Byggahus.se
Hej! Vill få dessa vita och vill göra det själv. Hur hade ni gjort?
Måste inte bli 100% proffsbra utan söker ett resultat som ser bra ut när du inte lägger dem under lupp om ni förstår vad jag menar
Är en glad hemmamålare och absolut inget proffs..

Luckorna går att ta bort, men osäker på sidorna. Hur hade du gjort?
Måste man slipa? Hyffsat blanka ytor.
Vad använder man får färg?
 
  • Närbild på ett obehandlat träkökslucka som användaren vill måla vita.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träskåp i obehandlat ljust trä som användaren vill måla vita på egen hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag målade mina dörrar på detta vis.
Slipade kvist och spärrgrund dörr/listfärg
 
Tack för tipsen! Ni tror man kan måla direkt utan att behöva slipa bort ytan/lacken som redan är?
 
K kungcoopa skrev:
Tack för tipsen! Ni tror man kan måla direkt utan att behöva slipa bort ytan/lacken som redan är?
Att slipa bort all lack är ett riktigt drygt jobb, jag hade mattat ner ytan med en scotchbrite slipduk.
Målade våra skåpsluckor i tvättstugan för 12 år sedan med vanlig sprayfärg, håller väldigt bra, inte ett märke än så länge.
Scotch-Brite slipdukar från 3M för ytbearbetning, oöppnad förpackning och röd slipduk framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade målat med grundfärg, sedan målat över med valfri lack, köp en proffspensel doc.
 
A Andy78 skrev:
Jag hade målat med grundfärg, sedan målat över med valfri lack, köp en proffspensel doc.
Ingen slipning innan?
 
Nä inte om ytan är matt, hade bara tvättat av med målartvätt.
 
Tvätta med målartvätt och scotch cbrite svamp, slip+tvätt i samma moment, sen en häftgrund, sedan valfri snickerifärg/lack.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Kvist och spärrgrund behövs nog inte på det där, räcker med häftgrund.
 
Claes Sörmland
Jag gjorde som @Martin321:

Målartvätt för att få bort fettet. Snabb nedmattning med fin smärgel och en avtorkning av dammet med lätt fuktad trasa. Vanlig snickeri grundfärg med bra pensel. Och sen två varv med snickerifärg med samma pensel.

Sprutlackering fungerar sämre på träytor som dessa. Trästrukturen och rörelser tar sig igenom den hårda färgen igenom månader eller år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.