S
Det är ca 2 000 - 2 500 m² som är oanvändbart. Just nu växer det havre på den, annars kraftigt långt ogräs.

Om man ställer en massa saker på den, pallkragar och liknande går det ju inte att ploga marken längre.

Offerterna för att grusa det ligger på ca 600 000 - 800 000 kr.

Hur mycket kostar det att lägga gräs?

Hur svårt är det att lägga den mängd gräs?

Kan man använda motordriven gånggräsklippare, eller måste man köra åkgräsklippare?

Hur mycket bränsle för klippning kan man räkna med per månad?

Eftersom du övervägt att grusa antar jag att kanske utseendet är jätteviktigt?
Vad vill du egentligen göra på marken sedan? Odla I pallkragar?

Kan man använda motordriven gånggräsklippare, eller måste man köra åkgräsklippare?

- Självklart kan du använda en vanlig gräsklippare. Med en åkgräsklippare tar det kanske 1/4 av tiden.
Du kan till och med klippa 2000 m2 med en helt manuell klippare. Det tar bara mycket längre tid men du får massor av motion istället.
Tänker du bara ha 2000 m2 slät gräsmatta utan något annat så verkar en robotklippare vara ett bra alternativ.

Hur mycket bränsle för klippning kan man räkna med per månad?

- En vanlig gräsklippare kanske drar 0,5 liter per timme och en åkgräsklippare 1-5 liter per timme.
Alkylatbensin kostar runt 40 kr per liter så kostnaden per månad beror på hur ofta du tänker klippa.
Vad elförbrukningen på en robotklippare är har jag ingen aning om, och priset beror så klart på vad du betalar för elen. Men jag anar att kostnaden blir liknande som för bensin.

• Gilla
sheds
  • Laddar…
S
S skyisthelimit skrev:
Eftersom du övervägt att grusa antar jag att kanske utseendet är jätteviktigt?
Vad vill du egentligen göra på marken sedan? Odla I pallkragar?
Utseendet är väl inte så viktigt i förhållande till användbarhet. I framtiden kan det bli totalt insynsskydd runt tomten.

Vill göra
Odla ca 10-30 pallkragar.
Parkering, släp, gräsklippare osv.
Någon ekonomibyggnad.
Större vedförvaring.
Allmän förvaring.
Och liknande.

Jag vill helt enkelt ha tomt runt huset.

S
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
- Självklart kan du använda en vanlig gräsklippare. Med en åkgräsklippare tar det kanske 1/4 av tiden.
Du kan till och med klippa 2000 m2 med en helt manuell klippare. Det tar bara mycket längre tid men du får massor av motion istället.
😮 då är nog åkgräsklippare att föredra.

Det kanske är svårt att få marken tilltäckligt jämn för att manuell ska bli bekvämt. Sen måste resten av tomten klippas, vilket oftast görs med manuell.

S sheds skrev:
Offerterna för att grusa det ligger på ca 600 000 - 800 000 kr.
Låter dyrt, vet visserligen inte hur långt det är till grustäckten men om man bara skulle påföra 40 cm kross material så skulle det gå på i runda slängar 170.000:- exkl transport och hantering på plats. Har svårt att se att man skulle behöva mer än en hel månad för att planera ut 2000 kvadrat, bör vara gjort på några dagar. Något som kostar mycket kan vara att köra iväg uppschaktat material men framgår inte om det är nödvändigt i din fråga.

Om du bara vill ha gräsmatta så är det väl bara att plöja ner havren, harva och sedan så gräs?

Svaren du har fått baserar troligen på att hela ytan skulle bli gräsmatta. Med de saker du nämner som ska få plats så blir det betydligt mindre yta kvar till gräsmattan.

Jag skulle börja med att planera vad som ska byggas och var och i vilken ordning. Och skapa gräsmattan sist. För marken kommer ändå bli förstörd av alla fordon som behövs för att göra iordning allting.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Enklast är att bara börja klippa ytan så det varken växer havre eller långt ogräs på den.
Med tiden blir det en gräsmatta av det.

• Gilla
sheds och 2 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Enklast är att bara börja klippa ytan så det varken växer havre eller långt ogräs på den.
Exakt. Klipper man blir det gräsmatta, iaf om det är soligt.

• Gilla
sheds
  • Laddar…
S
S Simon11 skrev:
Låter dyrt, vet visserligen inte hur långt det är till grustäckten men om man bara skulle påföra 40 cm kross material så skulle det gå på i runda slängar 170.000:- exkl transport och hantering på plats. Har svårt att se att man skulle behöva mer än en hel månad för att planera ut 2000 kvadrat, bör vara gjort på några dagar. Något som kostar mycket kan vara att köra iväg uppschaktat material men framgår inte om det är nödvändigt i din fråga.
Tror det är bara några få mil, men materialtransport var det dyraste faktiskt, och bortforsling var det näst dyraste.

Om det är gräs behövs ingen bortforsling.

S
GoC GoC skrev:
Du menar att man inte behöver plantera någon vanlig grässort?

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
S
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Jag skulle börja med att planera vad som ska byggas och var och i vilken ordning. Och skapa gräsmattan sist. För marken kommer ändå bli förstörd av alla fordon som behövs för att göra iordning allting.
Tanken var att bilda gräsmatta först så att marken blir mer fast av rötterna och sen ställa ut pallkragarna. Har 10 pallkragar på den andra tomten som vore bra att flytta.

Ekonomibyggnad blir längre fram.

Vilka fordon menar du?

S sheds skrev:
Du menar att man inte behöver plantera någon vanlig grässort?
Det beror på hur dina krav der ut, men nej gräsmatta blir det ändå. Bara jämna av så det går att klippa.

Jag försökte anlägga gräsmatta. Blev ojämnt så jag var tvungen att sprida lite mer jord på gropor och hål. Och för den transporten krävdes det maskiner så det blev hjulspår. Jag är rätt trött nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.