Ska sätta ihop några fyrkantiga lådor och tänkte mig skaffa en kexmaskin för att få ihop dem men nu tänker jag nog göra skarvarna girade i 45 grader. Kan man kexa i detta fall? (materialet är 12mm faner)

Hur skulle en möbelsnickare göra?

• 90fog.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kexa blir knepigt i detta fallet. Med tanke på materialtjockleken vore nog hörnbeslag bättre.

Menar du platta vinklar att försänka på baksidan?

typ som i bilden

Tror ni bara limma räcker eller blir det svårt att få ihop det rakt?

///Johannabacken

• 90fog2.jpg
    Skapa konto
Johannabacken skrev:
Menar du platta vinklar att försänka på baksidan?

typ som i bilden

Tror ni bara limma räcker eller blir det svårt att få ihop det rakt?

///Johannabacken
Angående att bara limma - vad ska skarvarna tåla? Ja det är svårt att få ihop det rakt, men det går.

Vad är det för material förresten? MDF med faner utanpå?

• kex.JPG
Redigerat:
Det där går utmärkt med kexning. Jag tror faktiskt att det kan gå med stl 10. Denna sammanfogning är den enda kan göras med kexmaskin, men inte med en domino. Därför behöll jag min kexmaskin i familjens ägo. (Farsan har den på långtidslån)

Kan inte motivera en sån därna dyr och fin kexmaskin, någon som har erfarenhet av de billigare maskinerna och finns det något billighetsmärke som är bättre/sämre än något annat?

Classe: Co-tech
Jula: Ferm
Bauhaus: ?

Hyra?

Johannabacken skrev:
Kan inte motivera en sån därna dyr och fin kexmaskin, någon som har erfarenhet av de billigare maskinerna och finns det något billighetsmärke som är bättre/sämre än något annat?

Classe: Co-tech
Jula: Ferm
Bauhaus: ?
Detta har diskuterats i verktygsforumet. Sök på "kexmaskin" eller "lamellfräs" så hittar du en del matnyttigt. I ditt fall borde tex följande vara av intresse: http://www.byggahus.se/forum/verkty...-lamellfraes-aer-det-bara-dyra-som-duger.html

Liva gärna upp gamla diskussioner med nya inlägg - kexmaskiner är kul ;)

Jag kexar med en Alpha tools ifrån Bauhaus, den gör jobbet anser jag. Har gjort två lådor bara så den kanske ger upp snart. Det är ju en vinkelkap med ett aluminium huvud/hus för kexning i princip, känns stabil.

Jag har en sån här fräs (första bilden) som funkar bra till att göra sådana fogningar.
Men det blir ju inte 45 graders fog. Så om det var det viktigaste så duger det inte. Men då kanske den andra sorten funkar. Har inte testat den.

• 855.502.11.jpg
    Skapa konto
  • www1.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Jag har länge haft en Ferm kexmaskin från Jula, och den har funkat bra, både till möbelsnickeri och spårning för VP-rör. Den väsnas och vibrerar ju mer än Lamellon förstås.

mandus skrev:
Jag har länge haft en Ferm kexmaskin från Jula, och den har funkat bra, både till möbelsnickeri och spårning för VP-rör. Den väsnas och vibrerar ju mer än Lamellon förstås.
Spårning för VP-rör? Men det kanske är en fråga för Verktygsforumet.

Eller en fråga för KRIS. Kexmaskinernas Rätt I Samhället...

Man tar vad man har.

Hej hej! Tänkte kolla om någon i den här tråden har några kloka råd.

Jag har kört fast lite i mitt skafferibygge. Steget jag har kvar är att sammanfoga hyllplanen på ett sätt så att det kan bära saker man har i ett skafferi med lite marginal.

Jag valde att inte göra hyllplanen i ett stycke (vilket säkerligen varit enklast) pga tillgång på brädgårn.

Jag har varit inne på kexning i hörn och längs långsidan eller i värsta fall hörnjärn. Vill helst ha det så dolt som möjligt, men frågan är om kex räcker. Vad tror ni?

image.jpg
Skapa konto

• image.jpg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.