Hej,
Önskar öka inkomsterna lite och utnyttja min gäststuga som är anmäld som komplementbyggnad hos kommunen.

Men då det inte är byggt som ett komplementbostadshus så vill jag ta reda på vad tidsgränsen för varje uthyrning är? Själv tror jag att den landar lite på samma regler som för husvagn & TinyHouse, dvs 6 veckor åt gången?

En till fråga är ju om man överskrider det vad är det för risker man utsätter sig för? Risk för bot, hur mycket isf?

J jailolous skrev:
Hej,
Önskar öka inkomsterna lite och utnyttja min gäststuga som är anmäld som komplementbyggnad hos kommunen.

Men då det inte är byggt som ett komplementbostadshus så vill jag ta reda på vad tidsgränsen för varje uthyrning är? Själv tror jag att den landar lite på samma regler som för husvagn & TinyHouse, dvs 6 veckor åt gången?

En till fråga är ju om man överskrider det vad är det för risker man utsätter sig för? Risk för bot, hur mycket isf?
Nu vet jag inte säkert, och min google-fu har inte just nu kunnat hitta så mycket krig detta.

Men jag funderar på om det är samma som med ett fritidshus.
Dvs om man bygger ett fritidshus så gäller lite lägre krav. Men senare kan inte kommunen hindra dig fårn att flytta till fritidshuset.
På samma sätt kan det kanske vara med en komplementbyggnad: Man får inte bo där. Men om någon ändå gör det så finns inga sanktionsmöjligheter ?

Möjligen kan man utsätta sig för att hyresgästen, om denne klagar, kan få tillbaks pengar om ventilation osv inte är upp till boendestandard.
Men jag funderar på om detta är mer en byråkratisk konstruktion där du i efterhand tex inte kan få kommunen att betala en tillgänglihetsanpassning osv (vilket dom kan vara ansvariga för om ngt skulle hända, eller någon som bor där blir gammal etc) eftersom stugan ju inte är byggd som en bostad från början ?

Men du bör iaf se över brandskyddet tycker jag

Det finns inga lagar som reglerar hur länge du får hyra ut en bostad/byggnad. Om du och hyresgästen är överens så kör så länge ni vill.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om det är en gäststuga till ditt bostadshus och någon flyttar in så är det ju inneboende vi talar om. Du får ha inneboende.

Om stugan istället tas i bruk som bostad, d v s ett självständigt boende så ska du söka bygglov för ändrad användning. Eller göra en anmälan om att gäststugan istället ska användas som komplementbostadshus. Gör du inte det riskerar du byggsanktionsavgift.

• Gilla
lindenskoug och 4 till
  • Laddar…
Men om det vill räknas som ”inneboende” beror väl också på vilka faciliteter gäststugan har? Några kommuners byggnadsnämnder anser att ”inneboende” är man bara om man delar de flesta faciliteter (kök, badrum, ingång…) med husvärden. Flera kommuner tycks dra gränsen vid kök/utrymme för matberedning; eget kök/utrymme för matberedning = egen bostad, inte inneboende - med de krav det medför.

Sen hur mycket/länge man får bo i/hyra ut en komplementbyggnad (ej godkänt som komplementbostadshus), har jag ingen koll på.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om stugan istället tas i bruk som bostad, d v s ett självständigt boende så ska du söka bygglov för ändrad användning. Eller göra en anmälan om att gäststugan istället ska användas som komplementbostadshus. Gör du inte det riskerar du byggsanktionsavgift.
Frågan är var gränsen går för detta. Måste hyresgästen ha tillgång till huset?
Jag har själv bott i uthyrningsdel med egen ingång. Första utan kokmöjlighet och heller ingen dusch. Gjorde det på jobbet som låg i närheten. Ingen tillgång till huvudlägenheten.

i det andra boendet fanns dusch. Köpte själv köksskåp och enklare vitvaror och satte in som en kokvrå. Jag hade inte tillgång till huvudlägenhet och min hyresvärd hade det inte till min del då jag bytte lås. Vem var där ansvarig och vilka avgifter hade kunnat bli aktuella?

Claes Sörmland
Ja, det är många svåra gränsdragningsfrågor där. Det finns inga hårda regler att följa.

Man får lösa det genom att göra en egen bedömning och skulle kommunen göra tillsyn och ha en annan syn så får man antingen rätta innan kommunens byggnadsnämnd fattar ett beslut om byggsanktionsavgift eller överklaga det beslutet så får man efter kanske ett par år se hur rättsapparaten bedömer det.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Lilllen skrev:
Vem var där ansvarig och vilka avgifter hade kunnat bli aktuella?
Kommunens tillsyn kommer att rikta sig till fastighetsägaren. T ex ägaren av ett småhus, bostadrättsföreningen eller hyresvärden som äger fastigheten.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Är osäker men har hört att om samme hyresgäst bor mer än viss tid, två år, får denne besittningsrätt till bostaden. Då kan husägaren inte säga upp avtalet.

• Gilla
lgidaz
  • Laddar…
J Jochi skrev:
Är osäker men har hört att om samme hyresgäst bor mer än viss tid, två år, får denne besittningsrätt till bostaden. Då kan husägaren inte säga upp avtalet.
Ingen hyresgäst kan få besittningsrätt i en bostad som hyresvärden äger, t.ex villa eller bostadsrätt - så har jag förstått det. Men jag kan ha fel - och då kommer nog någon här att korrigera mig. :-)

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
L Lillekitte skrev:
Ingen hyresgäst kan få besittningsrätt i en bostad som hyresvärden äger, t.ex villa eller bostadsrätt - så har jag förstått det. Men jag kan ha fel - och då kommer nog någon här att korrigera mig. :)
En hyresvärd äger väl alltid sitt hus?

• Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Här går svaren åt alla håll. Hyr du ut privat, en bostad så finns ingen besittningsrätt.

Enligt skatteverket får du hyra ut ett separat hus 10månader om året innan det blir affärsverksamhet. Det står på deras hemsida.

Om kommunen har några åsikter i frågan får någon annan svara på. Men det är vad som gäller skattemässigt.
Det är otroligt fördelaktigt att hyra ut privat. Vi har gjort det i fyra år, 10månader i taget. 75000kr på kontot, ca 7000kr i skatt. Finns ingen inkomst i sverige med så låg skatt.

• Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
J Jochi skrev:
En hyresvärd äger väl alltid sitt hus?
Du har fel tyvärr

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
katos katos skrev:
Du har fel tyvärr
Visst kan jag ha fel men om vad?
Jag skrev inledningsvis om besittningsrätt, inte om lönsamhet med uthyrning.
Besittningsskydd har omskrivits om en villaägare hyr ut ett attefallshus. Låt oss försöka reda ut hur det är med den frågan. Kan det vara skäl att bara hyra ut 10 månader till samme hyresrätt?
Vid uthyrning kommer frågor om avfallskärlens kapacitet, hur el betalas och behov av parkeringsplats. Vad händer om el ingår i hyran och hyresgästen laddar en elbil?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.