Nyfiken fråga! Anta att man stänger av en ballofix, men att den på något sätt ”släpper” och vatten forsar ur röret. Se exempelvis här scenariot i den här tråden: http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=14473

Anta också att detta sker i lägenhet där man inte har omedelbar tillgång till vattenavstängning, utan måste ringa rörmokare/förvaltare etc. Hur stoppar/minskar man vattentrycket tillfälligt? Går det ens?

Jag hade nog försökt trä på en lång vattenslang som når in i ett avlopp. Då kan man sedan i lite lugnare tempo få till rörklämmor runt slangen och röret. Sedan kan man testa att göra veck på slangen.
Men nej på hobbynivå pluggar man inte sprutande rör.

Proffs kan frysa ledningar vilket görs där lokala avstägningar inte finns. Men det är inget man klarar som glad amatör.

• Gilla
justmakemyday
  • Laddar…
Efter vad jag förstod i tråden så var det i ett köksskåp som läckan startade. Det klokaste hade antagligen varit att slita lös avloppet och försöka leda så mycket vatten som möjligt den vägen. Dammsugarslangen kanske kan användas? I lägenhet har man sällan någon lång trädgårdsslang liggandes.
Såklart, om man vet var en avstängning finns så kan man alltid bryta sig in för att stänga av. Lås och dörrar kan lagas i efterhand.

• Gilla
justmakemyday
  • Laddar…
Fram med polygrip/rörtång och nyp till röret.

i mitt föräldrahem pluggade Min morfar ett aktivt vattenrör med en kilformad träbit provisoriskt. 30 år senare sitter träbiten provisoriskt kvar :)

• Gilla
justmakemyday
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.