Hej.

Jag har ett golvvärmesystem och en handdukstork som inte blir varmt. Det kommer värme i rören som är markerat med blått, men där tar det stopp.
Jag luftade av och fyllde på med vatten, då fungerade det en stund, men sen blev det likadant igen.

Jag misstänker att det blir luft i de där flex-slangarna. Hur byter jag ut dom på bästa sätt? Vad behöver jag för material? Måste jag tömma hela systemet?

Tack.

• Golvvärmesystem med rör och ventiler, två flex-slangar markerade med blått, diskuterar möjliga luftfällor och behovet av byte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90
Jag kan inte så mycket om sånt här men jag tror det är väldigt osannolikt att problemet är luft i flexslangarna.

När fungerade systemet sist? Vad har du för tryck i systemet? Kan du känna att cirkulationspumpen arbetar?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag kan inte så mycket om sånt här men jag tror det är väldigt osannolikt att problemet är luft i flexslangarna.

När fungerade systemet sist? Vad har du för tryck i systemet? Kan du känna att cirkulationspumpen arbetar?
Det var så när jag köpte huset. Det är 1 bar, värme i alla radiatorer. Pumpen verkar fungera som den ska.

Var är kapillärröret med bulben till termostaten? Syns inte på bild.
Får du värme om du tar bort termostaten? Ser ut som nån slarvat bort skruven och satt dit ett buntband.
Ser hemmapulat ut med slangarna, men jag tror inte att det stannar luft där

L lordi skrev:
Var är kapillärröret med bulben till termostaten? Syns inte på bild.
Får du värme om du tar bort termostaten? Ser ut som nån slarvat bort skruven och satt dit ett buntband.
Ser hemmapulat ut med slangarna, men jag tror inte att det stannar luft där
Termostaten är på max, så då är väl ventilen öppen? Jag tömmer handdukstorken på vatten och sen luftar jag av tills det blir fullt, så kommer det varmvatten, men sen blir det stopp igen.

Är andra änden på flexslangarna?

Är det enrörssystem eller tvårörsystem?
Diagram över rörsystem med fyra element, kopplade via röda och blå flexslangar, diskuterar om det är ett enrörs- eller tvårörssystem.
Schema över rörsystem med flexslangar, avbildar ett tvårörsystem med bland annat både röd och blå ledning.

Demmpa Demmpa skrev:
Är andra änden på flexslangarna?

Är det enrörssystem eller tvårörsystem?
[bild]
[bild]
Det är enrörssystem. Jag förstår inte din första fråga.

Som sägs, så är det en vanligt rumstermostat som sitter där och den reagerar på tempen i utrymmet som den sitter i. Så vrid den till max, kommer ingen värme så ta bort den. Den är för att GV inte ska få för hög värme ( maxtermostat ) Normalt är det en kapilärtermostat, som sitter där och den har ett rör till en bulb som sitter i ena änden av varma fördelaren.

Enrörssystem samt att bägge rören genom golvet är varma men inte längre upp, det tyder på att det är en bypass i golvet likt följande,
Två rör som går genom ett golv med isolering, antydande på ev. bypass-problem; detalj av anslutning och termostat i bildens hörna.
Skapa konto

Risken är att strypbrickan i bypassen är borta (sönderrostad).

A andrérosen123 skrev:
Jag tömmer handdukstorken på vatten och sen luftar jag av tills det blir fullt, så kommer det varmvatten,
Har du koll på om det är ena anslutningen/flexslangen, i så fall vilken, eller bägge som blir varm?

Demmpa Demmpa skrev:
Enrörssystem samt att bägge rören genom golvet är varma men inte längre upp, det tyder på att det är en bypass i golvet likt följande,
[bild]

Risken är att strypbrickan i bypassen är borta (sönderrostad).

Har du koll på om det är ena anslutningen/flexslangen, i så fall vilken, eller bägge som blir varm?
Bägge blir varma. Men inte själva flexslangen, bara rören under som sticker upp från golvet.

A andrérosen123 skrev:
Termostaten är på max, så då är väl ventilen öppen? Jag tömmer handdukstorken på vatten och sen luftar jag av tills det blir fullt, så kommer det varmvatten, men sen blir det stopp igen.
Det ser misstänkt ut den termostat som medföljer minishunten. Tänkte bara så inte något snille har klippt av kapillären. Det har hänt förr.
Är det en vanlig termostatdel med intern givare så funkar den i vilket fall som helst dåligt där inne i lådan.

Dessutom måste den ställas om för ett-rörssystem, om du nu har det.

• Bild av LK Minishunt M60 med numrerade komponenter, inklusive termostat och pump för vattenkretsar i uppvärmningssystem.
    Skapa konto
A andrérosen123 skrev:
Bägge blir varma. Men inte själva flexslangen, bara rören under som sticker upp från golvet.
Frågan om ena eller bägge flexslangarna blir varma gäller/gällde när du fyller/fyllde handdukstorken.

L lordi skrev:
Dessutom måste den ställas om för ett-rörssystem, om du nu har det.
Eftersom bägge järnrören som kommer upp ur golvet är varma men inte flexslangarna samt att det inte är något problem med radiatorer i alla andra rum (som vi vet om iaf) så lär det finnas en bypass i golvet (se tidigare bild). Då ska golvvärmeshunten vara inställd på tvårörssystem, för annars blir det två bypasser.

Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom bägge järnrören som kommer upp ur golvet är varma men inte flexslangarna samt att det inte är något problem med radiatorer i alla andra rum (som vi vet om iaf) så lär det finnas en bypass i golvet (se tidigare bild). Då ska golvvärmeshunten vara inställd på tvårörssystem, för annars blir det två bypasser.
Ja, OM det finns en bypass i golvet, så stämmer det.
Noterade inte att båda rören var varma dock.

Jag hade ändå i första hand provat att ta bort termostatdelen, för att se vad som händer
Det går också att justera VF-ventilen något i det fall tillgängligt dynamiskt tryck är lågt på primärsidan.

Demmpa Demmpa skrev:
Frågan om ena eller bägge flexslangarna blir varma gäller/gällde när du fyller/fyllde handdukstorken.
Det blir bara varmt i den högra flexslangen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.