Hej! Jag har precis börjat med att måla om i vårt vardagsrum. Det sitter en vinyltapet som jag drar av första skiktet på, sen har jag målat på det undre skiktet med tapetgrund, det funkar bra. Men, när jag skulle ta bort tapet ovanför fönstret märkte jag att hela tapeten och några tapetlager under lossnade och gick att ta bort. Jag skalade därför av så mycket jag kunde. Nu är frågan, vad är bästa lösningen för att jämna ut ytan? Kan jag spackla direkt på och sen måla över med samma tapetgrund? Jag testade att spackla på ena sidan och satte pappersremsa, men osäker på om det måste göras över hela ytan?
Ta bort allt löst. Försegla med tapetlim eller lämplig grundfärg och sen spackla och slipa.J JohcarTS skrev:Hej! Jag har precis börjat med att måla om i vårt vardagsrum. Det sitter en vinyltapet som jag drar av första skiktet på, sen har jag målat på det undre skiktet med tapetgrund, det funkar bra. Men, när jag skulle ta bort tapet ovanför fönstret märkte jag att hela tapeten och några tapetlager under lossnade och gick att ta bort. Jag skalade därför av så mycket jag kunde. Nu är frågan, vad är bästa lösningen för att jämna ut ytan? Kan jag spackla direkt på och sen måla över med samma tapetgrund? Jag testade att spackla på ena sidan och satte pappersremsa, men osäker på om det måste göras över hela ytan?
Lite svårt att se hur det ser ut, men så hade nog jag gjort.
Klicka här för att svara