Detta må vara en dum fråga, men det bjuder jag på. Alltid kan det underhålla någon
TLDR för den som inte orkar läsa min livshistoria: Hur nära bilen kan man lasta virket i mitten av släpet?
Behöver komplettera lite i altanbygget men har hittils i mitt liv inte kört med "för lång" last. Har kört som längst 3,6m och då varit löjligast på bygget med ett 11 kubik släp
Jag ska köra hem minimal mängd virke, vi snackar två 45x145x3600 reglar och två 28x120x4500 brädor så ingen mängd att prata om alls. Släpet blir förmodligen antingen 260 eller 325cm långt (flakdelen) och för att inte få dumt kultryck vill jag ju skjuta fram lasten så långt fram som möjligt, men funderade på hur nära bilen som är säkert utan att det uppstår problem vid t.ex fullt rattutslag?
Ja, det kommer nog klarna för mig när jag står där på plats, men det finns ju garanterat folk här som lastar virke till frukost.
TLDR för den som inte orkar läsa min livshistoria: Hur nära bilen kan man lasta virket i mitten av släpet?
Behöver komplettera lite i altanbygget men har hittils i mitt liv inte kört med "för lång" last. Har kört som längst 3,6m och då varit löjligast på bygget med ett 11 kubik släp
Jag ska köra hem minimal mängd virke, vi snackar två 45x145x3600 reglar och två 28x120x4500 brädor så ingen mängd att prata om alls. Släpet blir förmodligen antingen 260 eller 325cm långt (flakdelen) och för att inte få dumt kultryck vill jag ju skjuta fram lasten så långt fram som möjligt, men funderade på hur nära bilen som är säkert utan att det uppstår problem vid t.ex fullt rattutslag?
Ja, det kommer nog klarna för mig när jag står där på plats, men det finns ju garanterat folk här som lastar virke till frukost.
Jag brukar lämna ca 1 - 1.5m till bilen beroende på hur snäva svängar jag kan behöva göra från brädgården till dit planken ska.
Till altanbygge kan man behöva lite marksten/betongplattor och då är det ju lämpligt att ta några sådana lägga längst fram på släpet (eller passa på att löpa matjord i säck eller något annat tungt) som motvikt för det som skjuter över bakåt
Till altanbygge kan man behöva lite marksten/betongplattor och då är det ju lämpligt att ta några sådana lägga längst fram på släpet (eller passa på att löpa matjord i säck eller något annat tungt) som motvikt för det som skjuter över bakåt
Brukar ha gallergrinden på och placera sådant som är för långt snett upp mot bilen då för att inte riskera negativt kultryck.
Om det är mindre mängd antingen i mitten eller jämt fördelat mot vardera sida.
Kan ge märken när de surras fast mot gallergrinden, så beroende vad de ska användas till kanske nått gammalt liggunderlag eller så kan vara bra.
Om det är mindre mängd antingen i mitten eller jämt fördelat mot vardera sida.
Kan ge märken när de surras fast mot gallergrinden, så beroende vad de ska användas till kanske nått gammalt liggunderlag eller så kan vara bra.
Besserwisser
· östergötland
· 2 663 inlägg
Ska jag ha långa smala grejor med mig, så fram till stödhjulet brukar gå bra...
Besserwisser
· östergötland
· 2 663 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
När jag har långsmala saker så fäller jag lämmarna och spänner fast virket i mitten både sidledes och längdledes. Eftersom de hamnar i mitten över dragstången så måste man svänga väldigt tvärt för att dra i det med bilen.
Besserwisser
· östergötland
· 2 663 inlägg
rätt långt fram om man lägger virket i mitten. Då spelar det egentligen ingen roll om det är fulla rattutslag eller inte eftersom virket håller sig i centrum hela tiden. Problem kan snarare uppstå om man lägger för långt fram och sedan kör över ett farthinder eller annat större gupp så att ekipaget viker sig och avståndet i längsled krymper mellan brädorna och bakluckan.
Är det kort sträcka mellan brädgården och hemmet det handlar om brukar jag faktiskt kunna kompromissa och välja ett lägre/sämre kultryck och istället välja att hålla nere hastigheten.
Är det kort sträcka mellan brädgården och hemmet det handlar om brukar jag faktiskt kunna kompromissa och välja ett lägre/sämre kultryck och istället välja att hålla nere hastigheten.

