Ska måla mina dörrkarmar för första gången och det är så oerhört många vinklar och vrår.
Tror att jag måste måla i etapper och ta en yta åt gången, men vart jag än börjar så kommer det färg på en annan sida.

Vart ska jag börja måla och i vilken turordning?
Tips?

BirgitS
Då får du nog skydda de ytor som inte ska målas med maskeringstejp.

• Gilla
ILoveFunkis
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då får du nog skydda de ytor som inte ska målas med maskeringstejp.
Tack snälla Birgit!
Ville slippa det för det tar sån tid och det är sååå mycket pill, men du har helt rätt.

BirgitS
Det är liksom så att antingen får man hålla på och pilla med maskeringstejp under lång tid eller så får man lägga mycket tid och pill på att måla mycket försiktigt utan maskeringstejp. ;) Det finns tyvärr inga genvägar.

• Gilla
ILoveFunkis
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är liksom så att antingen får man hålla på och pilla med maskeringstejp under lång tid eller så får man lägga mycket tid och pill på att måla mycket försiktigt utan maskeringstejp. ;) Det finns tyvärr inga genvägar.
Skönt att höra att det inte bara är jag som pillar i timmar och dagar! 💙

Mitt tålamod tog semester. 🤬🔪😵😭
(Har målat många saker som kräver tålamod och maskeringstejp. Jag står för 90% av Tesa’s årsvinst och det är bara mars).
Nya tag imorgon. 😐

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vad är egentligen problemet? Ta bort dörren och gångjärnen, maskera runt tröskeln och täck golvet.

Målar du foder också i samma färg? Då skulle jag börja med fodret och måla hela höjden och sedan ta mig in på karmen och måla yta för yta. Inget behöver maskeras på själva karmen.

ClasseClas
Jag har precis målat dörrkarmar med 2 strykningar spärrfärg och 2 strykningar täckfärg. Tyvärr tar tejpningen en väldigt stor av den totala tiden men ju mer slarv vid tejpningen desto mer efterarbete blir det.

• Gilla
ILoveFunkis
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vad är egentligen problemet? Ta bort dörren och gångjärnen, maskera runt tröskeln och täck golvet.

Målar du foder också i samma färg? Då skulle jag börja med fodret och måla hela höjden och sedan ta mig in på karmen och måla yta för yta. Inget behöver maskeras på själva karmen.
Tack för beskrivningen!
Glömde skriva att fodret också ska målas.
Karmen är inga problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.