Ska byta innerdörrar i min lägenhet. Dom är galet fula. Men kan och vill inte byta hela dörrkarmen utan tänker bara byta dörrbladet. Hur sjutton ska jag veta vilka som passar? Måtten på dörrarna är ju jätte dåligt specificerade och det är en djungel. Mina mått är dom nedan och gångjärnen är såna man klickar i ser det ut som. Någon som är duktig på sånt här? Notering av mått på innerdörrar i mobilapp för att hitta passande dörrblad utan att byta karm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal vit dörrkarm med ett synligt snap-in gångjärn, färgskrap och tecken på slitage.
Skapa konto

Det är en modern dörr. Det ska inte vara några problem att hitta nya dörrar som passar.

Text från Bauhaus:
Måtten på alla standarddörrar baseras på ett modulsystem om jämna decimeter, där bredd skrivs före höjd till exempel 10×21.
Modulmåttet avser hålet i väggen.
Karmens yttermått är ca 10 mm mindre på bredd och höjd.
Detta för att kunna justera och dreva (isolera) mellan karm och vägg.

Ok så jag behöver inte göra det sådär jätte komplicerat då utan bara väljer måttet som passar på bredden?

• Gilla
Svingeln och 1 till
  • Laddar…
Hu! Dessa osnygga moderna dörrar med snäppgångjärn av plast.
De har som sagt standardmått idag. Mät dina och åk till byggfirman och jämför om du är osäker.
Det framgick inte om du bor i hyresrätt. I så fall kan hyresvärden ha synpunkter.

Ja, det är enkelt att byta dessa dörrblad.
Välja passande modell, lyft upp spärrtungan i gångjärnet och lyft av dörren.
Tryck dit den nya. Kräver lite balanserande.
Montera dörrhandtag.

• Gilla
Carin83
  • Laddar…
Ja dom är galet fula å all annan renovering sänks av dom. Så nu ska dom bort. Försöker inte ens måla dom. Kommer vara asfula ändå

E etompau skrev:
Ja, det är enkelt att byta dessa dörrblad.
Välja passande modell, lyft upp spärrtungan i gångjärnet och lyft av dörren.
Tryck dit den nya. Kräver lite balanserande.
Montera dörrhandtag.
Tackar. Då ska jag göra det

Däremot undrar jag. Mina dörrblad är ju 82, 72 å 62 cm. Dörrblad som säljs är 80, 70 å 60 dvs 2 cm mindre. Hur gör jag då?

Carin83 Carin83 skrev:
Däremot undrar jag. Mina dörrblad är ju 82, 72 å 62 cm. Dörrblad som säljs är 80, 70 å 60 dvs 2 cm mindre. Hur gör jag då?
nej dörrblad är 725 osv

Hm då skriver dom inte ut det måttet

sen kan det vara om gångjärndelen som sitter i de nye dörrbladet är i metall att man får lossa lite på skruvarna när man skall hänga på dörrbladet

• Gilla
Carin83
  • Laddar…
Vit innerdörr Cello Spegel i storleken 8x21 på en produktsida.
Skapa konto
Kan tänka mig denna dörren. Ska jag då köpa den i 8x21, 7x 21 och 6x21? Blir det rätt med mina mått då?

Köp inte dom billiga i pressad papper, dom är inget att ha. Massiva i mdf kostar inte många kronor mer.

Renoverar upp lite för att kunna sälja lägenheten. Så tanken är att det inte ska bli för dyrt

Behåll då de ursprungliga dörrarna och måla om dem, istället för att sätta in billigaste tänkbara dörrar - dessutom i en stil som passar få moderna lägenheter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.