1 079 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Hur ska jag tänka? Tvätt + tork eller 2x kombimaskiner?
Hej!
Funderat på hus och då just om man ska ha två kombimaskiner eller tvätt + tork. Är det någon som kör två kombimaskiner här?
Fördel
- Man kan tvätta + torka två maskiner medan man är borta (exv på jobb)
- Slippa vara tidsbunden hemma utan tvätten kan vara torr i maskinen istället för att glömma en blöt tvätt
- Tvätta två maskiner mot bara en annars, tvättar väl lite långsammare än ren tvättmaskin?
- Man kan köra 2 torkningar samtidigt/omlott
Nackdel
- Drar väl något mer ström?
- Torkar typ 2/3 av kapaciteten
- Lite dyrare i inköp
- Går något långsammare om man har full fokus på att tvätta undan och kan snabbare tvätta och torka om man bor vid maskinerna en dag.
Ni som är flundiga här.. ge mig lite input från verkligheten om ni kan! Tack på förhand.
Funderat på hus och då just om man ska ha två kombimaskiner eller tvätt + tork. Är det någon som kör två kombimaskiner här?
Fördel
- Man kan tvätta + torka två maskiner medan man är borta (exv på jobb)
- Slippa vara tidsbunden hemma utan tvätten kan vara torr i maskinen istället för att glömma en blöt tvätt
- Tvätta två maskiner mot bara en annars, tvättar väl lite långsammare än ren tvättmaskin?
- Man kan köra 2 torkningar samtidigt/omlott
Nackdel
- Drar väl något mer ström?
- Torkar typ 2/3 av kapaciteten
- Lite dyrare i inköp
- Går något långsammare om man har full fokus på att tvätta undan och kan snabbare tvätta och torka om man bor vid maskinerna en dag.
Ni som är flundiga här.. ge mig lite input från verkligheten om ni kan! Tack på förhand.
Redigerat:
Finns det/planeras det barn? Köp två kombimaskiner. Eller tre, beroende på fritidsaktiviteter.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Börja med att räkna på hur mycket ert hushåll tvättar. Användarnamnet @Alexanderssons tyder på att ni är minst 2, men det har viss betydelse om ni är 2 stillsamma vuxna med tjänstemannayrken, eller en hel familj med småbarn och har jordbruk eller idrottar en massa (eller något annat som genererar mycket tvätt). Är det ett reellt behov att tvätta två maskiner om dagen? Om maskinen rymmer 7 kg, motsvarar 2 maskiner vikten av cirka 28 par jeans, exempelvis. Per dag, är det rimligt?
Nu ska jag vara "moraltanten/gubben" maskinerna skall ju inte lämnsa oövervakde... så att snurra dem när ni inte e hemma.... de ska man ju inte göra...
annars så skulle jag säga tvätt å tork... normalt så torkas ju inte allt som man har i tvättmaskinen och de e bra att kolla att inte t.ex påslakanen har "ätit" upp allt annat så det blit ju naturligt att kolla igenom när man flyttar det från en maskin till den andra. tidsmässigt så ser jag inte så stor skillnad ren tvättmaskin samt torktumlare har oftast bättre tid/kapasitet på de som den gör till förhollande mot kombimaskin så börja tvätta andra maskinen när den första torkar...
annars så skulle jag säga tvätt å tork... normalt så torkas ju inte allt som man har i tvättmaskinen och de e bra att kolla att inte t.ex påslakanen har "ätit" upp allt annat så det blit ju naturligt att kolla igenom när man flyttar det från en maskin till den andra. tidsmässigt så ser jag inte så stor skillnad ren tvättmaskin samt torktumlare har oftast bättre tid/kapasitet på de som den gör till förhollande mot kombimaskin så börja tvätta andra maskinen när den första torkar...
Hej,
Vi har såväl kombimaskin (Bosch) som en separat uppsättning tvätt och tork (Miele).
Kombimaskinen gör inte ett speciellt bra arbete med att tvätta och torka i en cykel.
Utöver att det tar väldigt lång tid så blir det sällan väl torkat. Därtill så skrynklar den ihop tvätten bra mycket mer än en vanlig torktumlare. Det är en rätt kass kompromiss. Räkna t ex inte med att kunna slänga i en uppsättning sängkläder och att du får ett bra slutresultat. För egen del används den numer nästan uteslutande som en extra tvättmaskin.
Så jag hade alla dagar i veckan kört på en separat tvätt och tork kontra två kombimaskiner.
Vi har såväl kombimaskin (Bosch) som en separat uppsättning tvätt och tork (Miele).
Kombimaskinen gör inte ett speciellt bra arbete med att tvätta och torka i en cykel.
Utöver att det tar väldigt lång tid så blir det sällan väl torkat. Därtill så skrynklar den ihop tvätten bra mycket mer än en vanlig torktumlare. Det är en rätt kass kompromiss. Räkna t ex inte med att kunna slänga i en uppsättning sängkläder och att du får ett bra slutresultat. För egen del används den numer nästan uteslutande som en extra tvättmaskin.
Så jag hade alla dagar i veckan kört på en separat tvätt och tork kontra två kombimaskiner.
Kör 1 tvätt 0 tork hemma (har 1 torkskåp också, men ingenting som används då det kostar en hel del och inte sparar någon egentlig tid). Inget problem med att torka på lina inomhus och det är bara att köra 3 maskiner och hänga om det är så att det behövs fler maskiner...
De jag känner som har tvätt+tork kombimaskiner hänger tvätten på lina då det inte blir riktigt torrt ändå...
De jag känner som har tvätt+tork kombimaskiner hänger tvätten på lina då det inte blir riktigt torrt ändå...
Moraltant eller inte - jag kör aldrig disk/tvättmaskiner när jag inte är hemma.J Jonas_81 skrev:
Har funkat bra trots heltidsjobb, enmstående med flera barn och begränsad (obefintlig) fritid. Det är tvättsortering före/efter som tar mest tid - lämpligt det första man lär sina avkommor sköta. En tvätt & en torkmaskin räcker för de flesta familjer. Gott om utrymme att sortera & vika tvätt är däremot väldigt bra.
När min torktumlare gick sönder funderade jag på att skaffa en kombimaskin för att ha båda utan att behöva platsen för båda. Jag kom fram till att en kombimaskin:
1. Tar extremt lång tid för tvätt och tork. Upp till tio timmar.
2. Inte kan torka alls lika mycket som den kan tvätta.
3. Har högre energiförbrukning och ofta även högre vattenförbrukning än separata maskiner.
Är det viktigt för dig att kunna tvätta två maskiner samtidigt och kunna glömma bort dem efter att du satt på så skall ju detta förstås vägas mot nackdelarna. Men jag tror att hur vanliga de är i sig är en indikation på hur bra de är. Om de vore lika bra som separata maskiner. Varför skulle någon välja separata?
I mitt fall blev det varken eller. Jag reparerade den gamla torktumlaren i stället. Men lusten att ersätta de två med en försvann.
1. Tar extremt lång tid för tvätt och tork. Upp till tio timmar.
2. Inte kan torka alls lika mycket som den kan tvätta.
3. Har högre energiförbrukning och ofta även högre vattenförbrukning än separata maskiner.
Är det viktigt för dig att kunna tvätta två maskiner samtidigt och kunna glömma bort dem efter att du satt på så skall ju detta förstås vägas mot nackdelarna. Men jag tror att hur vanliga de är i sig är en indikation på hur bra de är. Om de vore lika bra som separata maskiner. Varför skulle någon välja separata?
I mitt fall blev det varken eller. Jag reparerade den gamla torktumlaren i stället. Men lusten att ersätta de två med en försvann.
När jag kollade på kombimaskin var det iaf problem med luddfilter/ludd i avloppet. Det är några år sen så hur det är idag vet jag inte men släpper den fortfarande ut mycket ludd med vattnet så får man snart nog problem med det.
Vi kör separat tvätt och torktumlare iaf på 4 personer. Aldrig varit något problem med det.
Vi kör separat tvätt och torktumlare iaf på 4 personer. Aldrig varit något problem med det.
all ludd går ut i avloppet utom det som fastnar i den icke rengöringsbara kondensornPurre skrev:
När jag kollade på kombimaskin var det iaf problem med luddfilter/ludd i avloppet. Det är några år sen så hur det är idag vet jag inte men släpper den fortfarande ut mycket ludd med vattnet så får man snart nog problem med det.
Det går åt väldigt stora mängder vatten dessutom då det är konstant vattenflöde när dom torkar. Som någon skrev, kombimaskiner är en kompromiss vid platsbrist inget annat. Tyvärr monteras dom in i var o varannat nybygge då en stapel inte klarar kraven på tillgänglighet för ex rullstolsburna.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Luftvattenvärmepump plus ackumulator tankar?
Värmepumpar -
Bygga dusch i tvättstuga (källare) - vad tänka på?
Badrum -
Ska köpa tvättmaskin till gammal stuga, vad tänka på?
Vitvaror -
Hjälp att tänka kring badrum/tvättstuga i befintligt hus!
Planlösningar -
Första högtryckstvätten, vad ska man tänka på?
Verktyg & Maskiner