Hej vi ska dränera om och då sätta isodrän på källarväggen. Jag undrar hur det brukar se ut efteråt? Det ligger ju en täcklist ovanpå isodrän. Syns den? Eller lägger man mark på där? Ex så har vi asfalt på ena sidan, kan man asfaltera på? Eller ha jord och gräsmatta på?
Någon som gjort detta och kan visa bild?
Någon som gjort detta och kan visa bild?
Bästa lösningen är att lägga en rad markplattor som sluttar från huset alternativt att lägga en rad (20-30cm) dränerande material typ makadam ovanpå. Man bör såldes inte ha buskar, rabatt eller annat som behöver vatten/fukt nära husgrunden.
Inte dränerade material ovanpå täckliisten enigt instruktion från isodrän.K kniv skrev:
Varför är detta bäst?K kniv skrev:
Menar du att jag ska lägga markplattor och sen makadam på dem?
En av fackmännen som varit sade att han skulle lägga en rad med singel 15cm längs husgrunden högst upp. Oklart varför. En annan sa att han kunde asfaltera över. Ingen annan har sagt att de skulle ha singel högst upp.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Du kan ha lite vad du vill högst upp, det beror på vad du själv vill ha.
Om du läser monteringsanvisningarna finns det olika möjligheter, men gemensamt för alla är att listen ska vara under mark och ett korrekt montage ska inte synas ovan jord.
Monteringsanvisning: https://www.isodran.se/uploads/92f7871c021f60c74e2eb38640ac39cd.pdf
Vi har lite olika på olika delar av huset, där vi har grus på några ställen och gräs/jord på andra.
Om du läser monteringsanvisningarna finns det olika möjligheter, men gemensamt för alla är att listen ska vara under mark och ett korrekt montage ska inte synas ovan jord.
Monteringsanvisning: https://www.isodran.se/uploads/92f7871c021f60c74e2eb38640ac39cd.pdf
Vi har lite olika på olika delar av huset, där vi har grus på några ställen och gräs/jord på andra.
Vad bra för täcklisten är ful. Det blir troligtvis gräs på två sidor och asfalt på en.JanneJanne123 skrev:
Du kan ha lite vad du vill högst upp, det beror på vad du själv vill ha.
Monteringsanvisning: [länk]
Hur tjock isodrän valde ni att sätta?
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Jag ringde isodrän och pratade med en produktexpert och han sa att standard vid nybyggnation är 200 och då merkostnaden var ganska liten och allt ändå var uppgrävt kändes det lika bra att köra på det.
Ja men det är lite så jag också tänker. Men de flesta verkar tycka att 100 räcker… däremot läste jag på isodräns hemsida att om man har extra fuktbelastning så rekommenderar de 200. Ofta räknas kåkar som är byggda innan 70-talet som extra fuktbelastade då grundsulan ligger direkt på ursprunglig mark. Det behöver inte vara så, bara pga av ålder på huset, att det är extra fultbelastat. Men hur vet jag? Kostar säkert lika mycket att ta reda på den frågan som att lägga isodrän 200… 😅JanneJanne123 skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Givet att det blir lite kaos när man gräver gör jag det helst inte igen, så då kändes 200 givet. Här är lite bilder hur det såg ut när vi dränerade: https://www.byggahus.se/forum/threads/tid-draenera.354899/post-3433613