Hejsan! Vi bor i ett hyfsat nybyggt område med ett hus byggt 2014. Flyttade in nu i Januari och det enda förra ägarna gjort är att så en gräsmatta. Tomten är 1500kvm inkl med huset, garaget och uppfarten.

Grannarna har planterat häckar mot vår tomtgräns.
På gränsen väster ut har vi en cykelväg. Mot den har jag tänkt plantera en syrenhäck då jag har tillgång till det via jobbet. Ska gräva upp ca 80-100st skott som jag sedan ska gräva ner (26m lång sträcka).

Men vad ska jag göra på resten av tomten? Har ett 50tal stenar som är ca 20-30cm stora om man nu kan ha användning för dom?

• Översiktsbild på en tomt markerad med röd linje, visar huset, garaget, uppfarten och oplanterade gräsytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt nybyggt hus med en grön gräsmatta och några häckar vid tomtgränsen under en klar himmel.
    Skapa konto
  • Vit tvåvåningshus med svart tak och trädäck framför en nysådd gräsmatta, byggd 2014 i nybyggt område.
    Skapa konto
  • Nybyggt bostadsområde med gräsmatta, hus i bakgrunden, uppfart och en del av en träaltan i förgrunden.
    Skapa konto
Fundera först på vad ni vill använda trädgården till. Har ni barn så kanske ni vill ha olika lekytor, vill ni odla, ha fruktträd, rabatter o.s.v.? Kanske vill ni ska a olika rum i trädgården.
Inventera även hur sol/skugga rör sig över tomten under dagen (här behöver ni räkna med att häckarna växer upp). Fundera på var det är skönt att sitta på morgonen, mitt på dagen och på kvällen. Kanske vill ni ha någon mer uteplats där.
När ni har listat alla önskemål och har lite koll på solen kan ni börja skissa på en utformning.

• Gilla
RandomHero och 1 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Fundera först på vad ni vill använda trädgården till. Har ni barn så kanske ni vill ha olika lekytor, vill ni odla, ha fruktträd, rabatter o.s.v.? Kanske vill ni ska a olika rum i trädgården.
Inventera även hur sol/skugga rör sig över tomten under dagen (här behöver ni räkna med att häckarna växer upp). Fundera på var det är skönt att sitta på morgonen, mitt på dagen och på kvällen. Kanske vill ni ha någon mer uteplats där.
När ni har listat alla önskemål och har lite koll på solen kan ni börja skissa på en utformning.
Tack för svaret :D vi har sol på baksidan från kl 12 - 21 så det är hela dagen. Vi väntar på vårt 2a barn så det blir mycket lekytor. Vill helst bli av med insynen då alla glor in och hundägarna låter hundarna gå in en 5m på vår tomt. Ska skissa på en ide och posta här igen så får vi se vad ni tror.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.