15 583 läst ·
19 svar
16k läst
19 svar
Hur mycket sockel behöver kapas under integrerad diskmaskin?
Hej,
Har satt in en integrerad diskmaskin av märket Asko och vi har fått kapa en hel del på sockeln då diskmaskinen tar emot när man öppnar/stänger luckan.
Vi har redan kapat mellan 15-20mm vilket jag tycker ser riktigt fult ut
Är detta korrekt tillvägagångssätt? Trots att vi kapat så mycket så fastnar fortfarande diskmaskinen i ett visst läge när man öppnar/stänger luckan.
Är det ngn annan med samma problem eller gör vi något helt galet?
Tacksam för svar
Har satt in en integrerad diskmaskin av märket Asko och vi har fått kapa en hel del på sockeln då diskmaskinen tar emot när man öppnar/stänger luckan.
Vi har redan kapat mellan 15-20mm vilket jag tycker ser riktigt fult ut
Tacksam för svar
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Kan ju synas om man står en bit ifrån men inget jag tycker man stör sig på om det är snyggt kapat...
Tänk på att man egentligen även ska kapa i botten av sockeln lite så att ev. läckagevatten kan ta sig ut...
Tänk på att man egentligen även ska kapa i botten av sockeln lite så att ev. läckagevatten kan ta sig ut...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Jag håller med dig för jag har själv det så att jag ser det från matbordet men man har vant sig och ser det inte längre och inga gäster tänker på det alls...Monkan86 skrev:
Många socklar har ju även plastlist för nedankanten av sockeln och då sågar jag aldrig ur vid diskmaskinen utan låter bara bli att sätta plastlisten där och då bildas där automatiskt en springa för ev. läckage.
HEJ! Vi har EXAKT samma problem! Blir galen, tycker det är superfult. Hur löste ni det?M Monkan86 skrev:Hej,
Vi har redan kapat mellan 15-20mm vilket jag tycker ser riktigt fult utÄr detta korrekt tillvägagångssätt? Trots att vi kapat så mycket så fastnar fortfarande diskmaskinen i ett visst läge när man öppnar/stänger luckan.
Tacksam för svar![]()
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Enda sättet att slippa såga ur på sockeln för diskmaskinen är att ha en integrerad diskmaskin med snickerifront av modellen "slide" där fronten glider uppåt på själva luckan när man öppnar maskinen.Emma_fix skrev:
Är ju beroende av kökstillverkare och material i sockel, men jag har gjort modifering så att det blivit en slätt överkant och målat i samma färg eller nyttjat överbliven del av täcksida om färgen stämmer. Lite fixande som tar tid men blir hyfsad lösning.
A AndersS skrev:
Intressant! Har du bild på hur du gjort?A AndersS skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Nej, det står aldrig då det kan skilja från inredning till inredning.lopec skrev:
Bästa sättet är att öppna luckan och då ser man hur mycket man behöver kapa bort för den ska gå fri.
I annat fall köper man en maskin som har integrerad front med slidefunktion som gör att snickerifronten glider uppåt på själva luckan när den öppnas och således behöver man inte kapa bort på sockeln.