Jag har en lite äldre bokhylla/skåp där den övre delen tidigare suttit fast med enkla beslag (se bild) på baksidan, men som ni ser har skivan spruckit när jag försökte skruva i skruven sist. Har även spruckit lite på nedre skåpet. Vad är bästa sättet att få fast bokhyllan ovanpå skåpet så att den sitter stadigt när den är full av böcker? Funderade på att borra hål för träplugg men är ingen snickare direkt så kan tänka mig att jag får svårt att få hålen raka och på exakt rätt ställe. Kan det räcka med några beslag på insida och/eller utsida? Går det att skruva för hand då eller behöver man borra hål först?

Har en 3-åring hemma så helst skulle jag se att det är väldigt stabilt, men är ju kanske ett plus om man slipper limma så det går att ta isär vid flytt.

• Inplastad gammal bokhylla mot en vit vägg, bredvid står kassar för återvinning. En svart högtalare syns på hyllan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av kanten på en bokhylla eller skiva i trä, som visar sprickor i materialet.
    Skapa konto
  • Metallbeslag med tre hål liggande på ett trägolv, används för att fästa ihop bokhylledelar.
    Skapa konto
  • Träskåp med två dörrar och lådor ovanpå. En genomskinlig plastlåda och andra föremål står på skåpet. Parkettgolv ses under skåpet.
    Skapa konto
AXS
Om det går skulle jag förankra hyllan i väggen och sen bara ha någon styrning längst ner så det hamnar rakt mot varandra.

G Gooli skrev:
Jag skulle ha satt en sånhär i bakkant. Då blir det stadigare i sidled.
[länk]
Ok på sidorna alltså eller baksidan? Spikar man fast den? Ska mittendelen fästas i nedre eller övre sektionen?

Edit: fasen jag missförstod dig, trodde du ville ha dem sida vid sida.
Jag lämnar kvar inlägget i alla fall så kanske någon annan blir glad 🙃

Ställ upp dem så att de är helt i linje med varandra. Därefter borrar du genom bådas sidor så att du får genomgående hål som passar t ex M4-M6
Två i framkant och två i bakkant borde duga, man brukar kunna passa kn dem mot befintliga hål för hyllplan osv.
I hålen sätter du sedan hylsmutter och skruv från andra hållet med ordentlig skalle, i lämplig längd.
T ex:
https://www.hornbach.se/p/hylsmutte...rig-med-insexfattning-m6-elforzinkad/7750443/
https://www.hornbach.se/p/mobelskruv-dresselhaus-m6-med-lag-skalle-insex-elforzinkad-6x40mm/7750460/

Sedan fäster du bokhyllan på ovansidan i väggen med någon slags vinkelbeslag. Se till att skruva i en regel eller använda molly eller annan liknande skruv för gips.

https://www.hornbach.se/p/vinkelbeslag-hettich-forzinkad-55x55x20mm/8673898/
(Slitsen nedåt mot bokhyllan för enklare justering)

Det som fästs i bokhyllan skruvas med skruv som är gjord för att skruva i spån, man förborrar vanligen.
https://www.hornbach.se/p/systemskruv-habo-1385-elzink-6-3x13mm-10-pack/10653265/

Sen sitter allt som berget till en liten kostnad.
Lycka till!

Redigerat:
AXS AXS skrev:
Om det går skulle jag förankra hyllan i väggen och sen bara ha någon styrning längst ner så det hamnar rakt mot varandra.
Är betongvägg så jag vill helst slippa borra i den. Men kanske behöver jag göra det oavsett ur säkerhetssynpunkt. Dock är underskåpet rätt stabilt och tungt så ingen risk att min son lyckas välta hela, utan då är det den ostadigare hylldelen som rasar i värsta fall...

G
På baksidan, men med skruvar som du förborrar hålen till, så inte hyllan eller byrån spricker när du skruvar.
Baksida av en hylla med förborrade hål för att undvika sprickor, monterad med skruvar och förstärkningsbeslag.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
0x4e50 och 2 till
  • Laddar…
Är det inte bara att byta fästbeslag till längre så du kan skruva i fräscht material ( undvika befintliga hål) ?

• Förzinkat förbindningsbleck från Hettich, 100 mm, med fyra hål för montering i bygg- och renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Gilla
0x4e50
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.