Jag har bergvärme nibe 1145 installerat januari 2013 på ett hus byggt 1936, 122 m2 stort i södermanland. Jag har nu använt tillsats el 213.1. Skall man ta 213.1 x 7 för att få fram hur många kw timmar som man använt sedan start. Patricia

Det är väl 213 timmar..? Var kom 7an ifrån?
Lägg upp en bild på displayen med siffrorna

Om effekten på elpatronen är inställd på 7 kW så blir tidsfaktorn för el-tillsatsen 213,1×7=1492 kWh totalt. Låter lite men det kanske inte görs legionellakörningar och varmvattnet står på ekonomi?

Nej.. så kan man inte räkna då den kan välja hur många kw den kan gå in med. Det kan lika väl vara 213×3. Min värmepump har gått ca 80 tim å då som mest använt 2kw så summan hos mig kanske är 100kwh

Jag har lärt mig att NIBE räknar ihop elförbrukningen automatiskt till antal "7 kW-timmar" eller den max effekt el-patronen är inställd på.

• Gilla
Opus och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om effekten på elpatronen är inställd på 7 kW så blir tidsfaktorn för el-tillsatsen 213,1×7=1492 kWh totalt. Låter lite men det kanske inte görs legionellakörningar och varmvattnet står på ekonomi?

Bergvärmepumpen är på 6 kw. Vi har på 12 år haft 63978 starter. Total drifttid 33392 h av vilket varmvatten är 9346 h. Och tillsats står på 213.2. Patricia

J Josth skrev:
Jag har lärt mig att NIBE räknar ihop elförbrukningen automatiskt till antal "7 kW-timmar" eller den max effekt el-patronen är inställd på.
Då blir jag lite osäker.. du kan ha helt rätt. Jag har hela tiden trott att den räknar som jag skrev

P Patricia Nordforss skrev:
Bergvärmepumpen är på 6 kw. Vi har på 12 år haft 63978 starter. Total drifttid 33392 h av vilket varmvatten är 9346 h. Och tillsats står på 213.2. Patricia
Det blir ca 2800 tim per år. Ganska normal drifttid som tyder på att värmepumpen räcker bra till, kanske aningen överdimensionerad. Hoppas den håller 20 år. Det är en bra modell.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.