Byggahus.se
Dottern har brutit av handtaget, och jag behöver byta ut låset mm. Hur får jag loss envägskruvarna? Jag har försökt med spårskruvmejsel och hammare, efter att ha läst på forumet, men de sitter som berget. Dessutom är de 3 st och det undre skyms av handtagsresten. På insidan av handtaget sitter dessutom en till skruv som inte går att komma åt då avståndet till dörrkarmen är för kort...
 
  • Närbild av en dammig och smutsig silverfärgad yta med skruv och repor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrhandtag med kodlås, sönder, exponerade komponenter, säkerhet, vit dörr, nödläge synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta en liten dorn eller spårmejsel
Slå lättmed enm liten hammare moturs så att skruven lossar.
Sen jan du lätt lossa den med handkraft eller en polygrip
 
  • Gilla
Lojs1
  • Laddar…
Jag driver ofta ur envägsskruvar med skruvmejsel (det var en spårskruvmejsel en gång) och hammare trots att jag har ett specialverktyg i bilen.
I detta fallet sitter skruvarna troligtvis hårt men trots det går det men det blir betydligt svårare.

Andra har gjort en skåra i skruvarna med en dremel och skruvat ur dom.
Det går även att borra skruvskallarna så handtaget lossnar men det kan vara svårt att skruva ur resterna av skruvarna, skruvar utan skalle brukar jag skruva ur med en kraftavbitare på högkant (jag nyper tag i längsled av skruven och vrider hela tången).
Jag har även sett de som klyver fästplattan för att komma åt skruvarna men det är inget jag gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.