437 läst ·
12 svar
437 läst
12 svar
Hur nära kan man ställa två fristående kyl/frys?
Håller på att planera nytt kök och vill försöka maximera kylutrymmet då det finns en extra frysbox. Som jag förstår det finns det tre huvudsakliga alternativ: 1) hög kyl + hög frys 2) French door kyl/frys (tar endast 90 cm istället för 120 cm plats) och 3) två kyl/frys bredvid varandra. Nackdelen med alternativ 3 förstår jag som värmealstringen av respektive kyl/frys som därför behöver lite avstånd från varandra.
Har hittat tex KGN39AIBT från Bosch som verkar vara en bra kyl/frys men som i manualen kräver upp till 150 mm avstånd från annan kyl/frys men på andra ställen uppges behöva snarare 25mm avstånd. Vad gäller egentligen?
Har hittat tex KGN39AIBT från Bosch som verkar vara en bra kyl/frys men som i manualen kräver upp till 150 mm avstånd från annan kyl/frys men på andra ställen uppges behöva snarare 25mm avstånd. Vad gäller egentligen?
Naturligtvis kan du ställa dom bredvid varandra utan mellanrum.
Jag har två hus där jag har två Siemens Kyl/frys (vilket är samma sak som Bosch) stående bredvid varandra.
Ena installationen är 14 år gammal och den andra 7 år gammal och båda fungerar utan problem.
Jag har två hus där jag har två Siemens Kyl/frys (vilket är samma sak som Bosch) stående bredvid varandra.
Ena installationen är 14 år gammal och den andra 7 år gammal och båda fungerar utan problem.
Det är inte naturligtvis.D Diamant skrev:
Dagens skåp har kylslingor liggandes i sidorna som påverkas av värmebildningen så man om du har otur så värmer skåpen upp varandra och du får enorma problem med isbildning, dålig avfrostning och förkortad livslängd.
Vill man ställa Kyl/frys x2 bredvid varandra så är mig veterligen Siemens med C-klassade kompressorer som enda som är specade för det. Samsung och LG har haft förut men hittar inte i spec på dagens.
Detta är säkert olika på olika modeller.
Jag vet att det blev problem med detta när de byggde nytt kök åt oss på jobbet.
Där skulle det ställas 6st kylar och 2 frysar i rad utmed en vägg....
Det börjades med att montera alla överskåp stumt mot varandra.
När kyl/frysskåpen sen skulle ställas dit så blev det kaos deluxe. Det vändes dörrar, det monterades täckskivor mellan och frysarna flyttades runt i desperata försök att få till det med handtag som tog i varandra och annat knas.
Det slutade med att de tvingades riva ner alla överskåp och bygga om allting.
Det jag vill förmedla med mitt rantande är att du bör kolla upp ordentligt att det faktiskt går rent fysiskt att ställa skåpen dikt an bredvid varandra, även om teorierna säger att det går.
När kyl/frysskåpen sen skulle ställas dit så blev det kaos deluxe. Det vändes dörrar, det monterades täckskivor mellan och frysarna flyttades runt i desperata försök att få till det med handtag som tog i varandra och annat knas.
Det jag vill förmedla med mitt rantande är att du bör kolla upp ordentligt att det faktiskt går rent fysiskt att ställa skåpen dikt an bredvid varandra, även om teorierna säger att det går.
Rent fysiskt så bör det gå med två 60 kyl/frys från Bosch på ett 120 cm utrymme om de har vad Bosch kallar perfect fit, åtminstone enligt deras ritningar. Det jag funderar över är att kyl/frysen ovan uppges bli varm på höger sida dvs har någon typ av värmeavledning som inte ligger på baksidan. Och därmed frågan om hur stort avstånd som behövs för att inte värmen ska bli ett problem. Vi har bara någon cm extra om allt ska kunna passa in.K Kasken skrev:Detta är säkert olika på olika modeller.
Kolla i faktabladen för kylskåpen så ser du om det tillåts, man ser det i installationsskisserna. Om skåpen ej tillåts ställas bredvid så räcker det med en 22mm täcksida emellan och så erforderlig ventilation uppåt & bakom skåpen.
fungerar inte på de nyaD Diamant skrev:
sätter du de på fel sida så slutar den ena gå
kolla noga i installationsinstruktionen vad som gäller just din modellA Arthalion skrev:Håller på att planera nytt kök och vill försöka maximera kylutrymmet då det finns en extra frysbox. Som jag förstår det finns det tre huvudsakliga alternativ: 1) hög kyl + hög frys 2) French door kyl/frys (tar endast 90 cm istället för 120 cm plats) och 3) två kyl/frys bredvid varandra. Nackdelen med alternativ 3 förstår jag som värmealstringen av respektive kyl/frys som därför behöver lite avstånd från varandra.
de nya har värmeavledning (kondensor) på sidan av skåpetA Arthalion skrev:Rent fysiskt så bör det gå med två 60 kyl/frys från Bosch på ett 120 cm utrymme om de har vad Bosch kallar perfect fit, åtminstone enligt deras ritningar. Det jag funderar över är att kyl/frysen ovan uppges bli varm på höger sida dvs har någon typ av värmeavledning som inte ligger på baksidan. Och därmed frågan om hur stort avstånd som behövs för att inte värmen ska bli ett problem. Vi har bara någon cm extra om allt ska kunna passa in.
och ingen bak
den sidan kan du inte ställa mot ett annat skåp eller vägg närmre än vad bosch bestämmer för just din modell
2cm kan räcka om det är öppet uppåt och den inte står i en nisch
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur nära luftvattenpump kan man ställa kamin/vedpanna?
Värme allmänt -
Ställa soffa nära grannens hus som insynsskydd för att dj-vlas?
Juridik -
Byggregler , elinstallationer nära vattenledningar .
Badrum -
Fristående altan nära tomtgräns
Bygglov -
Fristående förråd så nära huset som bara möjligt - hur?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus