2 554 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Hur målar man dörrkarmar?
Ska måla mina dörrkarmar för första gången och det är så oerhört många vinklar och vrår.
Tror att jag måste måla i etapper och ta en yta åt gången, men vart jag än börjar så kommer det färg på en annan sida.
Vart ska jag börja måla och i vilken turordning?
Tips?
Tror att jag måste måla i etapper och ta en yta åt gången, men vart jag än börjar så kommer det färg på en annan sida.
Vart ska jag börja måla och i vilken turordning?
Tips?
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 152 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 152 inlägg
Det är liksom så att antingen får man hålla på och pilla med maskeringstejp under lång tid eller så får man lägga mycket tid och pill på att måla mycket försiktigt utan maskeringstejp.
Det finns tyvärr inga genvägar.
Skönt att höra att det inte bara är jag som pillar i timmar och dagar! 💙BirgitS skrev:
Mitt tålamod tog semester. 🤬🔪😵😭
(Har målat många saker som kräver tålamod och maskeringstejp. Jag står för 90% av Tesa’s årsvinst och det är bara mars).
Nya tag imorgon. 😐
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Maskeringstejp
Maskeringstejp är en typ av tryckkänslig tejp som främst används inom målning och byggindustri för att skydda ytor som inte ska målas eller behandlas. Maskeringstejpen är oftast gjord av ett tunt och enkelt rivbart papper, och en mindre
Läs mer
Vad är egentligen problemet? Ta bort dörren och gångjärnen, maskera runt tröskeln och täck golvet.
Målar du foder också i samma färg? Då skulle jag börja med fodret och måla hela höjden och sedan ta mig in på karmen och måla yta för yta. Inget behöver maskeras på själva karmen.
Målar du foder också i samma färg? Då skulle jag börja med fodret och måla hela höjden och sedan ta mig in på karmen och måla yta för yta. Inget behöver maskeras på själva karmen.
Jag har precis målat dörrkarmar med 2 strykningar spärrfärg och 2 strykningar täckfärg. Tyvärr tar tejpningen en väldigt stor av den totala tiden men ju mer slarv vid tejpningen desto mer efterarbete blir det.
Tack för beskrivningen!MathiasS skrev:
Glömde skriva att fodret också ska målas.
Karmen är inga problem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden