Hej jag har kromade rör av okänt material på flera ställen i huset till tappvattner. Nu har det andra på kort tid ärgat sönder. Hur länge brukar sådana här rör hålla och vad gör att dom inte håller. Huset är byggt 2012
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Det brukar väl vara kopparrör i grunden vad jag vet.
Anledningen till att koppar ärgar sönder kan vara aggressivt vatten, ta vattenprov, kanske krävs filter. En annan anledning är galvaniska strömmar om det är olämpliga val av andra rör som de ansluter till, men då brukar det oftast hända i skarvarna mellan de rören.
En lite mer ingående utläggning om hur exakt rören går sönder underlättar.
Anledningen till att koppar ärgar sönder kan vara aggressivt vatten, ta vattenprov, kanske krävs filter. En annan anledning är galvaniska strömmar om det är olämpliga val av andra rör som de ansluter till, men då brukar det oftast hända i skarvarna mellan de rören.
En lite mer ingående utläggning om hur exakt rören går sönder underlättar.
Här är bilder på själva rörinstallationen som nu läcker. Där som dropparna är så är det någon form av hål eller spricka. Har inte plockat loss det ännu så vet inte exakt.
Det första röret som gick sönder har en spricka på undersidan. Vet inte om den syns på bilden. Rören är i samma badrum men inte i samma ledning.
Jag ska ta vattenprov.
Logga in
Skapa konto
Det första röret som gick sönder har en spricka på undersidan. Vet inte om den syns på bilden. Rören är i samma badrum men inte i samma ledning.
Logga in
Skapa konto
Jag ska ta vattenprov.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 160 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 160 inlägg
Jag har för mig att rören ska vara klamrade mot väggen så att de inte rör sig när man stänger av vattnet och det blir en tryckstöt. Om det stämmer så skulle det kunna vara så att det blir för mycket påfrestningar på de där rören.
Ang. hållbarhet så var det i förra bostaden kromade rör många meter i badrummet och de var ju fortfarande som nya när badrummet var drygt 20 år gammalt.
Ang. hållbarhet så var det i förra bostaden kromade rör många meter i badrummet och de var ju fortfarande som nya när badrummet var drygt 20 år gammalt.
Medlem
· Blekinge
· 11 696 inlägg
Oftast sker ärgning vid kopplingarna och det kan bero på att materialet i kopplingarna är av fel kvalitet. Korrosion i själva Cu-röret kan även kommer från erosion pga strömmande vatten (https://kupfer.de/wp-content/uploads/2020/02/DKI_Bestaendigkeitstabellen_DE.pdf).
Vissa geografiska områden inom mitt ansvar för rörmokeri är det helt förbjudet att använda kopparrör numera.
Vattnet äter helt enkelt upp kopparen.
Så där är det plast till 100% som gäller.
Vattenprov som du redan nämnt är första steget att råda bot på detta.
Vattnet äter helt enkelt upp kopparen.
Så där är det plast till 100% som gäller.
Vattenprov som du redan nämnt är första steget att råda bot på detta.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Räcker det att kolla om det är surt. För det borde man ju kunna göra själv. Hur påverkar det blandare och varmvattenberedare?Krilleman skrev:
Har bytt rör nu. Är en tillfällig lösning så jag kan gå vidare med att undersöka vad som orsakar problemen.
Röret såg ut så här när jag fick bort det. Helt av runt konorna i båda ändar. Jag skulle väl gissa på galvaniska strömmar. Vad kan annars orsaka sådan skada.
Röret såg ut så här när jag fick bort det. Helt av runt konorna i båda ändar. Jag skulle väl gissa på galvaniska strömmar. Vad kan annars orsaka sådan skada.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
om du inte vill betala full pris för en komplett vattenprov och bara vill veta vattnets pH.SågspånPappspikEternit skrev:
Gå till en akvariebutik och köp pH-indikator/teststrip som mäter pH,
Eftersom det är mest intressant om man ligger över eller under pH 7 så är BTB-baserad dropp-indikator troligen bäst med mätområde pH 6 - 7,6 som https://www.cyberzoo.se/sv/articles/2.240.18149/jbl-pro-aquatest-ph-test-60-76 - Hornbach brukar ha en bra sortiment i sin akvarieavdelning om man bor så till och definitivt bland de billigaste när det gäller akvariekemi och vattenkontroll-kemikalier.
teststrip för poolbruk är dessvärre lite utanför område då med fenolrött som indikator ofta stannar vid pH 6,8 som lägsta pH.
sk. universaltester i område pH 3 - 10 är för grova och speciellt i området kring 6 - 7 - 8 pH svårtolkningsbart då det är i stort sett bara är olika nyanser av grönt.
Med BTB så är det knallgult vid och under pH 6 och knallblått vid och över pH 7,6 och i området mellan pH 6 och 7,6 så är det övergång från gult via grönt i olika nyanser till blått vid pH 7,6. I nämnda förpackning fins 2 st kyvetter, hållare och en spruta att ta prov samt färgkarta man kan jämföra emot.
---
som köks-experiment:
Om du har rödkål hemma så går det att göra indikatorvätska av färgen med urkokning av bladen eller upplösning med isopropanol - gör bildsök med 'indicator red cabbage' så får du massor av färgserie med vilken färg de har vid olika pH och man kan säga att är det blått med minsta lilla stick av rött i det så är det förmodligen under pH 7 och därmed är vattnet korrosivt i olika grader (ned till pH 6.5 anses acceptabelt för dricksvatten och korrosionstakten fortfarande låg)
Redigerat:
Klicka här för att svara