Hej! Bor i radhus från 1955. I vår källare finns det ett äldre element som får vatten från ett rör i taket (från fjärrvärmecentral). Sedan efter elementet sitter det vad jag tror är en pump och ett rör som går ner i källarens golv. Det läcker lite vatten från en skarv sedan man bilade i golvet. Gissar att något rostigt skadades i samband med det. Vet inte var röret som går ner i betongen tar vägen, men antar att det går till något annat element.
Trycker sjunker i takt med att vatten sipprar ut. Försöker jag öka trycket kommer det mer vatten.
Vad gör man? Pluggar elementet och ser vad som blir kallt? Lagar röret och hoppas det håller ett tag till?
Trycker sjunker i takt med att vatten sipprar ut. Försöker jag öka trycket kommer det mer vatten.
Vad gör man? Pluggar elementet och ser vad som blir kallt? Lagar röret och hoppas det håller ett tag till?
Tack! Har stängt av med vretet på elementet, gissar att den inte funkar riktigt.. Så det kommer ändå vatten.O skrev:
👍
Bara det faktum att det sitter en cirkpump där gör att jag starkt misstänker att risken är stor att hela husets värme går genom det skadade röret.
Lagar gör man genom att bila upp golvet igen och reparera. Problemet är att man då inte vet om man orsakar en ny skada som läcker. Alternativ metod är att koppla förbi den misstänkta/läckande rördelen. Båda lösningarna kan bli ganska omfattande. Eller tredje alternativet att man byter ut alla rör som går i källargolvet för att vara säker.
Nästa steg är att försöka hitta läckan och bedöma hur enkelt den kan kopplas förbi.
?O skrev:
Bara det faktum att det sitter en cirkpump där gör att jag starkt misstänker att risken är stor att hela husets värme går genom det skadade röret.
Lagar gör man genom att bila upp golvet igen och reparera. Problemet är att man då inte vet om man orsakar en ny skada som läcker. Alternativ metod är att koppla förbi den misstänkta/läckande rördelen. Båda lösningarna kan bli ganska omfattande. Eller tredje alternativet att man byter ut alla rör som går i källargolvet för att vara säker.
Nästa steg är att försöka hitta läckan och bedöma hur enkelt den kan kopplas förbi.
Ok! Den där pumpen har vi aldrig haft inkopplad under den korta tid vi bott i huset. Vore jobbigt om allt gick via det elementet eftersom det går under betongen..
Vi hade värme utan att pumpen var igång i hela huset. Tidigare var det oljepanna men numera fjärrvärme. Så pumpen kanske är en rest från den tiden?
Man ska relina och bilar fram ett grensle vilket orsakade detta.
Vi hade värme utan att pumpen var igång i hela huset. Tidigare var det oljepanna men numera fjärrvärme. Så pumpen kanske är en rest från den tiden?
Man ska relina och bilar fram ett grensle vilket orsakade detta.
Det låter troligt, ja. Eftersom värmen i huset fungerar har den rimligen ersatts med en annan pump och behövs inte längre.J jonasnjonasn skrev:
Det tyder oxo på att pumpen inte behövs längre och i så fall kan tas bort och ersättas med ett rör.J jonasnjonasn skrev:
OBS. Jag missuppfattade och trodde det läckte under golvet. Så glöm mina tidigare lösningsförslag.
Rimligen kan lösningen vara så enkel som att bara ersätta pumpen med ett rör (eller en slang).
Ok då är jag med! Kommer en rörmokare och kollar på det.. Jobbigt med gamla rör eftersom allt längre upp är isolerat och kan innehålla asbest. Men får se vad åtgärden blir. Tack för svarO skrev:
Det låter troligt, ja. Eftersom värmen i huset fungerar har den rimligen ersatts med en annan pump och behövs inte längre.
Det tyder oxo på att pumpen inte behövs längre och i så fall kan tas bort och ersättas med ett rör.
OBS. Jag missuppfattade och trodde det läckte under golvet. Så glöm mina tidigare lösningsförslag.
Rimligen kan lösningen vara så enkel som att bara ersätta pumpen med ett rör (eller en slang).
Jag tycker det ser ut som att unionventilen spruckit under ventilvredet. Alltså den mässingsfärgade delen under den saken man kan vrida med skruvmejsel.
Borsta rent och torka torrt så du ser var vattnet tränger fram.
Att stålröret under ska ha rostat så det inte håller att stålborsta på är faktiskt ganska osanolikt.
Är det som jag tror så fixar rörisen det där snabbt och med endast en ny unionventil.
Borsta rent och torka torrt så du ser var vattnet tränger fram.
Att stålröret under ska ha rostat så det inte håller att stålborsta på är faktiskt ganska osanolikt.
Är det som jag tror så fixar rörisen det där snabbt och med endast en ny unionventil.
Får se vad rörisen rekommenderar! Vi har inte bott i huset så länge och vet inte om pumpen varit inkopplad. Tidigare ägare är svår att få tag på.. Men helt säkert är att vi haft värme i alla element utan någon pump inkopplad
Klicka här för att svara