Hej! Vi ska inom snar framtid påbörja vårt första husbygge, vi kan typ ingenting… 🙃 Vi planerar att göra ett hus av lösvirke, min sambo ska fixa marken och grunden, samt det mesta som en snickare gör (han är utbildad grävmaskinist och snickare) själv, med hjälp av han bror och far. Vi vill ha lite hjälp med fördelning, typ kalkyl vad allt kommer kosta (såklart väldigt svårt beroende på val av kök, material, golv etc) på ett ungefär! Det kommer bli ett enplanshus på ca 210kvm med en budget på ca 4 miljoner. Vi vill få det så klimatsmart (och plånboksbesparande) som möjligt! Hur ska man tänka? Kom gärna med övriga tips!

Obs! Ursäkta för kladdet på ritningen 🫠 Arkitektonisk ritning av en byggnadsplan med dimensioner och rum uppställda, fotograferad med krångliga linjer ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
placerej
  • Laddar…
Det är jättesvårt att sia om pris utan att räkna exakt på vad som ska göras. Finns tyvärr ingen färdig mall man kan utgå ifrån. Precis som du säger så beror allt på vad ni väljer för lösningar, material, standard osv.

Generellt så brukar man räkna på 30000:- / kvm, kanske ännu lite mer med dagens priser. I och med att ni ska göra mycket själva går det nog trolla ner priset en hel del, men ni måste vara på det klara att det är svårt att räkna på allt då ni, som du säger, typ inte kan någonting.

Börja med att bestämma vilka moment ni kan göra själva och vilka tjänster ni behöver köpa in. El, vatten, anslutning VA, eventuell bergvärme, eventuella k-ritningar mm är ju sådant ni inte pysslar med själva. Kolla upp med lämpliga firmor om dom vill räkna på vad det kan hamna på. Då behöver ni ju dock ha hyfsat klart för er vad ni vill ha så det finns något att räkna på.

Sedan är det "bara" att börja räkna på materialet.
Speca upp det i delar så som grund, stomme, utvändig beklädnad, invändig beklädnad, kök, bad osv så det blir lättöverskådligt.

Sen får ni även ha med en post för oförutsedda utgifter, för det kan ni nog garanterat räkna med att det blir. Som sagt det är svårt att få med allt i kalkylen och det kan även bli ändringar under byggets gång när ni ser allt ta form. Det är lätt att det springer iväg och man väljer lösningar som man kanske inte har råd med egentligen. Så en rimlig kalkyl med visst utrymme för felberäkningar eller tillkommande arbeten bör vara med från början.

Det är kul att bygga hus, men var förberedda på att det suger väldigt mycket energi och arbete för att få det klart. Tidplan är alltid bra att ha men är också svårt att göra själv utan kunskapen, så den kommer med stor sannolikhet att spricka om ni gör en, men försök göra en ändå! Åtminstone större delmål bör ni sätta upp så ni har något att jobba och planera efter. "Grund klar" "väderskyddat" osv

• Gilla
placerej
  • Laddar…
Hej!
Nu vet jag inte vad du menar med varje del, men nedan så är våran total på den indelning vi gjort iallafall.

Vi är i början av byggandet men kan säga att byggprocessen började ordentligt för kanske två/tre år sedan!
Huset är ett plan 145m2 arkitektritat lösvirke i detaljplanerat område. I vårt fall så rev vi ett befintligt hus och planerade om tomten.

Jag valde att köpa en traktorgrävare för att..., det är kul. Sen kan man ju göra markarbetet själv. Vi är byggherrar och kommer att ta in underentreprenörer för gjutning, vvs, mattläggare, och el. Samt snickeri: färdigt utvändigt och isolerat invändigt. Ventilation och sjövärmen lägger vi själv samt det mesta av snickeriarbetena inne (som vi har tänkt iallafall).

Nu säger du inte vilken tomt det är, men i vårt fall så krävdes alltså rivnings-, mark- samt bygglov

Saker du kan tänka på: det tar kanske tid att få bygglov. I vårt fall 6 månader. Vi tyckte att vi var ute i tid men vi hade otur med en bedrövlig handläggare. Sen så fick vi en ny. Men sen ska man ha ett tekniskt samråd för att få startbesked. Där kan ni stöta på problem med färdigställandeskydd, konstruktionslösningar etc.

För att få ner kostnaderna så kommer vi att ha våtrumsmatta, sen så snickrar vi inne själva. Saker som gör det dyrare för oss: komplicerad konstruktion och dyrt värmesystem.

Jag hade själv viljat göra det för 3 miljoner men får nog krypa till korset och ser redan nu att det blir dyrare. Detta trots att vi hittills bara har grusat upp tomten. När våren kommer så ska vi sätta grunden.

Värt att notera är att vi är ett år försenade, räkna med att det tar tid.

Nedan ser du lite grova siffror och vilken indelning vi gjort. Jag är väldigt noga med att ha saker budgeterade innan jag sätter igång.

Jag har haft det lite förspänt eftersom jag enkelt har kunnat ta 3D-modellerna från konstruktör/arkitekt och kan från dem mängda material ganska lätt.

Vår grova budget ser ut som:
Tabell över budgetfördelning för ett projekt med poster som administrativa kostnader, rivning, och byggnad. Totalt 3 937 386.

Administrativa kostnader:
Stapeldiagram visar budgeterade administrativa kostnader för byggprojekt: underlag, konstruktion och bygglov.
Skapa konto

Tabell över budget och utfall för kategorin återvinning med poster för container, bilmaskin, motorkap, brunnslyft, plåtförsäljning och diesel.
Skapa konto

Tabell visar budgeterade och faktiska utgifter för utrustning som mark, labbe och traktor.
Skapa konto

Tabell med budget för olika byggnadsdelar och installationer, total kostnad 3 416 265, vissa poster är markerade i rött.
Skapa konto

• Gilla
Posselosse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.