrar öppna ”jämt”.
Men - hur tar vi reda på exakt var möglet finns? Vi tänker nu riva upp golvet i sovrummet men sen är det en gigantisk öppen planlösning som omfattar den andra franska balkongen samt balkongdörren. Snurrigt, hoppas ni fattar 😵💫 Är helt förtvivlad, mår skit och är orolig över hur min redan kassa hälsa påverkas (Post-Covid bl.a). Råd och tips? Vad göra? Tacksam för hjälp här i forumet!
Försäkringsbolaget hjälper inte och täcker ej, varken vår egen eller BRF. Tidigare ägare (vi köpte i feb -25) har enligt grannar haft dessa dörrar öppna ”jämt”.
Men - hur tar vi reda på exakt var möglet finns? Vi tänker nu riva upp golvet i sovrummet men sen är det en gigantisk öppen planlösning som omfattar den andra franska balkongen samt balkongdörren. Snurrigt, hoppas ni fattar 😵💫 Är helt förtvivlad, mår skit och är orolig över hur min redan kassa hälsa påverkas (Post-Covid bl.a). Råd och tips? Vad göra? Tacksam för hjälp här i forumet!
Upp med golv i angränsning till balkongen/erna. Låt torka ur och tvätta bort möglet (torkas det ur så slutar möglet att växa). Lägg sedan nytt golv.
Att ha balkonger öppna när det regnar är mycket dåligt kan man konstatera.
Nu är inte jag någon läkare men antar att detta inte hjälper er hälsa utan snarare tvärtom.
Nu är inte jag någon läkare men antar att detta inte hjälper er hälsa utan snarare tvärtom.
Det är inte svårare än att ni drar upp golvet. Det bör vara tydligt om det är fuktskador under golvet. Men känner spontant att det inte är speciellt troligt att det är några större mängder mögel där utan det lär om så bara vara de närmsta 20cm mot balkongen. För att få större mängder än så skulle det krävas mer eller mindre konstant tillskott av fukt och då skulle golvet varit helt ruttet på ovansidan också tänker jag.
Kan man inte sanera det befintliga golvet även om det är mögelangripet? Vi pratar om, inkl sovrummet, totalt ca 90 kvm. Golv är dyrt 😔S Sthlm_ skrev:Upp med golv i angränsning till balkongen/erna. Låt torka ur och tvätta bort möglet (torkas det ur så slutar möglet att växa). Lägg sedan nytt golv.
Som @TypRätt nämner ovan, sannolikt behöver ni inte riva upp hela golvet. Det viktiga är att det får chans att torka ur under golvet. Om det sedan är möjligt att återanvända golvet eller ej är nog från fall till fall. Lägger ni nytt golv på dessa kvm som ni rivit upp kommer ni sannolikt även behöva slipa om hela golvet för att få samma nyans.S Skåne_Hanna skrev:
Ja så tänker vi med, men att ta upp golvet i sovrummet är en sak, det är den stora öppna ytan som blir ett helv… eftersom det är kök, matrum, v-rum, hall…. Dessa öppna planlösningar! Man kan ju inte bara ta upp golvet på en begränsad yta antar jag…? Kanske en golvläggare kan?T TypRätt skrev:Det är inte svårare än att ni drar upp golvet. Det bör vara tydligt om det är fuktskador under golvet. Men känner spontant att det inte är speciellt troligt att det är några större mängder mögel där utan det lär om så bara vara de närmsta 20cm mot balkongen. För att få större mängder än så skulle det krävas mer eller mindre konstant tillskott av fukt och då skulle golvet varit helt ruttet på ovansidan också tänker jag.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fredagshuset: 1700-talspärlan vid Löwenströmska trädgården i Vaxholm
Artikelkommentarer -
Vad tror ni om att ersätta vanlig varmvattenberedare med en bredare me
Vatten & Avlopp -
Hur dra om spottar till nya rum, eller förbereda för elektriker?
Belysning -
Hur gör man med ww takstolar om man skulle vilja inreda vind?
Tak & Vind -
Måla plastmatta som redan är målad
Badrum