Ja det gäller en sommarstuga jag försöker hjälpa till i.
Den här ventilen hade ett plastvred som gick sönder
Så jag tänkte den kan man väl byta.
Men det bor folk här som behöver vattnet så jag tänkte fråga innan jag börjar skruva för mycket.
Det är den som röda pilen pekar på som ska bytas.
Men om man skruvar som den gröna pilen visar, borde man inte skruva i den ena men ur den andra gängan då?
Jag kanske tänker fel. Är det bara att skruva?🤔
Den här ventilen hade ett plastvred som gick sönder
Så jag tänkte den kan man väl byta.
Men det bor folk här som behöver vattnet så jag tänkte fråga innan jag börjar skruva för mycket.
Det är den som röda pilen pekar på som ska bytas.
Men om man skruvar som den gröna pilen visar, borde man inte skruva i den ena men ur den andra gängan då?
Jag kanske tänker fel. Är det bara att skruva?🤔
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det ser ut som att du behöver lossa röret som går till vänster och att det är en lekande mutter där nästan högst upp mellan t-kopplingen och ventilen.
Nej, du tänker rätt.
Jag hade nog lossat det där genom att skruva loss PEX-slangen nere vid trasorna och sedan demonterat T-röret och ventilen som ett block.
Arrangemanget ser lite udda ut, är det övre T-röret (det med klämringarna) verkligen gjort för att anslutas sådär mot en invändig gänga?
Jag hade nog lossat det där genom att skruva loss PEX-slangen nere vid trasorna och sedan demonterat T-röret och ventilen som ett block.
Arrangemanget ser lite udda ut, är det övre T-röret (det med klämringarna) verkligen gjort för att anslutas sådär mot en invändig gänga?
Stäng båda ventilerna om mätarkonsollen. Lossa röret till vänster, lossa på en av klämringskopplingarna efter ventilen. Sen kan det bli att lossa ett par skruvar som håller konsollen, så den kan vridas upp lite. hur det ser ut på andra sidan konsollen syns inte, kanske måste alla skruvar för den lossas.
Då blir det fritt fram att lyfta lite på konsollen och komma åt att gänga bort ballofixen och sätta dit en ny. Tillbaka blir det baklänges enligt ovan.
Ser även ut som att inkommande vatten kommer från höger.
Då blir det fritt fram att lyfta lite på konsollen och komma åt att gänga bort ballofixen och sätta dit en ny. Tillbaka blir det baklänges enligt ovan.
Jag har aldrig kopplat något mot en PEX-slang, är det svårt? Eller menar du behålla kopplingen mot slangen ? Kan man det?tommib skrev:
Ja det är inkommande från höger...J jonaserik skrev:Stäng båda ventilerna om mätarkonsollen. Lossa röret till vänster, lossa på en av klämringskopplingarna efter ventilen. Sen kan det bli att lossa ett par skruvar som håller konsollen, så den kan vridas upp lite. hur det ser ut på andra sidan konsollen syns inte, kanske måste alla skruvar för den lossas.
Dessa klämringskopplingar, är det nåt jag behöver köpa innan jag börjar skruva förutom ny kulventil?
Alltså är det något som är engångsgrejer av det jag tar loss?🤔
Du behåller kopplingen. Den funkar på samma sätt som en vanlig klämringskoppling på kopparrörr, det finns en metallgrej där som avslutar PEX-slangen och kläms fast på den och så är det muttern. Detta är bara att skruva tillbaka när du är klar. Att göra som jag beskrev bygger dock på att du kan förskjuta PEX-slangen lite. Det kan ev vara svårt och då får du nästan göra som Jonaserik var inne på och lossa konsolen och röret som går till vänster lite så att du kan förskjuta hela paketet uppåt. Jag tror dock fortfarande att det är lättast att ta isär det hela nerifrån, det är färre skarvar att ta isär.Farstatjej90 skrev:
Såvitt jag kan se är där inga engångsdelar som du behöver ersätta mer än gängtejpen mellan kopplingarna.
Men, kolla på ventilen. Det kanske inte behöver bytas alls. Precis som Weimik och tergo är inne på kan det gå att antingen köpa ett nytt plastvred eller bara använda en spårmejsel/insexmejsel för att manövrera ventilen. Att köpa en dedikerad mejsel och hänga på konsolen är enklare och billigare än att ta isär hela paketet. När jag nu tittar närmare så ser det ju ut som att det är ett spår där på ventilens skruv. Med ventilen vinklad på det sättet skulle jag föreslå en skruvmejsel av typen "stubby", med kort mejsel, för enklare manövrering.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "gängtejpen"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
På ventilen står det VSH CR om jag inte ser helt fel. Det kanske är så att man monterat ett annat vred på redan en gång tidigare? Så vitt jag förstår är det Broen som tillverkar VSH och de är skiljda från Beulco Armatur AB men iofs så köper firmor upp varandra hela tiden.Farstatjej90 skrev:
Det lösa vred som passar borde vara RSK 8547396 Edit: RSK 8547306.
Nu lärde jag mig också att Broen tydligen tillverkar just märket Ballofix och att de är märkta VSH, apropå uppköp.
Kulventilen finns på sida 116 i manualen här.
Redigerat:
Tack! Låter bra! När jag googlar på rsk får jag inte upp nåt vred, hur använder jag rsk numret? 🤔tommib skrev:
På ventilen står det VSH CR om jag inte ser helt fel. Det kanske är så att man monterat ett annat vred på redan en gång tidigare? Så vitt jag förstår är det Broen som tillverkar VSH och de är skiljda från Beulco Armatur AB men iofs så köper firmor upp varandra hela tiden.
Det lösa vred som passar borde vara RSK 8547396.
Nu lärde jag mig också att Broen tydligen tillverkar just märket Ballofix och att de är märkta VSH, apropå uppköp.
Kulventilen finns på sida 116 i manualen här.
Bästa svaret
Hmm... lustigt. Det brukar funka bra att googla direkt på RSK-nummer men jag får inte heller träffar.
Här är en länk, till ett vred med ett annat RSK-nummer men det ser ut att vara rätt.
https://hemmatema.se/varumarken/vsh/vred-bla-10-16-vsh-mini-1471/
Edit: Det funkar bättre om man inte har knubbfingrar och en jourtrött hjärna. RSK korrigerat i förra posten.
Här är en länk, till ett vred med ett annat RSK-nummer men det ser ut att vara rätt.
https://hemmatema.se/varumarken/vsh/vred-bla-10-16-vsh-mini-1471/
Edit: Det funkar bättre om man inte har knubbfingrar och en jourtrött hjärna. RSK korrigerat i förra posten.
Riktigt bra jag ska beställa ett par sådana ! Har lyckats stänga och öppna med en skruvmejsel så länge!tommib skrev:
Hmm... lustigt. Det brukar funka bra att googla direkt på RSK-nummer men jag får inte heller träffar.
[länk]