2 277 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Hur plugga "RAKE" element
Hej!
Har ett stort element med Danfoss RAKE ventilsystem 2 rörs-system. Måste ta bort elementet ett tag för tapetsering mm. Hur pluggar jag 15cu rören som kommer upp ur golvet? RAKE använder någon mystisk 22 mm (metergäng). Muttern med tryckkona sitter på toppen av 15cu röret.
Låter enkelt men vad skall jag skaffa?
Har ett stort element med Danfoss RAKE ventilsystem 2 rörs-system. Måste ta bort elementet ett tag för tapetsering mm. Hur pluggar jag 15cu rören som kommer upp ur golvet? RAKE använder någon mystisk 22 mm (metergäng). Muttern med tryckkona sitter på toppen av 15cu röret.
Låter enkelt men vad skall jag skaffa?
Om du inte riktigt litar på att alla fattar att man inte skall vrida på termostaten, så finns det pluggar att köpa som man skruvar dit där elementet satt, tex en sådan här http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=615
Jag har samma fråga som R Göran, med den skillnaden att jag har gamla radiatorer som jag inte vet ålder eller namn på. Det jag vet är att det R15-lock som jag skaffat för att plugga rören inte passar på kopplingen som sitter på röret. Gängorna mäter typ 22 mm (taget med skjutmåttet över gängorna) så det känns som samma "mystiska" gänga som Göran har. Några tips om vad jag borde leta efter? Jag ska också ta bort radiatorn tillfälligt för att fixa med väggen.
Tacksam för alla tips ///Richard
Tacksam för alla tips ///Richard
Fick just reda på att R10 och R15 betyder nåt annat när det handlar om radiatorkopplingar och att de har annan "gängstigning". Skaffade fyra sådana pluggar. Jag ska prova dessa och återkommer om det inte funkar
///Richard
///Richard
Klicka här för att svara