5 926 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Hur reparerar man silikonfogar?
Har ett badrum med kakel och klinker inlagt nån gång 2001 eller så av någon tidigare ägare. Silikonfogen mellan vägg och golv verkar ha släppt lite på några ställen - inte helt men det finns nåt som ser ut som en liten glipa på ena sidan. Hur reparerar man det? Behövs det repareras öht? Fogen är ju inte vattentät i vilket fall som helst.
Medlem
· västra götaland
· 1 016 inlägg
du behöver inte reparera men om du tycker det ser fult ut kan du skära bort det gamla och lägga nytt.
Det va vanligt att man hade det förr, nu hat man vanlig fog, smidigare dels för att den blir inte lika ful som silikon sen säger dom att man kan ha det om man är säker på att man inte fyller silikon ända in mot vägg/golv.
Tanken är att vattnet som "rinner" bakom plattorna ska kunna "rinna" ut på golvet mot brunn istället för att bli stående å väggen för att man dragit en silikonsträng i vinkeln som stoppar vattnet.
Hängde ni med i min krångliga förklaring
)
Tanken är att vattnet som "rinner" bakom plattorna ska kunna "rinna" ut på golvet mot brunn istället för att bli stående å väggen för att man dragit en silikonsträng i vinkeln som stoppar vattnet.
Hängde ni med i min krångliga förklaring
Mao är det bättre att silikonfogen är trasig så att vattnet bakom kaklet kan rinna förbi
.
För att sammanfatta lite - om man tycker det är fult kan man fixa det men det är ingen fara. Egentligen låter det som att det är bäst att låta bli.
För att sammanfatta lite - om man tycker det är fult kan man fixa det men det är ingen fara. Egentligen låter det som att det är bäst att låta bli.
Redigerat:
Han har inte gjort fel om han inte har bottnat silikonet, för isåfall kan inte vattnet bakom väggplattorna rinna förbi.Fromberg skrev:
Sedan så är det jävligt fult att lägga silikon i vägg/golvvinkel samt att den snabbt blir skitig och snuskig.
Klicka här för att svara