Byggahus.se
Gått och kliat mig och funderat alldeles för länge nu, så tänkte det vart lika bra att fråga panelen!

Har rivit ut ett badrum jag nu ska bygga upp igen men vet inte riktigt hur jag ska göra med reglingen
.
Detta är i grunden ett gammalt modulhus (Fågelfors) vilket säkert var smidigt på sin tid men mest bara ställer till det för mig i tid och otid ;)
Väggmodulerna är klena, det är reglat med 35x50mm med ett CC på ca 350mm. Utanpå det satt förr treetex + tätskikt + enkelgips + kakel som nu ligger i containern.

Min nya vägg hade jag tänkt regla upp, på med 15mm plywood och våtrumsskiva.
Men hur jag än föreställer mig reglingen får jag någon form av problem, se bifogade bilder.
Befintlig vägg är där den är, på andra sidan sitter mitt nya kök och jag är inte jättesugen på att montera ner det och riva hela väggen vilket såklart hade haft sina fördelar.

Bild 1, hur det skulle bli om jag reglade upp "parallellt" med befintligt ända inpå kökssidan. Blir knepigt i hörnen och får ju inte till det på horisontella planet vid golv och tak då.

Bild 2, hur det skulle bli om jag byggde på ovanpå befintlig konstruktion. Nackdelen här är att jag blir av med golvyta jag inte kan vara utan, badrummet är bara knappt 5m² idag. Fönstret faller helt fel, att sala på en innerdörrkarm 70-80mm blir helt fel.

Någon av alla jag ventilerat problemet med föreslog att bulta på plywood på befintligt, men det känns för klent och rangligt och jag vill utföra alltsammans inom normerna för GVK/BKR.

Hur hade ni andra gjort? Tacksam för svar och diskussion!
 
  • vägg2.jpg
  • vägg3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativ 1 låter vettigast. Det känns onödigt att bygga en ny vägg utanpå.

Du kanske måste använda 95 regel, då kan du lägga 45x45 (45+50 = 95) vid golv och tak. Använd gärna lim, så som PL400 för att sammanfoga golv och takreglarna i de befintliga. CC30 såklart, samt kortla flitigt.

Eller kanske du kanske lösa problemet vid golv och tak med stålregel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.