Byggahus.se
Hej,

Hoppas få tips från bättre lärd hur jag luftar denna koppling. Hade väntat mig en insexskruv under täcklocket men icke sa nicke.

Hör det sitter luft däri och dem två längsta slingorna är kalla.
 
  • En bild av en gammal, korroderad vattenmätare med synliga röranslutningar och en blå plastkåpa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eldstadsventil med blått vred och korrosion, närbild, mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation, rör med märkta ventiler och koppel, tecken på åldrande och användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stäng all el vänta 5 min, sen kan öppna liiite på den fyrkantiga på topp på den översta fördelaren, nu inget lock men gör inget, det är en kikkran och bara liite skan vridas, spelar ingen åt vilket håll. sen stänger du och tar bort locket på den nedre och gör likadant. Efter det så startar du allt igen. Enda sättet att lufta ur fördelarna.
 
Att lufta ur en slinga och är det två så du se till att vrida ner alla termostaterna till noll, skruva ner den med vita hatten så den stängs, håll reda på hur många den dras runt. Så det blir samma när du är färdig. Ta bort donet på en av slingorna som är kalla, då är den slingan helt öppen får allt flöde på sig och hoppas att luften följer med runt och hamnar då i värmekällan eller i någon radiator om det finns. Vänta 20 minuter. Sätt donet och gör lika på den andra kalla, kanske stannar lite luft i fördelaren och du får lufta igen. Donet lossas genom att skruva på ringen under donet.
 
J jonaserik skrev:
Stäng all el vänta 5 min, sen kan öppna liiite på den fyrkantiga på topp på den översta fördelaren, nu inget lock men gör inget, det är en kikkran och bara liite skan vridas, spelar ingen åt vilket håll. sen stänger du och tar bort locket på den nedre och gör likadant. Efter det så startar du allt igen. Enda sättet att lufta ur fördelarna.
Tack för hjälpen!! Försökte öppna den lite men satt hårt, ska man våga ta i?
 
Lossa 1/4 varv på muttern under fyrkanten och knacka med hammaren på fyrkanten ett par ggr så går det nog att vrida, glöm inte att dra till muttern annars det kan läcka där. Lite fel av mig ingen kikkran utan en sätesventil. Spelar mindre roll, ska öppnas i alla fall.
 
Fick upp ventilerna med lite knack! Tack för tipset! Kom ingen luft ur returen men litegrann ur tilloppet, hade nästan väntat mig lite mer för kunde se lite bubblor i röret till ena slingan. Nu ska vi se om det blir lite varmare.

Tack igen för hjälpen! :)
 
Ev bubbla som du säger åker med runt, det är bra, flödet finns, då åker dom med runt och stannar säkert i värmekällan
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.