37 096 läst ·
17 svar
37k läst
17 svar
Hur stort fotbollsmål är lämpligt?
Sida 1 av 2
Jag ska bygga ett fotbollsmål till mina fotbollsspelande barn, 7 resp. 5 år gamla, hur stort mål är lämpligt? Vad har ni andra hemmabyggare byggt för storlek? Ett juniormål på 5 x 2 meter känns väääldigt stort i vår trädgård, så jag hade funderat på 3 x 2 meter. Är det för litet, växer de snabbt ur det?
Någon med erfarenhet?
Någon med erfarenhet?
Jag gjorde ett med måtten 200*140*80 cm efter detta mål http://www.spelbord.se/fotboll-och-basket/fotbollsmaal-200.html
Vilket gör att jag kan köpa ett färdigt nät som passar perfekt.
Vilket gör att jag kan köpa ett färdigt nät som passar perfekt.
man spelar knappast 7-manna spel i trädgården?
tycker 3x2 eller kanske 4x2 låter lagom
tycker 3x2 eller kanske 4x2 låter lagom
Båda barnen tränar fotboll och på fotbollsträningarna och matcherna används 7-mannamål. Men när jag radar ut plankor på vår gräsmatta för att försöka få en bild av storleken tycker jag det känns oerhört stort, därför funderar jag på att bygga ett 5-mannamål istället. Samtidigt har jag inte lust att bygga ett nytt nästa år utan tänkte att det ska kunna användas några år när jag väl bygger.
Jag hoppas att någon som byggt eget mål och har/haft fotbollsspelande barn kan komma med kommentarer på storlek.
Jag hoppas att någon som byggt eget mål och har/haft fotbollsspelande barn kan komma med kommentarer på storlek.
Jag misstänker att jag inte kommer hitta något målnät till en sådan storlek. Har letat efter nät ett par dagar nu och det går att beställa nät som passar till ett mål på 3 x 2 meter. Så det måste bli det måttet eller det större på 5 x 2 meter. Till det större verkar det inte vara några problem att hitta nät.Liemannen skrev:
Mina ungar spelar inte fotboll än, men jag tyckte iaf att sjumannamålet började kännas litet nån gång i slutet på mellanstadiet. Då var jag alltså målvakt.. Är det tomten som styr så bygg så stort du kan. Annars kan du ju bygga ett mål som är typ 4x1,6 på framsidan, och 5x2 på baksidan, så att du kan vända på det när ungarna blir större. Bara att flytta nätet när det är dags.. Hoppas du fattar vad jag menar.
Jag har mest hittat en massa tillverkare/leverantörer som man som privatperson inte kan beställa från, har varit i kontakt med några men blivit hänvisad till de större sportaffärerna som kan beställa åt en. Sen hittade jag från Malco, men deras har inte tillräcklig höjd, eftersom jag gärna skulle bygga ett som är 1,5-2 meter djupt, så det blir lite mer stabilt. Om du hittade något annat vettigt ställe man kan beställa från får du gärna berätta!gstv skrev: