Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Se bild. Inkommande vatten till badrummet och kopplingen har hux flux börjat läcka. Har aldrig grejat med plaströr, så undrar vad som väntar...
Dra åt kopplingen hårdare? Stänga vattnet och skruva lös, på med lin och dra åt igen? Tips mottages tacksamt!
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Är det plastkopplingen som läcker?
Det skall absolut inte vara något lin elle liknande där. Ser nästan ut som där är lin.
Jag är amatör, men jag tror att kopplingen är en halvkoppling för pex. I så fall sitter det en kombinerad stödhylsa och konisk klämring i kopplingen. Och den tätar mot nippeländen med en planpackning. Nippeln vi ser skall i så fall bara vara en gängad rördel åt det hållet. Det är möjligt att det har varit en klämringskarv. I så fall är änden konisk och vass. Den kan ha skrit sönder planpackningen i halvkopplingen.
Det skall absolut inte vara något lin elle liknande där. Ser nästan ut som där är lin.
Jag är amatör, men jag tror att kopplingen är en halvkoppling för pex. I så fall sitter det en kombinerad stödhylsa och konisk klämring i kopplingen. Och den tätar mot nippeländen med en planpackning. Nippeln vi ser skall i så fall bara vara en gängad rördel åt det hållet. Det är möjligt att det har varit en klämringskarv. I så fall är änden konisk och vass. Den kan ha skrit sönder planpackningen i halvkopplingen.
Det ser ut som att det kan vara LK Kopplingsset AX16 dragna på VSH-kopplingar. 
https://www.lksystems.se/sv/produkt...kopplingar/lk-kopplingsset-ax16_77747039.aspx
Lossa kopplingen och lägg upp en bild på hur mycket klämringen har skurit in i plasten, på så sätt kanske det går att uppskatta hur mycket det finns kvar att straffa den!
https://www.lksystems.se/sv/produkt...kopplingar/lk-kopplingsset-ax16_77747039.aspx