Hej,

Har satt in en integrerad diskmaskin av märket Asko och vi har fått kapa en hel del på sockeln då diskmaskinen tar emot när man öppnar/stänger luckan.

Vi har redan kapat mellan 15-20mm vilket jag tycker ser riktigt fult ut :( Är detta korrekt tillvägagångssätt? Trots att vi kapat så mycket så fastnar fortfarande diskmaskinen i ett visst läge när man öppnar/stänger luckan.

Är det ngn annan med samma problem eller gör vi något helt galet?

Tacksam för svar :)

Paul-Staffanstorp
20 mm brukar man oftast få kapa men det skiljer en del från kök till kök och maskin till maskin också...

Hur sitter sockeln monterad? Den brukar vara indragen ett antal cm så tar man ned 20-25mm syns det inte.

Paul-Staffanstorp
Kan ju synas om man står en bit ifrån men inget jag tycker man stör sig på om det är snyggt kapat...

Tänk på att man egentligen även ska kapa i botten av sockeln lite så att ev. läckagevatten kan ta sig ut... ;)

• Gilla
Mikael.G
  • Laddar…
Tackar för alla svar! De är längre ifrån typ när jag sitter i soffan som man ser de tydligt å de ser så fult ut :( Tack för tipset att ta lite mot golvet med för läckage.

• Gilla
D_K
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Monkan86 skrev:
Tackar för alla svar! De är längre ifrån typ när jag sitter i soffan som man ser de tydligt å de ser så fult ut :( Tack för tipset att ta lite mot golvet med för läckage.
Jag håller med dig för jag har själv det så att jag ser det från matbordet men man har vant sig och ser det inte längre och inga gäster tänker på det alls...
Många socklar har ju även plastlist för nedankanten av sockeln och då sågar jag aldrig ur vid diskmaskinen utan låter bara bli att sätta plastlisten där och då bildas där automatiskt en springa för ev. läckage. ;)

M Monkan86 skrev:
Hej,

Har satt in en integrerad diskmaskin av märket Asko och vi har fått kapa en hel del på sockeln då diskmaskinen tar emot när man öppnar/stänger luckan.

Vi har redan kapat mellan 15-20mm vilket jag tycker ser riktigt fult ut :( Är detta korrekt tillvägagångssätt? Trots att vi kapat så mycket så fastnar fortfarande diskmaskinen i ett visst läge när man öppnar/stänger luckan.

Är det ngn annan med samma problem eller gör vi något helt galet?

Tacksam för svar :)
HEJ! Vi har EXAKT samma problem! Blir galen, tycker det är superfult. Hur löste ni det?

Paul-Staffanstorp
Emma_fix Emma_fix skrev:
HEJ! Vi har EXAKT samma problem! Blir galen, tycker det är superfult. Hur löste ni det?
Enda sättet att slippa såga ur på sockeln för diskmaskinen är att ha en integrerad diskmaskin med snickerifront av modellen "slide" där fronten glider uppåt på själva luckan när man öppnar maskinen.

• Gilla
Emma_fix
  • Laddar…
Är ju beroende av kökstillverkare och material i sockel, men jag har gjort modifering så att det blivit en slätt överkant och målat i samma färg eller nyttjat överbliven del av täcksida om färgen stämmer. Lite fixande som tar tid men blir hyfsad lösning.

• Gilla
Emma_fix
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är ju beroende av kökstillverkare och material i sockel, men jag har gjort modifering så att det blivit en slätt överkant och målat i samma färg eller nyttjat överbliven del av täcksida om färgen stämmer. Lite fixande som tar tid men blir hyfsad lösning.
A AndersS skrev:
Intressant! Har du bild på hur du gjort?

Missförstod nog dig och du har nu öppnat ny tråd med bild. Går inte att trolla bort själva hålet med nuvarande lösning.
Blir lite rörigt med samma fråga i flera forumdelar.

• Gilla
tullan
  • Laddar…
lopec
Står det inte i installationsanvisningarna hur mycket frigång det måste vara för att kunna öppna och stänga utan bekymmer?

lopec lopec skrev:
Står det inte i installationsanvisningarna hur mycket frigång det måste vara för att kunna öppna och stänga utan bekymmer?
Det finns en annan tråd med bild som förklarar bättre;) och där man tagit upp det extra som behövs för att kunna öppna.

• Gilla
lopec
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
lopec lopec skrev:
Nej, det står aldrig då det kan skilja från inredning till inredning.

Bästa sättet är att öppna luckan och då ser man hur mycket man behöver kapa bort för den ska gå fri.

I annat fall köper man en maskin som har integrerad front med slidefunktion som gör att snickerifronten glider uppåt på själva luckan när den öppnas och således behöver man inte kapa bort på sockeln.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi monterade vår front ca 25mm högre upp på maskinen istället, behövde inte kapa något på sockeln.
Har aldrig stört oss på att fronten sitter högre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.