Som frågan lyder...har två små attefallare och ett boningshus som delar (utan problem) på en 32mm penslang från grannars gemensamma brunn. Går det att koppa ytterligare en attefallsstuga och ett mindre hus till samma slang, utan att trycket i slangen blir för dåligt eller vad som nu skulle kunna hända? Alltså ha 2 boningshus samt 3 attefallashus som får sitt vatten från samma 32mm pemslang?

Mvh Elin

Jag är inte rätt person för att svara. Men jahg tror att man behöver veta hur lång slang det gäller, och kanske något om ev. höjdskillnader.

Är det tänkt att vara permanent boende i alla stugorna, så är det inte självklart att brunnen räcker till heller.

• Gilla
EELB
  • Laddar…
Tack för svar🩷... Allt är permanentboende men brunnen har varit kopplad på fler boenden tidigare så den räcker. Är också grävd i ett område nära vattentäckt så finns myckwt bra vatten i marken. Avstånd från brunn till fastigheter är ca 70 meter, MAX 100 meter. Går det att räkna ut då?

Vi har 300 meter från brunn med pump. sen hushåll 1 där hydropressen sitter. Därefter 75 meter till hushåll 2 därefter 400 meter till hushåll 3. efter hushåll 1 är det alltså trycksatt ledning, Funkar bra och det är en 32` slang hela vägen.

• Gilla
EELB
  • Laddar…
H
Ang antal hus på en 32 mm slang.
Alla tappar ytterst sällan vatten samtidigt.

• Gilla
EELB
  • Laddar…
Så om jag då förstår er rätt så borde det funka för oss med en 32mm pemslang för alla 5 boenden?😅 (i tre av dem kommer de ju max bo 1 person/attefallare)

J jannesspånodamm skrev:
Vi har 300 meter från brunn med pump. sen hushåll 1 där hydropressen sitter. Därefter 75 meter till hushåll 2 därefter 400 meter till hushåll 3. efter hushåll 1 är det alltså trycksatt ledning, Funkar bra och det är en 32` slang hela vägen.
Förlåt min okunskap men vad innebär det att ledningen är trycksatt?

E EELB skrev:
Förlåt min okunskap men vad innebär det att ledningen är trycksatt?
Att om du sticker hål i slangen så sprutar det vatten, men vet egentligen inte vad han menar med från hus 1, backventilen sitter antagligen i eller direkt efter pumpen i brunnen, så det är trycksatt hela vägen från pumpen

• Gilla
EELB och 1 till
  • Laddar…
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Att om du sticker hål i slangen så sprutar det vatten, men vet egentligen inte vad han menar med från hus 1, backventilen sitter antagligen i eller direkt efter pumpen i brunnen, så det är trycksatt hela vägen från pumpen
Aha ja då är i sådanafall min ledning också trycksatt, vilket jag bittert fick erfara när det var ett hål en gång 😅. Då borde det ändå funka för oss tänker jag.
.hade sparat mig många meters grävning😅

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.