Jag vill öppna upp väggen mellan min garderob och tvättstuga. Problemet är att vattenstammarna går här och öppningen kan bara bli cirka 60 cm. Jag har tänkt ha en öppning utan dörr. Garderoben ska bli en förlängning av tvättstugan och tanken är att ha trådbackar och hängmöjligjeter där, jag ska alltså inte försvara några större saker där.

Någon som gjort på detta sätt? Eller är det starkt att avråda? Det är ett hus från 60 talet så tänker att allmänna råd inte borde gälla.

• Tvättstuga med tvättmaskin, hylla med tvättkorg, rengöringsprodukter och tvättmedel, klädstreck ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det gäller att väggen inte är bärande till att börja med.

I en tvättstuga ska det vara tätskikt på golvet och med uppvik 5-10 cm på väggarna.

Hur man river en vägg beror på vad det är för sorts vägg, betong, lecablock, träreglar med gips etc.

BirgitS BirgitS skrev:

I en tvättstuga ska det vara tätskikt på golvet och med uppvik 5-10 cm på väggarna.

Hur man river en vägg beror på vad det är för sorts vägg, betong, lecablock, träreglar med gips etc.
60 cm blir hur man än vrider och vänder på det väldigt smalt. Väggen ser betydligt bredare ut, går det att dra om några rör eller annat?

BirgitS BirgitS skrev:

Det är bara en vanlig gipsvägg emellan, inte bärande. Vi ska sätta klinker, just nu är där bara en ful plastmatta och tvättmaskinen skakar som tusan pga undergolvet i trä

H Hans G2 skrev:
60 cm blir hur man än vrider och vänder på det väldigt smalt. Väggen ser betydligt bredare ut, går det att dra om några rör eller annat?
Dessa rören är de som är närmast. Vet inte vad det är för typ av rör? Hantverkaren sa inget om att dra om rören. Det är bostadsrättsförening så frågan är vad de säger. Är det enklare att flytta de rören jag markerat? Är 70 cm minimum eller räcker det om man pressar det till några centimeter till?

• Inlagd bild med isolerade rör, två markerade med kryss, samt röda och blå kranar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
En slits med stammar i en bostadsrättsförening alltså. Den ytan ingår ofta inte ens i bostadsrätten. Osannolikt att föreningen går med på att flytta rören. Med tanke på färgerna kan det kanske vara inkommande varm- och kallvatten till din lägenhet och alla lägenheter ovanför.

Inga problem med en öppning som bara är 60 cm bred, vi har 56 cm till badrummet. Det är ju inte så att man slår i med armarna när man passerar.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
"Vattenstammar"? Det är visserligen en dålig bild, men jag tycker mer att det liknar några vanliga vattenrör. Det även svårt att säga hur de är dragna. Det enda jag kan råda dig till, är att be en rörmokare om en offert för att flytta rören. Om det går att göra billigt, och väggen inte är bärande, så är det väl inte så mycket att fundera på. Golvet skulle du tydligen lägga om, så då går det enkelt att lägga tätskikt på en gång.
70cm öppning är okej, men gå inte under det.

Ingen lgh ovanför, utan vår ovanvåning. Men jag tror också att de kan ha åsikter om flytt.

Jag har en skjutdörr till tvättstugan idag som när den inte är helt infälld, vilket den sällan är, brukar vara öppet till 60 cm och jag tycker det funkar bra men vet ju inte vad andra komma tycka när vi ska sälja huset i framtiden.

A AG A skrev:
"Vattenstammar"? Det är visserligen en dålig bild, men jag tycker mer att det liknar några vanliga vattenrör. Det även svårt att säga hur de är dragna. Det enda jag kan råda dig till, är att be en rörmokare om en offert för att flytta rören. Om det går att göra billigt, och väggen inte är bärande, så är det väl inte så mycket att fundera på. Golvet skulle du tydligen lägga om, så då går det enkelt att lägga tätskikt på en gång.
70cm öppning är okej, men gå inte under det.
Tack för input. Var inte lätt att komma in i luckan med mobilen och fota 😅 huvudstammen är till vänster, den är inte helt med på bild. De med spakarna är väl kall/varmvatten. De jag har markerat vet jag inte. Men jag ska fråga hantverkaren om det går att flytta om bland rören så att jag kan få till 70 cm

• Gilla
AG A
  • Laddar…
BirgitS
Du får absolut inte flytta på några stammar i en BRF utan tillstånd av styrelsen. Om du gör det kan det kanske leda till att bostadsrätten förverkas. Även för att dra om vattenrör brukar man behöva tillstånd.

Stammarna tillhör föreningens ansvarsområde och du måste kolla i dina stadgar var gränsen till ditt ansvarsområde går.

BirgitS BirgitS skrev:
Du får absolut inte flytta på några stammar i en BRF utan tillstånd av styrelsen. Om du gör det kan det kanske leda till att bostadsrätten förverkas. Även för att dra om vattenrör brukar man behöva tillstånd.

Stammarna tillhör föreningens ansvarsområde och du måste kolla i dina stadgar var gränsen till ditt ansvarsområde går.
Absolut, har koll på detta. Nu när jag mäter dörröppningen till mitt badrum är detta 60 cm? Dörrbladet är 62 cm. Kanske var vanligare i huset på 60talet?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Minskar du utrymmet runt rören?
Är det ett utrymme med inspektionslucka och rör skulle jag säga att hela utrymmet är föreningens och du får då inte göra några ingrepp i dessa.
Hade jag suttit i styrelsen hade jag sagt nej både till att göra utrymmet mindre och flytta rören.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.