Läckande koppling på plaströr för inkommande vatten i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej,

Se bild. Inkommande vatten till badrummet och kopplingen har hux flux börjat läcka. Har aldrig grejat med plaströr, så undrar vad som väntar...

Dra åt kopplingen hårdare? Stänga vattnet och skruva lös, på med lin och dra åt igen? Tips mottages tacksamt!

Är det plastkopplingen som läcker?

Det skall absolut inte vara något lin elle liknande där. Ser nästan ut som där är lin.

Jag är amatör, men jag tror att kopplingen är en halvkoppling för pex. I så fall sitter det en kombinerad stödhylsa och konisk klämring i kopplingen. Och den tätar mot nippeländen med en planpackning. Nippeln vi ser skall i så fall bara vara en gängad rördel åt det hållet. Det är möjligt att det har varit en klämringskarv. I så fall är änden konisk och vass. Den kan ha skrit sönder planpackningen i halvkopplingen.

• Gilla
swe.jocke
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
swe.jocke
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Det ser ut som att det kan vara LK Kopplingsset AX16 dragna på VSH-kopplingar. :thumbdown:

[länk]

Lossa kopplingen och lägg upp en bild på hur mycket klämringen har skurit in i plasten, på så sätt kanske det går att uppskatta hur mycket det finns kvar att straffa den!
Ska ske! Vill dock inte riskera lossa om det sedan är kört att få tillbaka utan att byta massa grejer så man står utan vatten i morgon bitti. Kanske får duscha ikväll och sedan skruva lös!

Krilleman
Hur gick det?

Krilleman Krilleman skrev:
Hur gick det?
Middagsbjudning ikväll så i morgon bitti tar jag tag i det. Har droppat lite i ett par dagar - ikväll är golvet mer blött. Så det eskalerar får man säga. Återkommer i morgon

Säger dessa bilder nåt?

Närbild på ett rör med en packning som ser ut att ha läckage eller skador.
Skapa konto
Närbild av en kopparledning med koppling genom vägg, tecken på vattenläckage eller korrosion synligt.
Skapa konto