Skall i min badrumsrenovering montera 2 st Vatette V6 fördelare under handfatet. Handfatet blir troligen en 80cm kommod, eventuellt går jag upp på 100cm.
Fördelare 1. kallvatten, har en ingående, samt 2 utgående tillbaka ini väggen för WC och dusch.
Fördelare 2 Varmvatten har en ingånede, och en tillbaka i vägg för dusch

Min fundering är hur brukar man montera dessa? tex:
1 på varje sida om avloppet, stående?
eller båda tight ihop på en sida av avloppet?
Höjd? Det bör ju inte vara högre än att man lätt kan installera handfatsblandaren:)

Jag avser typ nedan fördelare ihop med Vatettes bockfixturer. Det är dessa jag skall göra hål för nu. Har inte fastställt badrumsmöbler. Så behöver tänka lite generiskt...

csm_FG0396263_08_4e226620f9.jpg

Måste bli en faslig massa genomföringar, inte bättre att sätta ett fördelarskåp?

Dannnnnnne
Varmt på en sida avloppet kallt på andra. Höjd 55 öfg brukar funka bra

Dannnnnnne Dannnnnnne skrev:
Varmt på en sida avloppet kallt på andra. Höjd 55 öfg brukar funka bra
Har sett bilder både då den sitter vertikalt och horisontalt. Vad brukar bli bäst. Kanske en fråga för hur man får plats med rören?

Dannnnnnne
Jag monterar alltid liggandes. Och det får du definitivt plats med i din kommod med, jag har inte hunnit montera det nya v6 systemet än men jag tippar på att det är 6 c/c mellan rörgenomföringarna då detta är det nya kravet från säkert vatten.

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
U
Jag monterar alltid liggandes. Och det får du definitivt plats med i din kommod med, jag har inte hunnit montera det nya v6 systemet än men jag tippar på att det är 6 c/c mellan rörgenomföringarna då detta är det nya kravet från säkert vatten.
Det blir ju ändå rätt brett, de är ju 174mm breda styck + att de ska på med koppling till blandaren för handfat i änden av blocket.
Så 20cm x2 +50mm avlopp + lite mellanrum mellan avlopp och block blir ju över 50cm brett. Oklart om det passar i alla kommoder.

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
Inser att det är inte storleken på kommoden som avgör i mitt fall utan CC på reglarna. Badrumsväggen är reglad cc45, så drygt 40 cm fritt mellan reglarna, med avloppet i centrum (Dn50, så är det ca 17cm fritt från avloppsrörets kant till regeln på resp sida. Alla vägg rör behöver gå igenom i detta facket.
3 rörs enheten borde vara runt 15cm och 2 rörsfördelaren runt 10cm plus anslutningsröret för blandaren.

Med tanke på att bockstöden inte kommer riktigt intill regeln, så blir det kanske trångt på kallvattnet sidan (Den längre.) cc första hålet hamnar 30mm från regeln. så uppskattningsvis kommer fördelaren sluta ca 16-17 cm från regeln. Och då skall man på med anslutningsslang för blandaren. Mao kommer ta i avloppsröret:)
Så det får nog bli stående ändå...

Då kommer nästa fråga, återigen om höjd..
Om jag utgår ifrån den utvändiga anslutningen för blandaren, uppåt. Vad blir lagom då? Jag behöver ju då att den kommer tillräckligt nära för att en standard anslutningsslang som blandaren kommer med helst skall gå att skruva rakt på fördelarens skruvanslutning. handfatet sätts väl på standard 85cm.

U Utsliten och utdömd skrev:
Det blir ju ändå rätt brett, de är ju 174mm breda styck + att de ska på med koppling till blandaren för handfat i änden av blocket.
Så 20cm x2 +50mm avlopp + lite mellanrum mellan avlopp och block blir ju över 50cm brett. Oklart om det passar i alla kommoder.
Tror jag sätter dem vertikalt. Placerar Överkant Mutter ca 60cm ög. De flesta blandare jag tittat på FM Grohe etc, ligger runt 35cm slang från Handfat till slangkoppling. Så här har jag ca 10cm i reserv, om jag inte sätter dom för brett. Tänker kanske 10cm åt varje håll från C/C. Då hamnar Blocket ca 6-7cm från avloppsröret.

Kan det vara rätt tänkt???

Krilleman
Jag kör alltid dessa ståendes.

Tänk även på att väggbrickan bygger ut.

Höjden anpassar du efter vilken blandare du har tänkt ansluta. Så bestäm sort på denna direkt! Jag tycker det är bättre att sätta dom två under rören (matningarna) i samma höjd så avstängningsvreden är i samma höjd, men det är en smaksak.

https://www.byggahus.se/forum/threads/placering-av-tappvattenfoerdelare.300423/#post-2771233

Installationen med bygeln på första bilden är endast där för provtryckning om någon undrade...

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
D Daniel Barnaniel skrev:
Måste bli en faslig massa genomföringar, inte bättre att sätta ett fördelarskåp?
Lättare än att bygga in ett skåp, och troligen billigare.
Absolut platbesparande.

U
M mojjen skrev:
Tror jag sätter dem vertikalt. Placerar Överkant Mutter ca 60cm ög. De flesta blandare jag tittat på FM Grohe etc, ligger runt 35cm slang från Handfat till slangkoppling. Så här har jag ca 10cm i reserv, om jag inte sätter dom för brett. Tänker kanske 10cm åt varje håll från C/C. Då hamnar Blocket ca 6-7cm från avloppsröret.

Kan det vara rätt tänkt???
Ja det kan du göra, det finns inget riktigt rätt eller fel när det kommer till det du frågar. Mer än att de skall få plats. Jag hade dock som någon annan redan nämnt kanske sikta på att ha ett infällt skåp istället, alltså försökt dela upp det tidigare i väggen eller om du har en källare där du kommer åt eller likande vore den kanske lättast. Tänker mer varför vill du ha massa kopplingar bakom kommoden?

Ja det kan du göra, det finns inget riktigt rätt eller fel när det kommer till det du frågar. Mer än att de skall få plats. Jag hade dock som någon annan redan nämnt kanske sikta på att ha ett infällt skåp istället, alltså försökt dela upp det tidigare i väggen eller om du har en källare där du kommer åt eller likande vore den kanske lättast. Tänker mer varför vill du ha massa kopplingar bakom kommoden?
Detta är på andra våning i hus med källare, som vi håller på att bygga till. Inbyggnadsskåp hade definitivt varit mer skrymmande, och omöjligt att få osynligt i badrummet. 2 Vatette fördelare bakom kommoden känns ju extremt mycket smidigare än att bygga in ett vattensäkert fördelarskåp som skall kalkas in etc. Aletrantivt synligt i hallväggen.. Eller så hade det fått bli m jag skall dra alla ledningar nertill källaren, där vi hakar på detta , så blir det väldigt mycket pex, mot att fördela det inom badrummet. Personligen tycker jag vatette lösningen verkar otroligt smidig även om jag velar lite med avsättningsmåtten:)

U
M mojjen skrev:
Detta är på andra våning i hus med källare, som vi håller på att bygga till. Inbyggnadsskåp hade definitivt varit mer skrymmande, och omöjligt att få osynligt i badrummet. 2 Vatette fördelare bakom kommoden känns ju extremt mycket smidigare än att bygga in ett vattensäkert fördelarskåp som skall kalkas in etc. Aletrantivt synligt i hallväggen.. Eller så hade det fått bli m jag skall dra alla ledningar nertill källaren, där vi hakar på detta , så blir det väldigt mycket pex, mot att fördela det inom badrummet. Personligen tycker jag vatette lösningen verkar otroligt smidig även om jag velar lite med avsättningsmåtten:)
Okej, som sagt så har vi inte koll på alla förutsättningarna.
Känns som du redan tänkt ut det mest självklara och sätta fördelare bakom komod och vertikalt.
Jag sätter oftast inkommande rören bakom kommoden på 50-60cm höjd beroende på kommod och blandare. Men du får ta och kompensera höjden mot fördelningsblocken så inkommande hamnar längst ned.

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
Dannnnnnne
Okej, som sagt så har vi inte koll på alla förutsättningarna.
Känns som du redan tänkt ut det mest självklara och sätta fördelare bakom komod och vertikalt.
Jag sätter oftast inkommande rören bakom kommoden på 50-60cm höjd beroende på kommod och blandare. Men du får ta och kompensera höjden mot fördelningsblocken så inkommande hamnar längst ned.
Gör som föregående skrivit och kolla kommod innan du drar ut rören ur vägg. Jag tror 60cm kan vara högt beroende på hur bakstycket ser ut på kommoden.

Dannnnnnne
Det fungerar inte i alla kommoder, det beror helt på hur många rör som ska fördelas men i det här fallet var TS inne på 80 om inte 100 kommod

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.