Vi har äntligen sått vår framtida gräsmatta. Jag har förstått att man ska vattna tillräckligt för att det ska vara fuktigt hela tiden men ändå inte pölar så att fröna flyter om kring.

Det är alltså mellan 5-10cm gräsmattejord som vi krattat ut över hela tomten som såg ut som ett slagfält efter en dränering.

Vi passade på att investera i ett bevattningssystem med sprinklerhuvuden från Gardena. Det i kombination med Opensprinkler Pi som styrdator gör att jag kan styra precis när jag vill att det ska vattnas.

Nu undrar jag hur ni tycker att jag ska ställa in bevattningen under den första tiden? 1 minut var 3e timme? 10 minuter varje kväll? Eller hur skulle ni göra?

Mellan tummen och pekfingret. Det hörs väl bra att vattna 10-15 min på kvällen och ev. samma omgång på morgonen om ingen annan nederbörd har kommit under dygnet. ;)

Testa lite för att se hur det blir, men 10-15 minuter skulle jag tro blir lagom. Kör både tidig morgon och kväll samt mitt på dagen i och med att du sår i ogynnsam period.

Jag går mot strömmen och säger vattna på kvällen när det börjar svalna ute. Vattna rejält, steget före pölar uppkommer.

Att vattna mitt på dagen ger inget eftersom det mesta dunstar bort vid varmt väder, lika på morgonen, mycket kommer dunsta.

Se till att det är fuktigt under ytan, 2-3cm och vidare så att rötterna söker sig neråt för fukt.

Sådde min gräsmatta mitt i heta juli mot allas råd. Vattnade enbart på kvällar och tog fram klipparen efter knappt tre veckor.

När jag vattnar 10min i streck så hinner det bli några små pölar. Så tror jag ska köra lite kortare tid.
Det är lite extra packat på några ställen eftersom högarna med jord fick ligga några dagar tyvärr. Däremot så försvinner pölarna efter någon minut.

Börjar med att köra en stund på kvällen, kl 20.00 och sedan en likadan vända på morgonen kl 06.00. Får se hur det går :)

Tack för alla snabba svar!

Det kommer gå gräsligt bra :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.