Medlem
· Västmanlands län
· 255 inlägg
Hej jag har svårt för att använda energiberäkning.se, jag förstår mig inte riktigt på värdena som ska in. Och får en förbrukning på över 400 kwh/m2/år
Jag ska bygga en stuga i lösvirke, platta på mark med vattenburen golvvärme. BOA 25m2.
Väggarna får ca 300mm glasfiberull isolering och 500mm i tak, så tät ångspärr som möjligt såklart. 300mm cellplast under plattan. Två treglasfönster och en ytterdörr.
Mekanisk frånluftsventilation och friskluftsventil vid fönster.
Borde inte detta klara kraven på under 110kwh/m2? Eller vad kan det tänkas hamna på? Är det ett måste med FTX ventilation för att komma under 110?
Vänliga hälsningar
Nicklas
Jag ska bygga en stuga i lösvirke, platta på mark med vattenburen golvvärme. BOA 25m2.
Väggarna får ca 300mm glasfiberull isolering och 500mm i tak, så tät ångspärr som möjligt såklart. 300mm cellplast under plattan. Två treglasfönster och en ytterdörr.
Mekanisk frånluftsventilation och friskluftsventil vid fönster.
Borde inte detta klara kraven på under 110kwh/m2? Eller vad kan det tänkas hamna på? Är det ett måste med FTX ventilation för att komma under 110?
Vänliga hälsningar
Nicklas
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
Det beror ju lite på vad du har för värmekälla också. Vårt hus ska enligt energiberäkningen ligga på 39 kwh/m2 och det är med 260mm isolering i bjälklaget, 215mm i väggarna och 400mm i taket (mellanbjälklaget mot inredningsbar vind som nu är kallvind). Vi ser ut att i praktiken hamna på ca 35 kwh/m2 under första året och då är det med bara 260mm isolering i taket. Detta med frånluftsvärmepump i form av Nibe F750.
Så det känns som att du borde komma en bra bit under 110 kwh/m2. Åtminstone om man räknar på faktisk elförbrukning och inte byggnadens energibehov (utan att ta värmepumpens Cop i beaktande).
Edit: stavfel
Så det känns som att du borde komma en bra bit under 110 kwh/m2. Åtminstone om man räknar på faktisk elförbrukning och inte byggnadens energibehov (utan att ta värmepumpens Cop i beaktande).
Edit: stavfel
Redigerat:
Medlem
· Västmanlands län
· 255 inlägg
Hej det är tänkt att stugan ska få vattenburen golvvärme genom pelletspanna i garaget. Tror ni jag kommer under gränsen med detta samt utan ftx ventilation?
Klicka här för att svara