Ska sätta ihop några fyrkantiga lådor och tänkte mig skaffa en kexmaskin för att få ihop dem men nu tänker jag nog göra skarvarna girade i 45 grader. Kan man kexa i detta fall? (materialet är 12mm faner)
Hur skulle en möbelsnickare göra?
Hur skulle en möbelsnickare göra?
Angående att bara limma - vad ska skarvarna tåla? Ja det är svårt att få ihop det rakt, men det går.Johannabacken skrev:
Vad är det för material förresten? MDF med faner utanpå?
Kexa går nog bra om du kör med kex 0. Dom är inte mer än 15mm breda, d v s 7.5 mm in i varje sida. Om du lägger slitsen nära innehörnet bör det inte bli några problem. Bra kexmaskin med justermöjlighet gör det enklare - t ex Lamello Top 20, men den kostar 
http://www.lamello.com/en/products/wood-joining-system/biscuit-joiners/top-20-s4.html
http://www.lamello.com/en/products/wood-joining-system/biscuit-joiners/top-20-s4.html
Redigerat:
Det där går utmärkt med kexning. Jag tror faktiskt att det kan gå med stl 10. Denna sammanfogning är den enda kan göras med kexmaskin, men inte med en domino. Därför behöll jag min kexmaskin i familjens ägo. (Farsan har den på långtidslån)
Kan inte motivera en sån därna dyr och fin kexmaskin, någon som har erfarenhet av de billigare maskinerna och finns det något billighetsmärke som är bättre/sämre än något annat?
Classe: Co-tech
Jula: Ferm
Bauhaus: ?
Classe: Co-tech
Jula: Ferm
Bauhaus: ?
Detta har diskuterats i verktygsforumet. Sök på "kexmaskin" eller "lamellfräs" så hittar du en del matnyttigt. I ditt fall borde tex följande vara av intresse: http://www.byggahus.se/forum/verkty...-lamellfraes-aer-det-bara-dyra-som-duger.htmlJohannabacken skrev:
Liva gärna upp gamla diskussioner med nya inlägg - kexmaskiner är kul
Jag kexar med en Alpha tools ifrån Bauhaus, den gör jobbet anser jag. Har gjort två lådor bara så den kanske ger upp snart. Det är ju en vinkelkap med ett aluminium huvud/hus för kexning i princip, känns stabil.
Jag har en sån här fräs (första bilden) som funkar bra till att göra sådana fogningar.
Men det blir ju inte 45 graders fog. Så om det var det viktigaste så duger det inte. Men då kanske den andra sorten funkar. Har inte testat den.
Men det blir ju inte 45 graders fog. Så om det var det viktigaste så duger det inte. Men då kanske den andra sorten funkar. Har inte testat den.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 231 inlägg
Hej hej! Tänkte kolla om någon i den här tråden har några kloka råd.
Jag har kört fast lite i mitt skafferibygge. Steget jag har kvar är att sammanfoga hyllplanen på ett sätt så att det kan bära saker man har i ett skafferi med lite marginal.
Jag valde att inte göra hyllplanen i ett stycke (vilket säkerligen varit enklast) pga tillgång på brädgårn.
Jag har varit inne på kexning i hörn och längs långsidan eller i värsta fall hörnjärn. Vill helst ha det så dolt som möjligt, men frågan är om kex räcker. Vad tror ni?
Jag har kört fast lite i mitt skafferibygge. Steget jag har kvar är att sammanfoga hyllplanen på ett sätt så att det kan bära saker man har i ett skafferi med lite marginal.
Jag valde att inte göra hyllplanen i ett stycke (vilket säkerligen varit enklast) pga tillgång på brädgårn.
Jag har varit inne på kexning i hörn och längs långsidan eller i värsta fall hörnjärn. Vill helst ha det så dolt som möjligt, men frågan är om kex räcker. Vad tror ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder