Jag kom över en handöverfräs för ett pris som jag inte kunde tacka nej till.
En obetydligt begagnad Makita 3620. Motorn är på 860W och fräsfästet är 8mm. Utvändigt ser den nästan ut som ny. Lagren har inga missljud och allting fungerar. Förra ägaren hade köpt fräsen och några bett och använt dem för litet hobbypyssel innan han dog. Prislappen på fräsbettlådan är i mark så den är inköpt allra senast år 2002.
Jag föredrar att använda vertikalfräs alltid när det är möjligt men ibland skulle en handöverfräs vara bra att ha som komplement. Hittills har jag klarat mig utan.

Rimligtvis har vaselinet i lagren torkat ihop under alla år som fräsen har legat i skåpet. Är det någon som vet hur och med vad man skall smörja lagren på en handöverfräs?

Grattis till första handöverfräsen! Du kommer snart att vilja ha fler:)

Det är ju permanentsmorda lager, så jag gissar att det är svårt att komma åt och smörja. Vad sägs om att bara köra på? Skulle lagerna inte fixa det kostar de inte mycket att byta.

Det var som attan.

Jag kan ju försöka droppa dit någon oljedroppe och hoppas att den hittar in genom springorna i lagret och färskar upp vaselinet.

Nja undrar om du verkligen skall blanda in olja i lagerna känns inte helt rätt. Men jag är ingen expert.
Skulle göra som Daniel förespråkar. Kör tills lagerna rasar. Byt själv eller lämna in kostar inte många hundralappar att få lager bytta.
Själv så byter jag alla lager själv på mina handmaskiner och stationära maskiner för den delen.

Om de är så lätta att byta så vågar jag nog köra vidare som de är. Tack.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.