Hej!

Vi har nyligen flyttat till hus men har redan börjat störa mig på frånluftsvärmepumpen, den står i tvättstugan och stänger man dörren är det inga problem. Men när kompressorn går så låter den en del tycker jag. Så när man glömmer stänga dörren in till tvättstugan så hör man den på 10 meters avstånd om det är tyst i övrigt. Laddar upp en video med ljudet. Normal? Mikrofonen på telefonen överdriver volymen lite kanske men det är inspelat ungefär 1meter ifrån.

Det är en Nibe Fighter 360P

Mvh J

Jo det låter en del om kompressorn. Har själv en tilläggsisolerad 310P och den låter nu kring 42,5 dB(A) med ljudmätaren 60 cm framför fronten och 1,5 m över golvet. Det är bra att ha en dB-mätare eller motsvarande app i telefonen.

J Josth skrev:
Jo det låter en del om kompressorn. Har själv en tilläggsisolerad 310P och den låter nu kring 42,5 dB(A) med ljudmätaren 60 cm framför fronten och 1,5 m över golvet. Det är bra att ha en dB-mätare eller motsvarande app i telefonen.
Tack för svar. Har du isolerat den själv eller fått hjälp? Har du några tips?

Tack på förhand

Kan hjälpa att byta gummifötterna på kompressorn, gjorde gott för min del iaf

• Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
L Ludde76 skrev:
Kan hjälpa att byta gummifötterna på kompressorn, gjorde gott för min del iaf
Ok tack. Vet inte om det är något jag vågar ge mig på själv dock :) Eller är det lätt?

Ljudmätaren på telefonen säger 55 decibel 60cm ifrån pumpen

Är svårt att komma åt särskilt det bakre fästet och de finns ett par olika modeller, så det är säkrast att en NIBE-tekniker byter kompressorfötterna. Själv petade jag istället in bitar av kraftig EPDM cellgummi under kompressorns fotplåt på sidorna mellan de tre fötterna. Gjorde ganska stor skillnad på ljudet när kompressorn efter några år börjar skaka runt mer. Sedan kan man köpa olika tjocka ljuddämpningsmattor för bil på t.ex. Biltema och klistra fast på plåtar och luckor samt på baksidan av värmepumpslådan.

• Gilla
Bulan75
  • Laddar…
Byt kompressorfötterna. (vibrationsdämparna) på kompressorn. Den bakre kommer du få tokspelet på.

CHEMAS CHEMAS skrev:
Byt kompressorfötterna. (vibrationsdämparna) på kompressorn. Den bakre kommer du få tokspelet på.
har du något tips på vilka kompressorfötter du menar? :)

J Janne82 skrev:
Hej!

Vi har nyligen flyttat till hus men har redan börjat störa mig på frånluftsvärmepumpen, den står i tvättstugan och stänger man dörren är det inga problem. Men när kompressorn går så låter den en del tycker jag. Så när man glömmer stänga dörren in till tvättstugan så hör man den på 10 meters avstånd om det är tyst i övrigt. Laddar upp en video med ljudet. Normal? Mikrofonen på telefonen överdriver volymen lite kanske men det är inspelat ungefär 1meter ifrån.

Det är en Nibe Fighter 360P

Mvh J
I stort sett bara att vänja sig. Små förbättringar kan göras med gummifötter etc, men i det stora hela låter det helt enkelt. Jag bestämde mig för att inte låta mig störas. Ju mer den låter (dvs ju hårdare den kör) desto mer nöjd är jag. Då vet jag att den sparar pengar åt mig. "Ah, där gick kompressorn igång, då sparar vi pengar". Det är ju bara ett av många ljud vi får stå ut med i ett hem. Diskmaskiner, tvättmaskiner, ventilationsljud, och så då en värmepump.

• Gilla
hrundi
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
I stort sett bara att vänja sig. Små förbättringar kan göras med gummifötter etc, men i det stora hela låter det helt enkelt. Jag bestämde mig för att inte låta mig störas. Ju mer den låter (dvs ju hårdare den kör) desto mer nöjd är jag. Då vet jag att den sparar pengar åt mig. "Ah, där gick kompressorn igång, då sparar vi pengar". Det är ju bara ett av många ljud vi får stå ut med i ett hem. Diskmaskiner, tvättmaskiner, ventilationsljud, och så då en värmepump.
Dom kan låta mer än dom behöver.

CHEMAS CHEMAS skrev:
Dom kan låta mer än dom behöver.
Precis som diskmaskiner, torktummlare, tvättmaskiner osv.

P Per i Hamrånge skrev:
Precis som diskmaskiner, torktummlare, tvättmaskiner osv.
Om nu motorkuddarna är slut varför vänja sej? TS får göra som den vill men jag skulle tagit bort plåten o lyssnat. Tryckt lite på kompressorn. Ändras ljudet så skulle jag börja med kuddarna.

CHEMAS CHEMAS skrev:
Om nu motorkuddarna är slut varför vänja sej? TS får göra som den vill men jag skulle tagit bort plåten o lyssnat. Tryckt lite på kompressorn. Ändras ljudet så skulle jag börja med kuddarna.
Absolut. Kalrt motorkuddarna ska bytas om de är slut. Men lär ju inte bli någon dramatisk skillnad. De låter helt enkelt.

P Per i Hamrånge skrev:
Absolut. Kalrt motorkuddarna ska bytas om de är slut. Men lär ju inte bli någon dramatisk skillnad. De låter helt enkelt.
Jo det kan bli en dramatisk skillnad. Jag har själv bytt på en maskin där ljudet fortplantade sig till frånluftskanalerna. Plus att maskinen lät riktigt weird när man stod bredvid den.
Givetvis låter dom, det gör min f750 också. Men är det kuddarna är det lätt fixat utom på den bakre. Den e riktigt jävlig o byta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.