Byggahus.se
Nissens
D Daniel 109 skrev:
En rimlig kompromiss är att vi väljer den tid som är en jämn timmes avvikelse från GMT och bäst matchar soltiden i Sverige. Det har varit huvudregeln sedan år1900.
Hur har det varit de 120 000 åren innan då? ☺️
 
R RoAd skrev:
Så din källa är vad en annan medlem skrev i tråden? Starkt :)


Men det där är ju bara en motion som blev avslagen. Den nämner i.o.f.s. någon internetundersökning från 2014, men det känns inte som en helt stabil källa för att påstå att majoriteten är för permanent sommartid. Är detta allt ni grundar det uttalandet på?
Var ute med 7 konsultkollegor på lunchen och alla var pro sommartid kanske är en socioekonomisk fråga det här
 
R
Nissens Nissens skrev:
Du kan ju prova att läsa tråden. Jag har lagt ut citat, länk och även bild till en källa.

Kolla #366
Men 37% är ju inte majoritet. Dessutom är det svårt att avgöra giltigheten på undersökningen utifrån ett skärmdump. Jag skulle nog inte anse att en undersökning i DN är tillräckligt för att avgöra om det råder majoritet. Fast nu gjorde den ju inte ens det.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Var ute med 7 konsultkollegor på lunchen och alla var pro sommartid kanske är en socioekonomisk fråga det här
Ditt unkna behov av att framstå som överklass är ett ytterst dåligt argument i frågan :)

Jag har dessutom snarare uppfattningen att de som oftast förespråkar förträffligheten med sommartid är "riktiga arbetare". Så våra anekdotiska evidens verkar skilja. Ska vi bara göra som brukligt och bortse från den typen av "bevis"?

Hur som helst verkar det stå klart att den majoritet och opinion som talas om är ganska dåligt underbyggd. Jag började nästan tro att det fanns riktig statistik på det.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Men 37% är ju inte majoritet. Dessutom är det svårt att avgöra giltigheten på undersökningen utifrån ett skärmdump. Jag skulle nog inte anse att en undersökning i DN är tillräckligt för att avgöra om det råder majoritet. Fast nu gjorde den ju inte ens det.


Ditt unkna behov av att framstå som överklass är ett ytterst dåligt argument i frågan :)

Jag har dessutom snarare uppfattningen att de som oftast förespråkar förträffligheten med sommartid är "riktiga arbetare". Så våra anekdotiska evidens verkar skilja. Ska vi bara göra som brukligt och bortse från den typen av "bevis"?

Hur som helst verkar det stå klart att den majoritet och opinion som talas om är ganska dåligt underbyggd. Jag började nästan tro att det fanns riktig statistik på det.
Tror inte arbetare bryr sig om sol på ångbåtsbryggan i augusti
 
Majoriteten av de som förespråkar sommartid svarar nog impulsivt utan att fundera på vad det handlar om. Man vinner inget på att ha Finsk tid. De arbetstider vi har är satta efter hur vi vill ha det. Om vi ändrar inställning på klockan kommer vi säkerligen att glida tillbaka.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Majoriteten av de som förespråkar sommartid svarar nog impulsivt utan att fundera på vad det handlar om. Man vinner inget på att ha Finsk tid. De arbetstider vi har är satta efter hur vi vill ha det. Om vi ändrar inställning på klockan kommer vi säkerligen att glida tillbaka.
Ännu fler svarar nog spontant att de är för ständig vintertid. Just av den osaken att övergången till sommartid, av många, anses jättetraumatisk. För att man får sova en timme mindre. Det finns även många som faktiskt tror att de sover en timme mindre hela sommaren. Som om att dygnet bara hade 23 timmar när det är sommartid.
 
  • Gilla
Cambudgie och 1 till
  • Laddar…
.
 
  • Svartvit bild av äldre man med pannband, text kritiserar sommartid genom att använda metafor för filten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
ToRy och 5 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det finns även många som faktiskt tror att de sover en timme mindre hela sommaren. Som om att dygnet bara hade 23 timmar när det är sommartid.
Eh, har du något belägg för det sambandet?
 
Nissens
R RoAd skrev:
Men 37% är ju inte majoritet. Dessutom är det svårt att avgöra giltigheten på undersökningen utifrån ett skärmdump. Jag skulle nog inte anse att en undersökning i DN är tillräckligt för att avgöra om det råder majoritet. Fast nu gjorde den ju inte ens det.
Nu var det ju inte DN som gjorde undersökningen, de LÄT göra den. Och det vat inte bara en skärmdump.. det var en länk också.

De flesta ville ha permanent sommartid av de tre alternativ som fanns.. har du något underlag som säger något annat så kläm fram det.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Var ute med 7 konsultkollegor på lunchen och alla var pro sommartid kanske är en socioekonomisk fråga det här
Frågan är ju hur många glas vin ni redan druckit när ni hade omröstningen. Tog ni bara med dem som fortfarande var vid medvetande?
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
F frause skrev:
Eh, har du något belägg för det sambandet?
Belägg för vilket samband?
 
A AG A skrev:
Belägg för vilket samband?
Sambandet mellan att folk berättar att de sover mindre på sommaren och att de tror att dygnet blir kortare. Jag trodde det var din egen slutsats?
 
F frause skrev:
Sambandet mellan att folk berättar att de sover mindre på sommaren och att de tror att dygnet blir kortare. Jag trodde det var din egen slutsats?
Alla människor är inte så intelligenta. Utan de har väl fått för sig att eftersom det är en timme mindre när man går över till sommartid, så tror de att det är 23 timmar som är sommartid hela tiden. En ytterligare orsak till att de tror det, är nog på vilket sätt det klagas på sommartid. Det sägs att man får sova mindre och att det är så jobbigt av olika orsaker.
 
A AG A skrev:
Alla människor är inte så intelligenta. Utan de har väl fått för sig att eftersom det är en timme mindre när man går över till sommartid, så tror de att det är 23 timmar som är sommartid hela tiden. En ytterligare orsak till att de tror det, är nog på vilket sätt det klagas på sommartid. Det sägs att man får sova mindre och att det är så jobbigt av olika orsaker.
Ok, men har du några belägg för att det faktiskt finns en icke obetydlig skara människor som tänker så?
Jag har nämligen aldrig hört det förut.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Nu var det ju inte DN som gjorde undersökningen, de LÄT göra den. Och det vat inte bara en skärmdump.. det var en länk också.

De flesta ville ha permanent sommartid av de tre alternativ som fanns.. har du något underlag som säger något annat så kläm fram det.
Länken går till en stängd artikel så det gick bara att se exakt samma information som du hade lagt in på bilden.

37% är inte majoritet. Det är ca en tredjedel. Och jag ska vara ärlig i att jag inte lägger någon större vikt vid resultatet av undersökningen. Oavsett om DN själva gjort den eller om de anlitat någon.

När folk uttalade sig med så stor säkerhet trodde jag i min enfald att det skulle finnas någon statlig undersökning, forskning, eller liknande. Borde vetat bättre.

Jag har inte något underlag, men jag har inte heller påstått något i frågan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.