Har en ventil som sitter fast och jag måste byta den i termostaten. Hur gör jag enklast ? Stämmer det att jag tar bort locket på 1:an i bilden nedan och skruvar med insexnyckel för att stoppa flödet av vatten till radiatorn och sedan luftar jag radiatorn till det slutar rinna vatten ? Sist så monterar jag bort kopplingen där termostaten sitter som finns på nedersta bilden ? Har hört att jag med detta förfaringssätt inte behöver stänga av frånluftsvärmepumpen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom ingen annan svarat så är min mening att skruven vid 1:an endast stryper av returledningen, dvs flödet av vatten ut ur radiatorn. Det finns inget sätt att strypa tillflödet före termostatventilen om det inte skulle råka sitta en avstängningsventil på tilledningen någonstans. Alternativen är att tappa ner systemet till en nivå under radiatorventilen eller att frysa framledningen.
Produkter som diskuteras: "Insexskruven"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden