Byggahus.se
Vi har ett valv som inte är så snyggt, den kurviga linjen är inte jämn. Hoppas det syns på bilden. Vad är det enklaste sättet att rätta till det? Jag tänker att man kan lägga en ny jämn kurva strax under den gamla, men hur?

Ingångshall med skor, vit byrå, trädörr, spegel, brandvarnare och brun plattor, valvbåge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det samma radie hela vägen du vill ha?
 
Centano Centano skrev:
Är det samma radie hela vägen du vill ha?
Nej jag tror det blir bättre med en elliptisk form. Men byggmetoden bör vara densamma eller?
 
Tänker du typ så här?
Entré med bågformat överstycke, träytterdörr med glas, inomhusdörr och vit byrå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Centano Centano skrev:
Tänker du typ så här?
[bild]
Ingångshall med tegelgolv, valvformad öppning, ytterdörr med fönster, skor på matta, vit byrå, ljusbrytare, brandsläckare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här. Så att slutet på linjen blir lodrät. Svårt att se på bilden men kanterna är lodräta.
 
Spontant skulle jag gissa att du får riva ner det gamla valvet (i alla fall överdelen) och bygga ett nytt efter din nya tänkta linje.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Spontant skulle jag gissa att du får riva ner det gamla valvet (i alla fall överdelen) och bygga ett nytt efter din nya tänkta linje.
Det är en betongvägg :)
 
Aha, på så vis 😊 Nu spånar jag bara, inget jag testat själv. Det skulle kanske gå att du sågar till två bitar lämpligt skivmaterial som får den elips du vill ha och skruvar fast de på var sida om väggen och att sedan spackla upp mot formen med lämplig produkt. Troligen behöver du slipa bort färgen i valvet först.
 
Centano Centano skrev:
Aha, på så vis 😊 Nu spånar jag bara, inget jag testat själv. Det skulle kanske gå att du sågar till två bitar lämpligt skivmaterial som får den elips du vill ha och skruvar fast de på var sida om väggen och att sedan spackla upp mot formen med lämplig produkt. Troligen behöver du slipa bort färgen i valvet först.
Ja det skulle kunna fungera. Tack för tipset :)
 
H
Centano Centano skrev:
Aha, på så vis 😊 Nu spånar jag bara, inget jag testat själv. Det skulle kanske gå att du sågar till två bitar lämpligt skivmaterial som får den elips du vill ha och skruvar fast de på var sida om väggen och att sedan spackla upp mot formen med lämplig produkt. Troligen behöver du slipa bort färgen i valvet först.
Det skulle väl kunna fungera med masonitskiva som är böjbar och sen täta hålrummen med lämpligt material? Så hade jag gjort om det bara böjen som skulle jämnas till.
E Elnovis skrev:
Ja det skulle kunna fungera. Tack för tipset :)
Det skulle väl kunna fungera med masonitskiva som är böjbar och sen täta hålrummen med lämpligt material? Så hade jag gjort om det bara böjen som skulle jämnas till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.