4 156 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
Hur många rör håller ett tigersågblad för?
Sida 1 av 2
Fast kanske inte när normalfallet är att de kan användas om och om igen. Skulle du fakturera två blad för två 15-20 mm kopparrör och sen ta med dem? Det verkar som om majoriteten menar att de kan användas flera gånger till så varför skulle de vara förbrukade?Adolf skrev:
Du svarade själv att jag har blivit blåst.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Det enda fallet jag kan se där man kan slita ut blad överhuvudtaget på 2 kopparrör, är om rören sitter väldigt illa till så att man kommer åt och sågar i betong samtidigt som man kapar rören.
Jag hade aldrig betalat för det, inte ens för ett blad. Speciellt inte om det handlar om två CU-rör med en diameter på max 1", helt befängt. När jag jobbade som rörmokare, är visserligen ganska många år sen, men vi fakturerade aldrig kunden för sånt, har för mig firman räknade in förbrukningsmaterial i timpriset på något sätt. T.ex som putsdukar, Locherpasta, lin, sågblad, lödtenn och såna småsaker.
Iof ärligt av firman att de redovisar det så tydligt, exakt vad som kostnaden avser. Sen kan man ju diskutera om det är bäst att baka in såna kostnader i timpriset eller om man skall redovisa varje pinal som en post. Men jag tycker att fakturera dig för två sågblad för det lilla jobbet är befängt som sagt, ett sånt blad skall kunna kapa betydligt flera kopparrör.
Iof ärligt av firman att de redovisar det så tydligt, exakt vad som kostnaden avser. Sen kan man ju diskutera om det är bäst att baka in såna kostnader i timpriset eller om man skall redovisa varje pinal som en post. Men jag tycker att fakturera dig för två sågblad för det lilla jobbet är befängt som sagt, ett sånt blad skall kunna kapa betydligt flera kopparrör.
Ja, för d har du ju blivit..Pierre705 skrev:Fast kanske inte när normalfallet är att de kan användas om och om igen. Skulle du fakturera två blad för två 15-20 mm kopparrör och sen ta med dem? Det verkar som om majoriteten menar att de kan användas flera gånger till så varför skulle de vara förbrukade?
Du svarade själv att jag har blivit blåst.
Jag skriver aldrig upp tigerblad, såvida det inte rör sig om extremt mycket sågning...
Men vad jag menade var att det finns ingen anledning att lämna förbrukade blad efter sig...
Och att lämna riktiga blad kvar verkar ju lika menlöst... Du har ju beställt att få ett arbete utfört, inte att köpa blad...
Så grundproblemet är ju att du blivit blåst, inte att bladen inte är kvar...