Renoverar och rivit bort tapet från vägg. Vill laga och släta ut väggen med gipsputs men får inte bra resultat. Blir alldeles för skrovligt och grovt istället för sidenmatt och slätt.

Tanken är att behålla putsade ytan som den är och dammbinda. Alltså inte måla.

Använder elite combimix från Bauhaus. Är Weber Gypsum att föredra?

Hur jag gör:

- Kastar på gipsputs och stryker ut som spackel i ett par mm tjocklek. Redan här kan det vara svårt då ballasten bildar ränder när man drar ut gipsputsen.

- Väntar en tid tills det är lite fuktigt/kallt men inte genomhärdat.

- Går över med plattstål/svärd för att släta ut det.

- Dammbinder när det torkat. Använde betonglasyr.

Resultatet blir skrovligt med bara små enstaka ytor av mer blankt (önskat) resultat.

Hur gör jag för att lyckas? Ska det vara så här svårt?

• Bild av en vägg under renovering med ojämn gipsputs och ett trägolv framför. Väggen ser skrovlig ut med fläckar av olika texturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vägg med ojämnt applicerad gipsputs där ytan ser skrovlig ut med små områden av blankare finish.
    Skapa konto
  • Ojämn väggyta med gipsputs syns i nära bild, ytan är skrovlig och inte helt slät som önskat.
    Skapa konto
  • En vägg täckt med ojämn gipsputs, visar ett skrovligt och grovt utseende med små släta områden. Resultatet är inte som önskat sidenmatt och slätt.
    Skapa konto
  • Grov och ojämn gipsputsad vägg med synliga mönster och ojämnheter som söks jämnas ut för ett sidenmatt utseende utan målning.
    Skapa konto
  • Skrovlig vägg med ojämn gipsputs, resultat av misslyckad renovering. Ytan är avsedd att vara sidenmatt och slät men uppvisar spår av ballasten.
    Skapa konto
D
Vill jag ha glättad yta brukar jag filta det först, sen svärd/spackel. Blir det sår när du drar på det är det lite för tunt, ballasten rullar på underlaget. Det är lite tålamodsprövande…

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
D
Upplever att gypsum har rätt grov ballast den med, mp75 har finast. Går att dra okej lister med när man inte orkar jamsa med gips och lim.

Gipsputs/gipsbruk är som sagt var ganska grovt. Vill du ha en slät yta ska du använda gipsspackel, t ex Casco wallfiller.

C
D Drburr skrev:
Blir det sår när du drar på det är det lite för tunt, ballasten rullar på underlaget. Det är lite tålamodsprövande…
Har märkt att tajmingen är väldigt viktig också med den korta öppettiden. Dvs. gäller att gå på och ståla när bruket har exakt rätt konsistens. Min amatörmässiga gissning är att TS kanske väntat lite för länge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.