Igår skulle jag sätta fast en golvlist i ett av sovrummen på övervåningen, men när jag slog i spiken hördes ett pysande ljud och jag fattade direkt att jag punkterat en vattenledning som går till badrummet på andra sidan väggen. Det tog en stund att stänga av huvudkranen som sitter dumt till och det har runnit/droppat i kökstaket. Uppskattar 2-5 liter totalt som kommit ut i konstruktionen. En jourkille har satt ut två avfuktare. Problemet är nu att jag inte inte har vatten i lägenheten (radhus, bostadsrätt) och jag vet inte hur hålet i kopparröret ska åtgärdas.
Fråga 1: Kan man göra en provisorisk lösning för att få vatten i kök och andra badrummet, typ kapa och plugga röret? Måste jag plugga båda ändarna då? Så det inte rinner tillbaka vatten via nån blandare eller så?
Fråga 2: Hur kommer en rörläggare laga detta permanent på ett godkänt sätt?
Fråga 3: Har hört att man måste ha inspektionslucka efter lagningen. Tänkte i så fall ha en lucka på väggen ovanför golvlisten, alltså något högre än skadan. Är det godkänt med enbart en lucka eller måste man fälla in nån typ av skåp i väggen där skarvarna är (om det nu blir skarvar)?
På sista bilden har jag tagit bort en del av regeln för mer plats för reparation.
Fråga 1: Kan man göra en provisorisk lösning för att få vatten i kök och andra badrummet, typ kapa och plugga röret? Måste jag plugga båda ändarna då? Så det inte rinner tillbaka vatten via nån blandare eller så?
Fråga 2: Hur kommer en rörläggare laga detta permanent på ett godkänt sätt?
Fråga 3: Har hört att man måste ha inspektionslucka efter lagningen. Tänkte i så fall ha en lucka på väggen ovanför golvlisten, alltså något högre än skadan. Är det godkänt med enbart en lucka eller måste man fälla in nån typ av skåp i väggen där skarvarna är (om det nu blir skarvar)?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
På sista bilden har jag tagit bort en del av regeln för mer plats för reparation.
Redigerat:
Det beror på vad det är för rör. Om det är ett värmerör är trycket lägre och dolda skarvar är tillåtna. Lödskarv eller presskoppling i det läget. Om det är ett tappvattenrör får man inte ha dolda skarvar så då måste du ha en inspektionslucka eller byta röret i sin helhet. Orkar inte slå upp vad "Säker vatten"-standarden säger, men det kan vara så att du behöver ha en tät botten och ett skvallerrör vid skarven också, men nu killgissar jag bara.E Erik i Stenungsund skrev:
Att löda på plats blir svårt när det ligger i trä. Ändå den billigaste metoden. Annars tillfällig pressning och sen byta hela röret.
Hej! Kan du förklara tillfällig pressning? Nåt man kan köpa i bygghandeln som tillfällig lagning för att få igång vattnet provisoriskt? Hålet är i kallvattenmatningen till badrummet, kopparrör 15 mm.M MickeMörkö skrev:
Det är kallvattenröret som det är hål i. Skvallerrör låter bra i teorin, men i praktiken är det nog först när det droppar i taket i köket under sovrummet som jag kommer märka ev läckage.O Oldfart skrev:Det beror på vad det är för rör. Om det är ett värmerör är trycket lägre och dolda skarvar är tillåtna. Lödskarv eller presskoppling i det läget. Om det är ett tappvattenrör får man inte ha dolda skarvar så då måste du ha en inspektionslucka eller byta röret i sin helhet. Orkar inte slå upp vad "Säker vatten"-standarden säger, men det kan vara så att du behöver ha en tät botten och ett skvallerrör vid skarven också, men nu killgissar jag bara.
Det blir ingen "dold skarv" bara för att du hettar upp kopparröret runt "spikhålet" & tillsätter 1 gram lod.O Oldfart skrev:
Viktigt här (om man verkligen ska hjälpa TS) att vi är tydliga!
Vattentrycket normalt ligger oftast runt 3 bar. vilket är lågt.
Dina frågor om provisoriska lösningar blir inget bra här, OM du vill slippa inspektionslucka & svallerrör + "fuktspärrat badkar så skvallerröret går ifrån lägsta punkt".
& eftersom ditt kopparrör t.o.m går igenom "golvregeln", så bör du göra ALLT för att slippa skarva.
Du skulle kunna såga av kopparröret vid hålet (sedan med lite våld) böja/rikta (det övre), så att man kan skarva med press-skarv eller klämringskopplingsskarv.
Då kan du använda vattnet igen, MEN måste ha "lucka/svaller/fuktskydd"- möget
Förr kunde vi för en kortare provisorisk lagning, borra upp hålet till 6 mm & tälja tilll en smal rund träpinne som vi "slog in"
Så mitt råd är fortsatt att löda igen det lilla spikhålet, & sedan laga din vägg & måla/lista.
Moderator
· Stockholm
· 56 228 inlägg
Jag råkasde ut gör liknande när jag renoverde vår tvättstuga för en del år sedan. Borrade för att sätta upp skenan som IKEA skåpen hängs på. Näår jag tog ut borren efter 3e hålet var dre en vattendroppe på borren. Efter stund börjad det rinna sakta ut hålet.
Blev lite panik, klockan var nära midnatt, hade bara tänkt sätta skenan innan jag gick lade mig.
Fick bila fram röret, och så kom jag på att täta med gummit från cykelringklocka, det där som ligger mellan klämman och styret, och en slangklämma. Det blev tätt, så jag vågade gå och lägga mig.
Och så fick jag göra ett mycket större arbete dagarna efter. Det var några meter ingjutet rör som jag fick bila fram och byta. Hela väggen kaklas om osv.
Det var ju lite frestande att bara slabba på lite murbruk över ringklockslösningen... Jag hade lyckats bila så att hålet skulle döljas helt av skåpen.
Blev lite panik, klockan var nära midnatt, hade bara tänkt sätta skenan innan jag gick lade mig.
Fick bila fram röret, och så kom jag på att täta med gummit från cykelringklocka, det där som ligger mellan klämman och styret, och en slangklämma. Det blev tätt, så jag vågade gå och lägga mig.
Och så fick jag göra ett mycket större arbete dagarna efter. Det var några meter ingjutet rör som jag fick bila fram och byta. Hela väggen kaklas om osv.
Det var ju lite frestande att bara slabba på lite murbruk över ringklockslösningen... Jag hade lyckats bila så att hålet skulle döljas helt av skåpen.
Moderator
· Stockholm
· 56 228 inlägg
Det blir ingen godkänd lösning, även om det i praktiken troligen kommer att fungera.J jawen skrev:
Problemet ä lite att OM det skall fungera, så behöver det göras av en erfaren rörmokare som verkligen kan löda, och utan att bränna ned huset. Och en erfaren kommer inte att ta på sig ansvar för en sådan icke godkänd lösning.
Risken är att om du hittar någon som åtar sig detta, så blir det någon som antingen inte får det tätt, eller eldar upp huset. Och det kanske håller tätt både i år och nästa år, men sedan...
Du kan inte plugga röret därifrån det kommer? Bara så att du kan få tillbaka vattnet och lösa problemet i lugn och ro tänker jag.E Erik i Stenungsund skrev:
Tack för alla era svar! Jag har löst problemet tillfälligt och kan nu fundera i lugn och ro hur jag ska göra.
Spikhålet är lagat av en mycket erfaren person (jobbat med sådant i 50 år), som utan att bränna ner huset, har gjort en hårdlödning (silver-fosfor-koppar-lod) med gassvets, så nu är vattnet på igen.
Spikhålet är lagat av en mycket erfaren person (jobbat med sådant i 50 år), som utan att bränna ner huset, har gjort en hårdlödning (silver-fosfor-koppar-lod) med gassvets, så nu är vattnet på igen.
Logga in
Skapa konto
Det där skulle jag hårdlöda med en "lagningslapp" av ett rör med lite större diameter, dvs så att innerraden på lagningslappen motsvarar ytter på röret.
Det verkar finnas gott om plats att isolera mot värmen, trolldeg funkar väldigt bra som värmeskydd.
Alternativt mjuklöda dit en muff om det går att kapa röret och vika undan det så mycket att muffen går på.
Med mjuklod är det "ingen" brandrisk.
Eller en koppar/mässingskruv, gänga hålet och dra i skruven och löda med mjuk eller hårdlod.
Om du inte är normalhändig så försök att hitta en duktig röris.
Görs det rätt kommer alla sätt hålla.
Bor du norr om Stocholm kan du få låna mjuklodtång.
Det verkar finnas gott om plats att isolera mot värmen, trolldeg funkar väldigt bra som värmeskydd.
Alternativt mjuklöda dit en muff om det går att kapa röret och vika undan det så mycket att muffen går på.
Med mjuklod är det "ingen" brandrisk.
Eller en koppar/mässingskruv, gänga hålet och dra i skruven och löda med mjuk eller hårdlod.
Om du inte är normalhändig så försök att hitta en duktig röris.
Görs det rätt kommer alla sätt hålla.
Bor du norr om Stocholm kan du få låna mjuklodtång.
Jaha, lite sent svar ser jag...
Det där skulle jag anse är permanent.
Men, eftersom du har hittat en röris som vågar göra något som inte står i handboken så skulle isåfall nästa steg vara att kapa röret och hårdlöda dit en muff.
Kapa till gipsskivor och dra bort pappret på sidan som blir varm, fylla glipor med trolldeg.
Men, jag skulle nöja mig med den där lagningen alla dagar.
Det där skulle jag anse är permanent.
Men, eftersom du har hittat en röris som vågar göra något som inte står i handboken så skulle isåfall nästa steg vara att kapa röret och hårdlöda dit en muff.
Kapa till gipsskivor och dra bort pappret på sidan som blir varm, fylla glipor med trolldeg.
Men, jag skulle nöja mig med den där lagningen alla dagar.