3 817 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Hur många liter vatten/ min behövs för fritidshus
Jag ska utrusta mitt fritidshus med våtrum och dra vatten från grävd brunn.
Har tänkt mig pumpautomat/ pump med inbyggd hydrofor.
Vattenkran i kök, varmvattenberedare 200 liter, tvättmaskin och dusch. Inte omöjligt att alla går samtidigt då och då. Stugan kommer att vara bebodd under längre perioder.
Vilken kapacitet behövs då? Pumpen kommer att lyfta (trycka) ca 6 m och suga ca 2m. Pumpen ska stå på avsats i grävda brunnen.
Finns det erfarenheter här ? Vilken kapacitet behövs?
Själv tänker jag mig inledningsvis nånstans mellan 50-70 liter/ min. Är jag rätt ute?
Har tänkt mig pumpautomat/ pump med inbyggd hydrofor.
Vattenkran i kök, varmvattenberedare 200 liter, tvättmaskin och dusch. Inte omöjligt att alla går samtidigt då och då. Stugan kommer att vara bebodd under längre perioder.
Vilken kapacitet behövs då? Pumpen kommer att lyfta (trycka) ca 6 m och suga ca 2m. Pumpen ska stå på avsats i grävda brunnen.
Finns det erfarenheter här ? Vilken kapacitet behövs?
Själv tänker jag mig inledningsvis nånstans mellan 50-70 liter/ min. Är jag rätt ute?
Husägare
· Skåne
· 1 688 inlägg
50-70 liter/minut låter väldigt mycket för ett fritidshus, men jag kan inget om dimensionering av vattenpumpar.
Som referens får jag 15 l/min ur min vattenkastare ansluten till kommunalt vatten, men skulle alldeles säkert få betydligt mer om jag hade grövre ledningar efter vattenmätaren.
200l beredare känns också rejält tilltaget för enbart en dusch i fritidshus. Men det beror förstås på hur ni ska använda det. Jag hade nog satt en mindre som snabbare värms upp när ni kommer dit.
200 liter i beredaren på 70 grader ger väl ca 400 liter utblandat duschvatten på 35grader.
Som referens får jag 15 l/min ur min vattenkastare ansluten till kommunalt vatten, men skulle alldeles säkert få betydligt mer om jag hade grövre ledningar efter vattenmätaren.
200l beredare känns också rejält tilltaget för enbart en dusch i fritidshus. Men det beror förstås på hur ni ska använda det. Jag hade nog satt en mindre som snabbare värms upp när ni kommer dit.
200 liter i beredaren på 70 grader ger väl ca 400 liter utblandat duschvatten på 35grader.
Ja, kan vara mycket med 70 liter i timmen, när jag räknar på det. Dock så ska vattnet färdas 50 m i PEM slang, och lyftas 6 m, kanske finns nån app eller nån sida där man kan räkna ut hur mycket det blir kvar när det kommer till kranen.F fredrik.johansson skrev:50-70 liter/minut låter väldigt mycket för ett fritidshus, men jag kan inget om dimensionering av vattenpumpar.
Att jag väljer så stor varmvattenberedare beror delvis på att elen till stugan har gått några gånger, och då tänker jag att 200 liter varmvatten kan hålla kylan stången nåt dygn, om elen går på vintern.
Här är vi 5 hushåll som delar på en brunn/pump. Vi har en jetpump som ger 50/l per minut. Det har funkat i 20+ år iaf. Men vi har 2st 300l hydroforer så det kompenserar väl lite vid stora uttag. Men pumpen har aldrig inte räckt till.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Filtermassa järn/mangan från Jädra Rent Vatten?
Vatten & Avlopp -
Hur många liter krossat tegel vågar man packa pe 240 liter byggsäckar?
Verktyg & Maskiner -
Hur många hushåll kan dela på en 32mm PEMslang för inkommande vatten?
Vatten & Avlopp -
Vatten från egen brunn, svarta prickar som INTE är mangan.
Vatten & Avlopp -
hur många liter blandat vatten får jag av 100L
Ved, Pellets, Flis