Ska koppla in en "stabilisator" i ett hus i Ukraina.
En stabilisator är i detta fall en servoreglerad transformator som ska se till att spänningen ut blir 220 V. Inspänningen varierar mellan 150 V och 235 V. Elsystemet är enfas TN-C.
Stabilisatorn hanterar upp till 8 KW.

Stabilisatorn har fas in, nolla in, fas ut, nolla ut och jordanslutning.

Har ni någon synpunkt om hur jag ska koppla in den?

1 Före centralen
2 Efter huvudbrytaren, innan JFB
3 Efter JFB

Kommer JFB att fungera om jag kopplar den efter JFB?
Har jag fungerande skyddsjord om jag kopplar PEN genom stabilisatorn innan centralen.

Har pratat med en lokal elektriker som säger att alla sätt är OK enligt reglerna men jag tror inte han har så bra koll på JFB och skyddsjordning.
Han säger i alla fall att in och utgående nolla har samma potential.

Länk till prylen:
http://translate.googleusercontent....le.com&usg=ALkJrhieuzOMImaNug8AkFWQS_9pYwihow

Redigerat:
Har ingen erfarenhet av detta. Vill bara säga att en JFB ska fungera vid minst 80V så det borde gå att sätta stabilisatorn efter JFBn om du vill skydda den. Men frågan är då om JFBn fungerar, dvs om transformatorn kan ge en felström på sekundärsidan som JFBn ser på primärsidan? Kanske säkrast att sätta stabilisatorn före JFBn.

För egen del skulle jag följt ditt alt 2, och sen sett till att dra PEN förbi stabilisatorn till PE-skenan eller om sån inte finns sett till att ordna PE fördelning direkt från PEN oberoende av stab. Utgången kopplar du sen via JFB och vidare till säkringar och nollor. Onödigt att riskera problem vid ev glapp i vridtrafon.

Jag har sett nästan identiska i Kina, men denna kanske kommer därifrån. Om den är av samma utförande skulle jag rekommendera att du inte går på märkdata 8kVA utan lastar den betydligt lägre. De var ganska rappligt byggda invändigt.

Tack för era synpunkter. Jag kopplar stabilisatorn före JFB och tar PE från PEN före.

Har inte fått apparaten än men tror nog den kommer från Kina. Kommer nog sällan ta ut mer än 3 KVA kontinuerligt. Spis och värme går på gas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.