Byggahus.se
A aggplanta skrev:
Vi har samma problem. Vi är två som är allergiska mot nyklippt gräs och min yngsta son har/hade kraftiga reaktioner. Efter köpet av vår klippare för 5 år sedan så är det knappt något problem alls. Så bara ur den synpunkten skulle jag säga, köp.
Det var därför min far också köpte en gräsrobot. För 15 år sedan. Den har nu gått itu men enligt leverantören så lönar det sig med en reparation för 3000 kr.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Åsa Lund
Min mamma har en lite större gräsmatta på baksidan och en pytteliten på framsidan. Hilda klipper baksidan på timer som vanligt. Framsidan klipps genom att mamma bär dit Hilda som får gå runt tills batteriet är slut, varpå mamma bär tillbaka henne.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
K koolla skrev:
Oj vad arg du blev. Jo det finns anledningar till denna kommentar.
Jag är inte ett dugg arg, men du fortsätter att förutsätta att jag inte vet något om robotgräsklippare. Lite ödmjukhet från din sida angående vad andra har för kompetenser vore på sin plats. Att sedan göra en massa spekulationer istället för att ställa frågor är väldigt respektlöst.

Lite tips är helt okej, det har alla andra klarat fint. Men dina långa lektioner klarar jag mig fint utan, unge man....
 
  • Gilla
stefancrs och 2 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Husqvarna 220AC inköpt 2010.
Batteribyte 2016 och underhållsladdning någon gång under vintern.
Rengöring och knivbyte är viktigt.

Jämförelse med en vanlig klippare är meningslös. En robotklippare är en helt annan grej.
Ja, vi har haft vår plastiga elklippare med sladd i uppemot 20 år nu, den kostade ett par tusen bara, så kostnaden är ju inte jämförbar överhuvudtaget. Tar väl 30-45 minuter att klippa kanske, så det är inte för den skull vi funderar på robot, utan det var mer ett erbjudande till grannen att dela kostnaden, eftersom hon på grund av sin slänt inte kan välja de allra billigaste, och de som klarar att gå i sådan lutning klarar mycket större gräsyta.
 
M malloballo skrev:
Men skulle det inte funka att ha laddstationen vid gränsen mellan tomterna och sektionerar i mjukvara så att den klipper båda sidorna? (grannen ena dagen och Annas andra dagen)
Jag har för mig att en säljare som föreslog det för vår tomt hävdade att det fanns stöd i dom dyrare/större för det.
Gräsmattorna sitter ihop, men laddstationen hamnar givetvis i tomtgräns ändå,så att båda enkelt kommer åt att "joxa" med maskinen utan att göra intrång.
 
J Jonas L skrev:
Om ni ska dela på roboten, dvs ringa in båda tomterna till en stor avgränsningsyta, se till att ni gräver ner en extra kabel längs tomtgränsen med en switch så att ni kan dela upp ytan i två separata zoner. Det är inte roligt att behöva pausa grannens klippning bara för att ni själva vill ligga och sola/ställa fram byggsågen/spela krocket/osv..osv... Tro mig...
Det kan man göra. Eller så ställer man bara en planka i vardera öppningen när det behövs. :D

Hela gräsytan är ca 20*30 meter, i tomtgräns finns lite buskar med 2-3 meter breda öppningar mellan.

Plus varsin småsnutt på framsidan, men de får klara sig med handjagare eller trimmer, elerl så får vi stenlägga dem :crysmile:
 
Anna_H Anna_H skrev:
Jag är inte ett dugg arg, men du fortsätter att förutsätta att jag inte vet något om robotgräsklippare. Lite ödmjukhet från din sida angående vad andra har för kompetenser vore på sin plats. Att sedan göra en massa spekulationer istället för att ställa frågor är väldigt respektlöst.
Meningen var verkligen att hjälps till. Förutsatte att du hade ungefär samma kompetens som de flesta andra som inte köpt robot ännu. Strunt samma. Lycka till oavsett vad du väljer.

Och att bli kallad Unge man var ju trevligt. Det var ett tag sedan. Hade en man gjort omvänt hade det nog kallats att förminska den andre men jag blir uppriktigt glad,så tack igen bara och lycka till som sagt. Ni lär oavsett inte bli besvikna för det är bästa investeringen någonsin i trädgården (enligt mig).
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
K koolla skrev:
Meningen var verkligen att hjälps till. Förutsatte att du hade ungefär samma kompetens som de flesta andra som inte köpt robot ännu.
Förutsätt inget när det gäller mig är du snäll ;)
 
Förutsätter du är en klok kvinna Anna. Vi betalade 23 papp för vår husqvarna och det var det årets bästa investering. Ingen ångest om gräset eller tjat på barnen.
Bytt knivar och kullager i knivdisken och batteri. Sedan har "karossen" spruckit, med det går nita ihop.

Protte
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Z
Anna_H Anna_H skrev:
Det kan man göra. Eller så ställer man bara en planka i vardera öppningen när det behövs. :D

Hela gräsytan är ca 20*30 meter, i tomtgräns finns lite buskar med 2-3 meter breda öppningar mellan.

Plus varsin småsnutt på framsidan, men de får klara sig med handjagare eller trimmer, elerl så får vi stenlägga dem :crysmile:
Om ni har en hyggligt stor passage mellan tomterna, så kan du placera laddaren på tomt 1 och dra guidekabeln genom passagen och ansluta den i begränsningskabeln på tomt 2. Sedan konfigurerar du roboten så den startar omväxlande vid laddaren (tomt 1) och slutet på guidekabeln (tomt 2). Nu utgår jag från en Gardena R40li, men misstänker att andra klippare har liknande möjligheter. Har kört denna lösning på en trädgård med två sidor, där passagen mellan är några meter bara. Bedömde att laddaren annars lätt skulle klippa för mycket på en sida. Roboten har för övrigt gått drygt 5 säsonger, bytte batteri förra året pga något kort klipptid.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
legion legion skrev:
En frisk och välmående gräsmatta behöver definitivt klippas 2ggr i veckan när det växer som värst.
Klipper du bara 2-4 gånger om året kan man nästan undra om du har gräs överhuvudtaget och hur du hittade till detta forum;)
Hittade hit gjorde jag då tråden annonserades per mail med en rubrik om hållbarhet på gräsklippare. Hade det varit gräsmattor hade jag nog inte brytt mig.

Tja, kanske är min gräsmatta inte frisk och välmående. Men klipper man 2 ggr i veckan borde det inte vara så att man tittar ut och tycker att gräset blivit långt och måste klippas.

Men man kanske kan säga så här att inköp av robotgräsklippare drivs av avsikt att klippa ofta.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Lite OT här men, hur många har klippt i något annat än gräs (och löv etc. etc.) med sin robot?
Har förstått att igelkottar skadas emellanåt då deras försvar är att rulla ihog sig och att robotklipparna inte kan hantera den typen av "hinder".
 
U Urban1 skrev:
Lite OT här men, hur många har klippt i något annat än gräs (och löv etc. etc.) med sin robot?
Har förstått att igelkottar skadas emellanåt då deras försvar är att rulla ihog sig och att robotklipparna inte kan hantera den typen av "hinder".
Inte varit med om det personligen, klipper endast dagtid med våra klippare och det är nog ett bra tips om man vill skona dessa trevliga djur. Självklart blir det en del kottar och fallfrukt, kvarglömda leksaker etc som roboten tuggar på men det räknar jag inte (normalt inga problem heller).
 
Har inga igelkottar, men plattsättaren la sin plasthammare på gräset. Den hittade roboten...

Lika så städerskan la innanfördörrenmattan på gräset, den hittade roboten...

Roboten har iofs. hittat ett dike här i början också! Tydligen inget spännande dike eftersom han inte gått ner sig där igen...

+ han är kung på att skala äpplen!

 
  • Gilla
Finspang
  • Laddar…
Stickan56
U Urban1 skrev:
Lite OT här men, hur många har klippt i något annat än gräs (och löv etc. etc.) med sin robot?
Har förstått att igelkottar skadas emellanåt då deras försvar är att rulla ihog sig och att robotklipparna inte kan hantera den typen av "hinder".
Igekottar nog mest ett problem på Facebook. Det är som innehållet i kvällstidningar, det kan vara sant.

Stickan
 
  • Gilla
koolla och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.