Läckande koppling på plaströr för inkommande vatten i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej,

Se bild. Inkommande vatten till badrummet och kopplingen har hux flux börjat läcka. Har aldrig grejat med plaströr, så undrar vad som väntar...

Dra åt kopplingen hårdare? Stänga vattnet och skruva lös, på med lin och dra åt igen? Tips mottages tacksamt!

Är det plastkopplingen som läcker?

Det skall absolut inte vara något lin elle liknande där. Ser nästan ut som där är lin.

Jag är amatör, men jag tror att kopplingen är en halvkoppling för pex. I så fall sitter det en kombinerad stödhylsa och konisk klämring i kopplingen. Och den tätar mot nippeländen med en planpackning. Nippeln vi ser skall i så fall bara vara en gängad rördel åt det hållet. Det är möjligt att det har varit en klämringskarv. I så fall är änden konisk och vass. Den kan ha skrit sönder planpackningen i halvkopplingen.

• Gilla
swe.jocke
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
swe.jocke
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Det ser ut som att det kan vara LK Kopplingsset AX16 dragna på VSH-kopplingar. :thumbdown:

[länk]

Lossa kopplingen och lägg upp en bild på hur mycket klämringen har skurit in i plasten, på så sätt kanske det går att uppskatta hur mycket det finns kvar att straffa den!
Ska ske! Vill dock inte riskera lossa om det sedan är kört att få tillbaka utan att byta massa grejer så man står utan vatten i morgon bitti. Kanske får duscha ikväll och sedan skruva lös!

Krilleman
Hur gick det?

Krilleman Krilleman skrev:
Hur gick det?
Middagsbjudning ikväll så i morgon bitti tar jag tag i det. Har droppat lite i ett par dagar - ikväll är golvet mer blött. Så det eskalerar får man säga. Återkommer i morgon

Säger dessa bilder nåt?

Närbild på ett rör med en packning som ser ut att ha läckage eller skador.
Skapa konto
Närbild av en kopparledning med koppling genom vägg, tecken på vattenläckage eller korrosion synligt.
Skapa konto

Nu kunde jag konstatera felet. Skruvade tillbaka grejerna efter att ha tagit kort. Klick sa det. Nu gick koppling av (se bild 1) och den delen som lossnade från kopplingen sitter kvar i muttern (som således inte går att få lös från PVC-slangen, bild 2).

Tips mottages tacksamt!

Bild 1
Metalldel av en koppling med gängor som sitter fast i en mutter, lossnad från PVC-slang.
Skapa konto

Bild 2
Del av koppling lossnat, sitter kvar i mutter på PVC-slang, närbild av rördelar.
Skapa konto

Inga idéer? Har inget varmvatten i badrummet just nu... @Krilleman Är du inte vaken än? Du har ett forum att bidra i

Du lär ju måste få bort muttern ifrån plaströret för att se om det är skadat. Går den att dra av?

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
I iMicke skrev:
Du lär ju måste få bort muttern ifrån plaströret för att se om det är skadat. Går den att dra av?
Tack! Utmaningen är att få av muttern från röret... vet inte hur jag ska lyckas eftersom en del av kopplingen (som gick av) sitter kvar i muttern...

Johnwinroth
Om du verkligen vill jävlas, så finns det verktyg likt de tandläkaren använder för att peta tandsten som kan fungera att snurra den trasiga delen ur gängorna.

Om du har tillräckligt med slack i röret är det ju enklare att köpa nya kopplingar och klippa befintliga.

Om du hann få ihop allt med lite kraft innan det gick sönder så lär det inte bli enkelt att få ut den trasiga delen. Kanske det går att dela muttern med en dremel?

Johnwinroth
Bågfil går med, men det är nog det bästa.
Sågs av muttern

Köp nya kopplingar.

Lör ju även få sågs av själv klämringen med.

Om du börjar såga så var mycket försiktig så du inte skadar röret.

Det är ju svårt att avgöra på bild men jag tycker det ser ut som du har tillräckligt mycket rör kvar för att få på en ny koppling även om du blir tvungen att kapa röret där klämringen nypt åt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.