Byggahus.se
Hej, jag har fått en anmärkning på OVK besiktning och behöver installera en fläkt i köket för frånluft. Allt det är ok men hur ska jag koppla in denna. Vilken kabel, dimension osv ska jag använda? Är det ok att använda en stickkontakt för uttag eller ska jag koppla på annat sätt? Vet inte om någon förstår min beskrivning av frågan 🙂Tack för hjälpen!
 
  • Öppen elektrisk fläktenhet med synlig kretskort och kablage, redo för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen elektrisk anslutning på en fläkt med tydliga märkningar för N, L, T.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägguttag med ansluten stickkontakt och grå kabel i ett kök som behöver anslutas till en fläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
JanneJanne123
Har du gjort elarbeten hemma själv förut? Det är inte speciellt komplicerat att installera en badrumsfläkt, men eftersom det är ett våtrum är det viktigt att det blir rätt.

Min rekommendation är att du vänder dig till typ ”Clas fixare” eller liknande.
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Har du gjort elarbeten hemma själv förut? Det är inte speciellt komplicerat att installera en badrumsfläkt, men eftersom det är ett våtrum är det viktigt att det blir rätt.

Min rekommendation är att du vänder dig till typ ”Clas fixare” eller liknande.
Köket klassas väl inte som våtrum ??
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
JanneJanne123
nisse123 nisse123 skrev:
Köket klassas väl inte som våtrum ??
Jag läser ju som en kratta, utgick såklart ifrån att det var ett badrum när ser var en badrumsfläkt TS tänkte installera.

Är du @Ulds säker på att man med fläkt menade att man skulle installera en badrumsfläkt?
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag läser ju som en kratta, utgick såklart ifrån att det var ett badrum när ser var en badrumsfläkt TS tänkte installera.

Är du @Ulds säker på att man med fläkt menade att man skulle installera en badrumsfläkt?
Ja de sa att denna var ok. Skulle kanske inte litat på försäljaren 😬
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag läser ju som en kratta, utgick såklart ifrån att det var ett badrum när ser var en badrumsfläkt TS tänkte installera.

Är du @Ulds säker på att man med fläkt menade att man skulle installera en badrumsfläkt?
Det finns visst bara den för frånluft, sa man till mig iallafall.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Har du gjort elarbeten hemma själv förut? Det är inte speciellt komplicerat att installera en badrumsfläkt, men eftersom det är ett våtrum är det viktigt att det blir rätt.

Min rekommendation är att du vänder dig till typ ”Clas fixare” eller liknande.
Bara en fråga till. Det är ingen jord, ska man då använda typ en kabel som är som en "lampsladd" med bara fas och nolla? Eller drar man en med jord och blindar den? Och bara med stickkontakt in i ett uttag?
 
Alla elektriska produkter som säljs i Sverige ska ha en svensk bruksanvisning. Har du tittat där än? Brukar finnas en del i den som heter elanslutning eller liknande.

Det ser ut att vara en klass 2 apparat men skyddsjord ska ändå dras, isoleras och läggas åt sidan. Så en tre-ledare från lämplig anslutningspunkt fungerar. Använd installationskabel.
 
Installerade nyss samma fläkt och det är bara fas och nolla, den är dubbelisolerad istället
 
Och då fast ansluten och inte med stickpropp, samt en strömbrytare så att du kan slå av fläkten om du så önskar.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och då fast ansluten och inte med stickpropp, samt en strömbrytare så att du kan slå av fläkten om du så önskar.
Även om detta är det korrekta sättet, finns det någon fara med att köra med stickpropp och "lampsladd" med strömbrytare?
 
Ska du göra avsteg från "reglerna" så får du göra det helt på eget bevåg då det i slutändan är helt ditt ansvar och vad jag eller andra tycker spelar ingen roll.
 
E elmont skrev:
Ska du göra avsteg från "reglerna" så får du göra det helt på eget bevåg då det i slutändan är helt ditt ansvar och vad jag eller andra tycker spelar ingen roll.
Jag ska inte göra någonting, jag har redan min fläkt. Var bara nyfiken, ber om ursäkt
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.